بررسی ملکه های اصلاح شده خارجی

سوالات در مورد ملکه زنبورعسل و چگونگی پرورش و تکثیر ملکه زنبورعسل و تمامی مسائل ملکه زنبورعسل

مدیر انجمن: mellifera

hony
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰, ۳:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی
تشکر کرده: 306 دفعه
تشکر شده: 559 دفعه
تماس:

بررسی ملکه های اصلاح شده خارجی

پست توسط hony »

بررسی واردات ملکه های اصلاح شده خارجی
سلام
دوستان اگر خواستن نظر بدن که واقعا دلیل جلوگیری از ورود ملکه چیه؟ ایا مسئولین یعنی تا این حد به فکر زنبور و زنبورداری کشورهستند؟ برای جلوگیری از بیماری به نظرتون راهش ممنوع کردن ورود ملکه هست؟ حتی اخیرا شنیدم ورود اسپرم هم ممنوع شده/درسته بعضی مواقع با خرید ملکه به اسم خالص هزینه های زیادی از طرف زنبوردار پرداخت میشه ولی واسه چی زنبوردار به نژاد دیگه ای رو میخواد بیاره؟ ایا به نظر دوستان در مورد نژاد ایرانی کار نشده تا حالا یا ظرفیت ژنتیکی این نژاد جوابگویه یه زنبوردار نیست؟ علت اینکه مسئولین اینقدر پافشاری روی ملکه داخلی دارند چیه؟ واقعا تا حالا ملکه داخلی تا چه حد تونسته ابهامات و نیازمندی ها رو برطرف کنه؟ ایا امیخته گری با نژادهای خارجی با هدف رسیدن به یه نژاد داخلی و بومی که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری داشته باشه و افزایش ظرفیت ان کار غیر قانونی هستش؟ ایا واقعا واردات ملکه های خارجی موجب نابودی ملکه ها داخلی شده؟ هدف حمایت از شخص یا گروه خاصی نیست فقط حمایت از زنبور دار/ مرسیتصویر

استاد دانشگاه‌های اردبیل:
زنبورداران از کمبود ملکه زنبور عسل رنج می‌برند
خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل و فعال حوزه تولید عسل در کشور گفت: زنبورداران کشورمان در حال حاضر از کمبود و گاه نبود ملکه زنبور عسل در توسعه زنبورستان‌ها رنج می‌برند.این مسئول اضافه کرد: به رغم توسعه و احیای زنبورداری در حال حاضر زنبورداران ما با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آن کمبوود ملکه زنبور و برخی دیگر از مشکلات حمایتی از زنبورداران است.ی با یادآوری این‌که می‌توان با واردات ملکه 50 درصد مشکلات زنبورداران را حل کرد، اظهار داشت: امیدواریم راه‌اندازی ایستگاه پرورش و تولید ملکه زنبور عسل در استان اردبیل نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد. عفت رئيسي سرحدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: صنعت زنبورداري در ايران خود کفاست و به جز داروهاي مورد مصرف نيازي به واردات نيست وی تصريح کرد: واردات غير قانوني ملکه زنبور عسل با هدف سودجويي و بدون قرنطينه و هيبريد صورت مي گيرد که موجب انتقال بيماري در بخش زنبورداري کشور مي شود. رئيسي سرحدي تاکيد کرد: نام نژاد ملکه ايران مدا است که توسط برخي پرورش دهندگان حفظ و نگهداري مي شود اما بايد با حمايت هاي بيشتر از تقويت نژاد ايراني، کيفيت عسل هاي توليد داخل را حفظ کنيم.واردات غیر قانونی ملکه زنبور عسل موجب نابودی نژاد ایرانی ملکه زنبور عسل می شود رئیسی سرحدی تاکید کرد: نام نژاد ملکه ایران مدا است که توسط برخی پرورش دهندگان حفظ و نگهداری می شود اما باید با حمایت های بیشتر از تقویت نژاد ایرانی، کیفیت عسل های تولید داخل را حفظ کنیم.
چکيده مقاله( طهماسبی- عبادی):
تعيين وضعيت ژنتيکی موجودات زنده، اولين قدم برای برنامه‌ريزی اصولی اصلاح نژاد آنها می‌باشد. طی سالهای 75-1371 برای مشخص شدن اين وضعيت در زنبور عسل موجود در ايران، تلاش شد با استفاده از خصوصيات ظاهری،‌ وضعيت توده زنبور عسل معمولی ايران مشخص شده و رابطه آن با نژادهای جهان تعيين گردد. برای اين منظور، اندازه‌گيری دوازده خصوصيت ظاهری روی بيش از 13000 زنبور کارگر برداشت شده از 1320 کلنی مربوط به 212 زنبورستان، 104 شهرستان و 25 استان کشور و نيز 7 صفت ظاهری روی بيش از 900 زنبور عسل نر برداشت شده از 403 کلنی مربوط به 111 زنبورستان، 42 شهرستان و 10 استان کشور، با استفاده از روش بين‌المللی روتنر انجام شد. تجزيه و تحليل آماری نتايج به دست آمده با استفاده از روش تجزيه به مولفه‌های اصلی (PCA)، نشان می‌دهد که توده زنبور عسل موجود در ايران همان زنبور عسل نژاد ايرانی (Apis mellifera meda) است و از نژادهای اروپايی وارد شده به ايران مثل کارنيولان، ايتاليايی، قفقازی و حتی نژادهای آناتولی، سوری، يمنی و مصری فاصله زيادی دارد. واردات نژادهای بيگانه در گذشته، به دليل پايداری نژاد ايرانی و عدم واردات ملکه در دهه اخير، سالهای اخير، خصوصيات نژاد ايرانی در مقايسه با نژادهای مذکور، بيشتر تثبيت گرديده است.
آخرین ويرايش توسط 2 on hony, ويرايش شده در 0.


نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: بررسی ملکه های اصلاح شده خارجی

پست توسط ehsanklop »

سلام
الان زنبورهای موجود در زنبورستانهای ما ایرانی نیست که بخان ازشون حمایت کنن . زنبورها اکثرا ترکیب بسیار بدی از ایرانی و ایتالیایی و قفقازی و سیاه اروپایی هست .
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 6 مهمان