درخت بادام و جذب گرده افشانان

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
fara
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1404
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: سبزوار
تشکر کرده: 249 دفعه
تشکر شده: 738 دفعه
تماس:

درخت بادام و جذب گرده افشانان

پست توسط fara »

[JUSTIFY]به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، گروهی از محققان گمان می­کنند وجود ماده­ای موسوم به آمیگدالین (Amygdalin) در شهد درخت بادام در واقع یک تکامل هدفمند است که این درخت را بین دیگر گیاهان اطرافش برتری بخشیده است.

پژوهش­های پیشین تاکنون معلوم ساخته­اند آمیگدالین در غلظت 4 تا 10 میلی­گرم در لیتر درون شیره آن موجود است. هم­چنین می­دانیم درخت بادام تنها گیاهی است که این ماده سمی را در شهد گل­های خود دارد. این ماده برای پستانداران کوچک کشنده است و از آن جا که غلظت آن در دانه­های بادام­های تلخ و وحشی زیاد است، مصرف آن­ها برای انسان نیز خطرناک می­باشد.

بر همین اساس گروهی از محققان به بررسی علت تولید این ماده سمی در بادام پرداختند. آن­ها گفتند وجود این ماده در شهد گیاه با فلسفه جذب حشرات به سمت گل­ها و گرده ­افشانی درخت در تضاد است.

آنان برای آزمون فرضیه خود به آزمایشی دست زدند؛ آن­ها زنبورهای عسل را در مقابل چند ظرف شهد با غلظت­های مختلف این ماده سمی و یک ظرف شهد بدون این ماده (شاهد) قرار دادند.

پس از انجام آزمایش معلوم شد زنبورهای عسل شهد حاوی مقادیر زیادتر آمیگدالین را بیش­تر خواهانند.

محققان می­گویند حتی اگر آمیگدالین برای پستانداران سمی باشد، برای حشرات و مخصوصا زنبور عسل نیست بلکه خود عامل جذب حشرات است.

محققان حدس می­زنند درخت بادام مخصوصا این ماده را برای جذب حشرات گرده ­افشان تولید می­کند. یک احتمال دیگر نیز متصور است؛ این که درخت بادام این ماده را برای گزینش گرده-افشانان غیر متخصص از گرده ­افشانان ماهری که به آن مقاوم هستند، تولید می­نماید.

محققان اکنون در حال آزمودن یک فرضیه دیگر هستند؛ این که شهد سمی مذکور مانع از سکنا گزیدن باکتری­هایی می­شود که به کیفیت شهد لطمه می­زنند و با پس زدن گرده ­افشانان شانس گرده ­افشانی درخت بادام را کاهش می­دهند.

به گفته محققان، حشرات گرده ­افشان همواره حاضر نیستند. بنابراین درختان راه­هایی یافته­اند که در رقابت با دیگر گیاهان بتوانند حشرات گرده ­افشان را جذب کنند. این­ها صرفا فرضیه نیست بلکه واقعا یک نظریه است، زیرا به دلایلی که هنوز روشن نیست، تعداد زنبوران سراسر جهان رو به کاهش بسیار چشمگیری نهاده است. فقدان حشرات گرده ­افشان نیز جز زیان به بخش کشاورزی و کاهش تولید مواد غذایی نتیجه­ای ندارد.

در حال حاضر در کالیفرنیا درختان بادام بدون وجود زنبورها میوه نخواهند داد و به دلیل نایابی زنبور، باغداران بادام دست به کار واردات کندوهای زنبور از استرالیا شده­اند.

منبع:http://www.sabziran.ir/index.php?action ... 083&page=4
[/JUSTIFY]


شاد زی مهر افزون
فرامرز خزاما
fkhazama@yahoo.com

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 31 مهمان