اهميت پرورش ملكه در دنيا

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]اهميت پرورش ملكه در دنيا
امروزه در برخي كشورها با استفاده ازروشهاي اصلاح و پرورش ملكه توانسته اند ميانگين توليد عسل را به 30كيلوگرم در هر كلني افزايش دهند و در برخي مناطق مانند كانادا و استراليا ميانگين توليد در برخي از كندوها رابه 150 كيلوگرم وحتي بيشتربرسانند.اين در صورتي....

امروزه در برخي كشورها با استفاده ازروشهاي اصلاح و پرورش ملكه توانسته اند ميانگين توليد عسل را به 30كيلوگرم در هر كلني افزايش دهند و در برخي مناطق مانند كانادا و استراليا ميانگين توليد در برخي از كندوها رابه 150 كيلوگرم وحتي بيشتربرسانند.اين در صورتي مي باشدكه ميانگين توليد درايران با توجه به شرائط منحصر به فرد اقليمي در خوشبينانه ترين سالها به 12كيلوگرم درهر كلني نمي رسد. با توجه به نقش واهميت توليدعسل در زنبورعسل ، موفقيت در امر پرورش زنبور عسل وتولید مناسب بستگي به داشتن كلني‌هاي با كيفيت خوب مي باشد كه كيفيت خوب كلني ها بستگي به سه عامل مهم شامل 1- مديريت بر كلني هاي زنبورعسل 2- خصوصيات ملكه 3- شرايط اقليمي وپوشش گياهي

از بين فاكتورهاي فوق ويژگيهاي ملكه از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد كه در اين كتاب به آن پرداخته شده است.
اساس كار پرورش ملكه در مراكز پرورش ملكه در جهان :

عمومااساس كارپرورش ملكه در كلني هاي زنبورعسل بدينگونه مي باشد كه از ملكه‌هاي باعملكرد بهترتخم يا لارو را انتخاب و تكثير مي‌كنند سپس به فروش مي‌رسانند منتها واحدهاي توليدي كار انتخاب را انجام نمي‌دهند زيرا انتخاب نياز به شناخت كافي از پارامترهاي موثربر توليد ونحوه توارث صفات دارد كه تعيين پارامترها مستلزم صرف هزينه وبكار گير نيروهاي متخصص بوده كه عملا از عهده بخش خصوصي خارج مي باشد .
لزوم پرورش ملكه :

همانطور كه اطلاع داريم تمام خصوصيات يك كلني مربوط به ملكه مي باشد .وازسوي ديگربا توجه به اين كه عمر اقتصادي ملكه كم مي باشد ( حداكثر 2 سال ) با توجه به كل كلني هاي كشوركه حدود 2000000كلني زنبورعسل است ما سالانه حدود 1000000يا ملكه براي بهره‌برداري مطلوب نياز داريم .
چرا رفتارهاي اصلي كندو را به ملكه ارتباط مي‌دهند ؟

ظاهرا وظيفه ملكه تنها تخمگذاري است ولي در واقع تمام افراد كلني و رفتار آنها با توجه به نقش ملكه به ملكه بر مي گردد .





دو نكته مهم را درخصوصيات ملكه بايد در نظر داشت :

جميعت : از نظر كمي چه مقدار تخم ملكه در 24 ساعت مي گذارد در نهايت جمعيت كند و زياد مي‌شود .

2- قدرت باروري : چند درصد تخمهاي گذاشته شده توسط ملكه قدرت تولد و رسيدن به سن بلوغ را دارند .

فاكتورهاي مانند راندمان توليد عسل مستقيما به ملكه مربوط است زيرا جمعيت و رفتار را تعيين مي كند .
مهمترين فاكتورهاي كه ازملكه به نسل هاي بعد منتقل مي شود :
1- جمع آوري گرده گل

جمع آوري گرده از نظر بقاي گونه و گرده افشاني بسيار حائز اهميت مي باشد . كه اين رفتار به شدت تابعي است از رفتار ذاتي ملكه كه امروزه از نظر گرده افشاني اهميت زيادي پيدا كرده ‏، بخصوص در محصولاتي مثل يونجه ، آفتابگردان و....
2- مقاومت به آفات و بيماريها

به اثبات رسيده كه حساسيت نژادهاي مختلف نسبت به آفات و بيماريها مسئله اي كاملا ژنتيكي است به عنوان نمونه كشورهاي آمريكا و اتريش در يك طرح مشترك هيبريدهاي از دو نژاد اروپائي وقفقازي به وجود آورده كه نسبت به كنه و اروآ مقاوم مي باشند ( نسبي ) و هيچگونه داروي مصرف نمي شود .
3- رفتار :

رفتار كلني زنبورعسل از نظر تهاجمي يا آرام بودن به خصوصيات ويژگي ملكه نسبت داده مي شودكه به دو حالت عمومي يا خصوصي تقسيم مي شوند:

الف )رفتار عمومي : برخي از كلني ها مشاهده مي شود بسيار مهاجم هستند و مانند نژاد آفريقايي و حتي نژاد ايراني .

ب)رفتار اختصاصي : قدرت چرا ‏، شهد آوري و ... همه ناشي از تركيت ژنتيكي ملكه است .
4- رفتار بچه دهي :

بچه دهي در اصل براي خود كلني مفيد است ( براي تخليه ) و اين تا حدي براي انسان قابل قبول مي باشد و اگر از حدمشخصي بيشترشود بايد آنرارا تقليل دهيم . زيرا توليد بچه زياد سبب كاهش توليد عسل خواهد گرديد . در برخي كشورها كه اصلاح نژاد صورت نگرفته مي توان از نظر ژنتيكي بچه دهي را كاهش داد .

5- شان سازي

شان سازي يا توليد موماز جنبه هاي مختلف براي ما اهميت دارد . ارزش موم در برخي از كشورها به گونه اي است كه زنبورهاي كه موم بيشتر توليد مي كنند را انتخاب و موم را صادر مي‌كنند . ولي در كشور ما در مورد اين صفت كاري صورت نگرفته است ولي نژادهاي بومي توانائي آن را دارد كه موم كندو را توليد وما به عنوان صادركننده باشيم .
6- غارتگري

غارتگري رفتاري است مخرب از نظر انسان ولي اساسا اين رفتار يك رفتار جراي است با اين تفاوت كه از كندو ديگر شهد‌آوري انجام مي‌گيرد ولي اين رفتار از نظر انسان قابل قبول نيست .
7- زمستان گذراني overwintering :

شرايط سخت زمستان را يك كلني با جمعيت كم و مصرف كم را طي و در فصل بهار قبل از جريان شهد به حداكثر جمعيت برسد .

انتخاب يك ملكه با كيفيت خوب درطي سه مرحله زير انجام مي‌گيرد :

انتخاب يا سيليكون ( كه اين عمل نسبي است ) در واقع انتخاب كلني‌ها است كه در برخي از صفات نسبت به ساير كندوها بهتر مي‌باشند .

اصلاح : در بين كلني‌هاي انتخاب شده بگونه اي برنامه‌ريزي مي‌شود كه صفات انتخاب شده را در ملكه به تثبيت مي‌رسانند كه اين مرحله بسته صفات مورد مطالعهو زمان زيادي را به خود اختصاص مي دهد .

حفظ و نگهداري ملكه‌هاي اصلاحي : در واقع مرحله‌اي است كه بسيار حساس و نياز به برنامه ريزي دقيق جهت حفظ آنها دارد(مراجهع شود به درس اصلاح نژاد ملكه زنبوعسل) .

تذكر : واحدهاي توليدي معمولي پرورش ملكه تنها كار تكثير را داشته و هيچگونه كار اصلاح نژادي را انجام نمي دهند.

تعريف نژاد : افراد يك گونه كه در شرايط اقليمي و پوشش گياهي يك منطقه بيشترين سازش را پيدا كرده و با همانگونه در مناطق ديگر فرق مي‌كند . در هر منطقه بايد نژادهاي بومي هر منطقه را انتخاب و تكثير كرد و حتي در داخل يك نژاد لاين توليد كرد .


خصوصيات ملكه:

مهترين خصوصياتي را كه به ملكه نسبت مي دهند عبارتند از:

خصوصيات فيزيكي : ملكه‌هايي پرورش دهيم كه جوان ‏، سالم و از نظر جثه و اندامها در حد مطلوبي باشد به عبارت ديگر نسبت به ملكه‌هاي پير داراي عملكرد بهتر باشند . بنابراين پرورش ملكه با كيفيت خوب كه در شرايط مطلوبي پرورش يافته باشد و داراي تركيب ژنتيكي مناسبي باشند بسيار حائز اهميت است .

خصوصيات ژنتيكي : قدرت باروري ، رشد جمعيت ، ميزان توليد عسل ، قدرت جمع آوري گرده گلها ، رفتار و ... كه داراي زيربناي ژنتيكي مي باشد ارتباط مستقيم دربروز صفات مرفولوژيكي وبيولوژيكي كلني هاي زنبورعسل دارد .[/JUSTIFY]


نمایه کاربر
jamshid
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: مازندران-چالوس
تشکر کرده: 146 دفعه
تشکر شده: 956 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط jamshid »

سلام آقای جهانی و تشکر از مطلب فوق
شما اشاره داشتید که در کانادا و استرالیا با اصلاح نژاد توانستند میزان عسل دهی کندوها را به 150 کیلو برسانند در صورتیکه این میزان در ایران 10 کیلم میباشد پس اصلاح نژاد یکی از مهمترین عامل در کشور و کمک به صنعت زنبورداری میباشد متاسفانه در ایران کمکی هم در این خصوص نمیشه ملکه ای که ما کار میکنیم همان اصلاح شده در کانادا میباشد که بازدهی مناسبی دارد با توجه به سه اصلی که فرمودید خصوصیات ملکه و شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی در سال 88 این شرایط فراهم بوده و از کندو کاسپین خدا شاهد است بیش از 120 کیلو عسل فقط در تابستان گرفتیم در همان سال از کندو ایرانی در مجاورت همان کندوها متاسفانه فقط بچه گرفتیم لذا مجدا توصیه میکنم حتما دوستان خودشان بفکر اصلاح نژاد باشند چون از مسولین نمیشه انتظار داشت من و آقای یگانه که با هم کار میکنیم از دو استان کشور 20 هزار ملکه سفارش داریم آیا میدانید برای تولید این ملکه ها چقدر سرمایه اولیه نیاز هست امیدوارم بتوانیم قدمی برای اصلاح نژاد برداریم باز هم تاکید میکنم زنبور نژاد ایرانی که اصلاح نشده فقط وقت زنبور دار را تلف میکنه .
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط ehsanklop »

با سلام
مهمترین مشکلی که ملکه های ما دارن مشکل شاخون زدن اونهاست . به طوری که اصلا زنبوردار نمیتونه اعتماد کنه و از زنبورش بچه نگیره . چند ساله که من این رو به اتحادیه و مسولین اصلاح نژاد استان میگم ولی هیچ کس قبول نمیکنه .

هرکس میخواد از کندوش عسل برداره باید زنبورش رو 2 یا 3 یا 4 طبق باشه اما دوستان مسول اعتقاد دارن که نه زنبور 5 یا 6 قاب هم عسل خوب میده . میگم اخه چرا ؟ میگن چون زنبور ایرانی همین جمعیتشه !

به نظر میاد بیشتر از اینکه ملکه ها نیاز به اصلاح نژاد داشته باشن این طرز فکر زنبوردار ها و مسولینه که نیاز به اصلاح داره

من خودم برای رفع مشکل شاخون زدن هر سال تو اول بهار همه ملکه هامو عوض میکنم
نمایه کاربر
jamshid
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: مازندران-چالوس
تشکر کرده: 146 دفعه
تشکر شده: 956 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط jamshid »

سلام آقا احسان
حق با شماست باید طرز فکر یکسری را عوض کرد اما تا چیزی گیرشان نیاد زیر بار نمیرند بهار امسال از اهواز شش صد ملکه از ما بردند اما شاخون زدن حق با شماست زنبور ایرانی قابل اعتماد نیستند حتی با وجود داشتن ملکه جوان باز هم شاخون میزنند اما ملکه های ما بندرت این کار را میکنند یعنی ما فکر شاخون زدن را از سرمان دور کردیم شما اگه ملکه اصلاح شده داشته باشید با توجه به وسعت دشت خوزستان میتوانید براحتی ملکه خوب تولید کنید تا دغدغه شاخون زدن نداشته باشید .
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط ehsanklop »

ملکه ایرانی بهشون دادین یا خارجی؟

راستی امکان ارسال ملکه رو دارین یا زنبوردار خودش باید بیاد تحویل بگیره
نمایه کاربر
koohi
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 286
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۷:۵۴ ب.ظ
محل اقامت: اصفهان
تشکر کرده: 332 دفعه
تشکر شده: 423 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط koohi »

سلام دوستان ،اصلاح ملکه ها کاری بسیار پسندیده است من نیز چند سال قبل تعدادی ملکه از امریکا خریدم که نتایج حاصله خیلی راضی کننده بود (البته ملکه هایکسال مصرف بودند)منتها تصور بنده این است که باید در داخل کشور ملکه ها اصلاح شوند وترجیحا نژاد ایرانی که این کار مطالعات فراوان وسالها وقت می خواهدواز دست من وشماهم خارج است .کشور مصر سالها قبل اقدام به واردات ملکه نمودوبسیار راضی بودندولی باگذشت زمان مسایلی برای آنها در زمینه سازش ومحیطی پیش آمدودر این حال نیز نژاد اصیل مصری ازبین رفته وحالا سالانه میلیونها دلار برای ملکه خارجی می پردازند ودر این زمینه کاملا وابسته شده اندیعنی ازبین رفتن صنعت پرورش ملکه.تصویر
نمایه کاربر
jamshid
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: مازندران-چالوس
تشکر کرده: 146 دفعه
تشکر شده: 956 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط jamshid »

سلام در خصوص اصلاح نژاد باید عرض کنم آقای یگانه بیش از دوازده سال است در کانادا کار پرورش و اصلاح نژاد را انجام میدهد در ضمن ایشان ملکه ایرانی را برده و اصلاح نژاد کرده لذا با نام کاسپین در دنیا معروف شده در ضمن ملکه ها یکسال مصرف نیستند خصوصیات مناسب داشته و کار با آن لذت بخشه اقا احسان ما شش صد ملکه کاسپین به اهواز دادیم ایرانی کار نمیکنیم در ضمن بخاطر گرمای هوا در خوزستان در فصل بهار زنبوردار باید با ماشین کولر دار ملکه ها را حمل کند آقای کوهی خبر از مصر ندارم چون بررسی نداشتم شاید خوب کار نشده ولی اینکه زنبور اصیل خودشان از بین رفته و نژاد جدید جواب نداده بعید است ولی مصر آب و هوای خاصی داره ما یعنی من در مورد ملکه ای صحبت میکنم که چند ساله در کشور کار میشه اگه کل کشور بتواند از این ملکه ها برخوردار شوند تحول اساسی در این صنعت رخ داده یعنی انقلابی در این کار میباشد ولی ما در ایران این توان را نداریم مگر مسولین هماهنگ شده و بحث مسایل و عواید شخصی را کنار گذاشته و با آقای یگانه در کانادا هماهنگ شده تا ایشان بتوانند این مهم را انجام دهند البته بسیار بعید است کسی این کار را در ایران انجام دهند
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط ehsanklop »

با سلام
من تو سایت جمشید عزیز عکس ملکه هاشون رو دیدم . دورگه ایتالیایی هستن با کارنیکا و یه زنبور دیگه که تو عکس نتونستم تشخیص بدم . این زنبورها تو نصف اروپا و امریکای شمالی و استرالیا و نیوزلند و ..... تقریبا همه جا برده شدن و همه ازشون خوب میگن . اولین باره که میشنوم کشور مصر ناراضی بوده

اما دوست عزیز اقای koohi هم درست میگن اگه تعداد ملکه ها کم باشه مثلا 10 یا 20 عدد و هی ازشون تکثیر کنیم مشکل هم خونی بوجود میاد
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط ehsanklop »

قبل از انقلاب یه ملکه هایی میاوردن که به ملکه اسراییلی معروف بودن .پدرم که یه زنبوردار با سابقه هست تعریف میکنه که کندویی راحت 3 و 4 طبق رو میخورد و زنبوری 50 کیلو عسل حداقلش بود . مشکل بچه و شاخون هم نداشتن
الان هم ما میانگین زنبوری 10 کیلو عسل گرفتیم که از خیلی از زنبوردارهای منطقه بهتر بوده . اینه زنبور ایرانی که همه تعریفش میکنن
نمایه کاربر
koohi
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 286
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۷:۵۴ ب.ظ
محل اقامت: اصفهان
تشکر کرده: 332 دفعه
تشکر شده: 423 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط koohi »

با سلام مجدد، دوستان عرض کردم که مصری ها نژاد اصیل خودرا ازدست داده اند ،نه این که ملکه های خارجی بد باشند آنها در صنعت پرورش ملکه کوتاهی کرده اند .حرف من این است که نباید اصلاح را در کشور از دست داده ووارد کننده باشیم که این هم از دست ما زنبور دارها ساخته نیست.
نمایه کاربر
jamshid
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: مازندران-چالوس
تشکر کرده: 146 دفعه
تشکر شده: 956 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط jamshid »

سلام خدمت همه دوستان
در کشور ما در خصوص اصلاح نژاد کاری صورت نمیگیره با توجه به نگرش موجود در کشور نباید این انتظار را حالا حالاها داشت بله ما نباید وارد کننده صرف باشیم ولی برای اصلاح نژاد باید از یه جایی شروع کنیم انهم وارد کردن ملکه اصلاح شده تحت نظر افراد خاص بعد اصلاح نژاد و مسایل تحقیقاتی و سایر مسایل مربوطه اگه حمایت از سوی مسولین باشد این مهم عملیست امیدوارم روزی فرا برسه تا انقلابی در این صنعت پدید آید هدف من کل زنبورداران هستند تا از شغل و درآمد مناسب برخوردار شوند این میسر نمیشه مگر با اصلاح نژاد در این صنعت به امید آن روز.
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط ehsanklop »

با سلام
کسانی که در کشور ما قصد اصلاح نژاد زنبور رو دارن چه افراد با تجربه ای که با جهاد کشاورزی همکاری میکنن یا خود زنبوردارها برای اصلاح نژاد زنبورستان خودشون مهمترین فاکتور رو تولید عسل کندو در نظر میکیرن

از نظر من این یه اشتباه واظحه و نتیجه اش هم اینه که جمعیت کندو ها بعد از هر نسل کاهش پیدا میکنه و این امر مدام تکرار میشه

کشورهای خارجی (که جمعیت کلنی هاشون روی 5 طبق میرسه) اگه مهمترین فاکتور رو تولید عسل در نظر بگیرن کار درستی انجام دادن چرا که مشکل کم جمعیتی کند و رو ندارن

اما زنبورهای ما اول باید جمعیت کمشون اصلاح بشه . بعد شاخون زدنشون . ( همین دو تا 30 -40 سال وقت میبره ) تازه اون وقت به فکر تولید عسل بیشتر بیفتیم

حالا به نظر شما من زنبور دار چند سال دیگه ملکه اصلاح شده ایرانی در اختیارم قرار خواهد گرفت ؟ تصویرتصویرتصویر


150 سال (برای اصلاح طرز فکر دوستان ) + 50 سال( برای حل مشکل شاخون زدن ) + 50 سال(برای تولید عسل بالا) = 250 سال

خوب پس انشاالله 250 سال دیگه ملکه اصیل ایرانی رو تو زنبورستانهامون میبینیم
نمایه کاربر
jamshid
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: مازندران-چالوس
تشکر کرده: 146 دفعه
تشکر شده: 956 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط jamshid »

سلام
اگه ما اقدامی در جهت اصلاح نژاد زنبور خودمان نکنیم همیشه باید ته صف باشیم من از سال 65 زنبورداری را شروع کردم در طول این مدت فقط بخاطر علاقه و عادت به این کار مشغول بودم بهره چندانی از کارم نمیبردم ولی الان چهار ساله که اصلاح نژاد کردم واقعا از کارم لذت میبرم زنبورهام در بهار اواخر فصل کار به زور طبق را پر میکردند ولی در حال حاضر اول فصل بهار زنبورهام طبق را پر میکنند پس چرا اصلاح نژاد نکنیم و از این کار حمایت نکنیم دوست عزیز برای اصلاح نژاد نیاز به این همه سال نیست اگه مسولین ذیربط مجاب شوند این کار را انجام بدهند من قول میدهم در یک طرح پنج ساله تمام شود فقط کافیست دولت چند منطقه قرنطینه شده به همراه لوازم مورد نیاز را در اختیار این صنعت قرار بدهند .
نمایه کاربر
koohi
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 286
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۷:۵۴ ب.ظ
محل اقامت: اصفهان
تشکر کرده: 332 دفعه
تشکر شده: 423 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط koohi »

با سلام دوستمان جناب "jamshid"به کمک دولت اشاره کردند بد نیست این را که خود دیدم ،بشنوید ، در نمایشگاه کشاورزی ودامداری اصفهان همه چیز حاضر بود به حز دو چیز 1- زنبور عسل 2-شتر ،یعنی این دو موجود کوچک وبزرگ وزارتخانه در آنجا جایشان نبودتصویر
نمایه کاربر
Hassannozarpour

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط Hassannozarpour »

باسلام برای افزایش محصولدهی کلنی ها باید تخم روز را از کلنی هایی که فاصله خیلی زیادی با سایر زنبورداریها دارند تهیه شود وبرای تولید شاخون ملکه در کلنی ها استفاده شود تا موجب بهنژادی کندوها گردیده واز افزایش صفات هموزیگوت در بین کندوها جلوگیری شود وباعث افزایش میزان تولید عسل درکندوها شود .
نمایه کاربر
tanha
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 93
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۱, ۲:۳۹ ق.ظ
محل اقامت: زنجان
تشکر کرده: 69 دفعه
تشکر شده: 83 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط tanha »

سلام
من متاسفم که دوستان بدون اطلاع از اقدامات انجام شده همه رو محکوم میکنن
دکتر طهماسبی و همکاران ایشون در حال حاضر نزدیک به 12 سال است که روی اصلاح نژاد کار میکنند و نتایج خیلی خوبی کسب کردن و تفاهم همکاری با کشور آلمان دارند و تحقیقات مشترکی رو انجام دادند . پیشرفت ایران به قدری زیاد بوده که موجب تعجب اساتید آلمانی شده تا جایی که من میدونم در چند سال آینده نتیجه این کارها در اختیار زنبور داران ایرانی قرار خواهد گرفت .
با تشکر از همه کسانی که قدمی در پیشرفت ایران عزیز در هر بخش که میتونند بر میدارند .
وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ
m3130
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 95
تاریخ عضویت: شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۱, ۱۰:۴۳ ق.ظ
تشکر کرده: 15 دفعه
تشکر شده: 71 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط m3130 »

دوستان ایکاش در سمینار پژوهشی زنبور عسل که 9و10بهمن ماه در مرکز تحقیقات دام برگزار شد حضور داشتید و بدانید بجز صرف بیت المال هنوز پیرامون اصلاح نژاد بعد از 12 سال کاری نشده بگفته خودشان تازه از امسال بجز صفات میزان تولیدعسل/بچه دهی وزمستان گذرانی قرار شده روی صفت مقابله با کنه هم کار کنند در صورتی که اروپایی ها 50سال کار کردند رسیدن به اینجا و ایا ما طی این چند سال ............
نمایه کاربر
tanha
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 93
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۱, ۲:۳۹ ق.ظ
محل اقامت: زنجان
تشکر کرده: 69 دفعه
تشکر شده: 83 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط tanha »

m3130 نوشته شده:دوستان ایکاش در سمینار پژوهشی زنبور عسل که 9و10بهمن ماه در مرکز تحقیقات دام برگزار شد حضور داشتید و بدانید بجز صرف بیت المال هنوز پیرامون اصلاح نژاد بعد از 12 سال کاری نشده بگفته خودشان تازه از امسال بجز صفات میزان تولیدعسل/بچه دهی وزمستان گذرانی قرار شده روی صفت مقابله با کنه هم کار کنند در صورتی که اروپایی ها 50سال کار کردند رسیدن به اینجا و ایا ما طی این چند سال ............
سلام
همیشه افرادی هستند که منفی باف و منفی نگرند و برای بزرگ نشون دادن خودشون سعی میکنن زحمات دیگران رو نادیده و حتی تخریب کنند شما خودتون میگین از امسال بجز صفات تولید عسل ،بچه دهی و زمستان گذرانی می خوان روی صفت مقابله با کنه هم کار کنند یعنی اینکه در خصوص صفات تولید عسل ،بچه دهی و زمستان گذرانی به نتایج خوبی رسیدن و دارن روی بقیه صفاتش کار میکنند نکته دیگه اینه که اگه بیت المال رو خرج کنند میگین چرا خرج میکنن اگه خرج نکنن میگین دولت برای پیشرفت زنبور داری هزینه نمیکنه اول موضع خودتون رو مشخص کنید بعد شروع به اضهار نظر کنید نکته بعدی اینکه باز تو گفته های خوتون هست که میگین اروپایی ها بعد از 50 سال رسیدن به اینجا ولی محققان ایرانی تو 12 سال کاری کردن که اونها رو شگفت زده کرده و در پایان مرغ همسایه غازه
وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط ehsanklop »

tanha نوشته شده:
m3130 نوشته شده:دوستان ایکاش در سمینار پژوهشی زنبور عسل که 9و10بهمن ماه در مرکز تحقیقات دام برگزار شد حضور داشتید و بدانید بجز صرف بیت المال هنوز پیرامون اصلاح نژاد بعد از 12 سال کاری نشده بگفته خودشان تازه از امسال بجز صفات میزان تولیدعسل/بچه دهی وزمستان گذرانی قرار شده روی صفت مقابله با کنه هم کار کنند در صورتی که اروپایی ها 50سال کار کردند رسیدن به اینجا و ایا ما طی این چند سال ............
سلام
همیشه افرادی هستند که منفی باف و منفی نگرند و برای بزرگ نشون دادن خودشون سعی میکنن زحمات دیگران رو نادیده و حتی تخریب کنند شما خودتون میگین از امسال بجز صفات تولید عسل ،بچه دهی و زمستان گذرانی می خوان روی صفت مقابله با کنه هم کار کنند یعنی اینکه در خصوص صفات تولید عسل ،بچه دهی و زمستان گذرانی به نتایج خوبی رسیدن و دارن روی بقیه صفاتش کار میکنند نکته دیگه اینه که اگه بیت المال رو خرج کنند میگین چرا خرج میکنن اگه خرج نکنن میگین دولت برای پیشرفت زنبور داری هزینه نمیکنه اول موضع خودتون رو مشخص کنید بعد شروع به اضهار نظر کنید نکته بعدی اینکه باز تو گفته های خوتون هست که میگین اروپایی ها بعد از 50 سال رسیدن به اینجا ولی محققان ایرانی تو 12 سال کاری کردن که اونها رو شگفت زده کرده و در پایان مرغ همسایه غازه

سلام
زنبوردارها که حرف غیر منطقی نمیزنن . اومدیم تحقیقات دکتر تا 100 سال دیگه هم جواب نداد . زنبوردارها تا کی باید این زنبور ایرانی بی محصول رو تحمل کنن ؟
نمایه کاربر
tanha
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 93
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۱, ۲:۳۹ ق.ظ
محل اقامت: زنجان
تشکر کرده: 69 دفعه
تشکر شده: 83 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط tanha »

quote="ehsanklop"]0"]
سلام
زنبوردارها که حرف غیر منطقی نمیزنن . اومدیم تحقیقات دکتر تا 100 سال دیگه هم جواب نداد . زنبوردارها تا کی باید این زنبور ایرانی بی محصول رو تحمل کنن ؟[/quote]

سلام
قسمت غیر منطقییش اینجاست که نباید منکر زحمات دیگران شد بعد نیاز نیست 100 سال صبر کنیم همین الان هم پیشرفت های خیلی زیادی کسب شده ولی نباید انتظار داشت اصلاح نژاد با همه صفات خوب در زنبور تو یک شب اتفاق بیفته در ضمن نژاد های خوب و دارای خصوصیات خوب هم در حال حاضر توسط افراد متخصص مثل آقای عطائیان ، عبادیان ، یا حتی بعضی از دوستانی که عضو همین سایت هستند مثل آقا جمشید و.. . داره تکثیر و در اختیار زنبوردارها قرار میگیره شاید بعضی از افراد نمی خواهند هزینه کنند بحث در خصوص اصلاح نژاد زنبور ایرانی . ما زنبور دارها هم باید بهگزینی داشته باشیم و تا جایی که ممکن است نقش خودمون رو ایفا کنیم
وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط ehsanklop »

سلام
فقط کافیه یه نگاهی به میانگین تولید عسل تو کشورهای پیشرفته بندازین یه نگاهی هم به تولید عسل تو ایران بندازین . اینه نتیجه ممنوعیت واردات ملکه و اصلاح نژاد اقایون . بزارید رک بگم این عزیزان ضمن لابی هایی که انجام دادن واردات ملکه رو ممنوع کردن و طرح اصلاح نژاد زنبور ایرانی رو پیش کشیدن . از بابت این طرح هم میلیاردها تومن تا حالا به جیب زدن . کدوم ادم عاقلی نون خودشو اجر میکنه . اینا هم دارن از این راه نون میخورن پول مفته دولت میده ایناهم حالشو میبرن .
وگرنه بسیاری از اساتید زنبورداری کشور با این رویه مخالف هستن اما صداشون به جایی نمیرسه . فقط همین دو سه نفر موافقن که از این راه نون میخورن . اصلاح نژاد زنبورمون هم مثه اتحادیه مون جیب عده ای (به قول شما زحمتکش ) پر میشه ولی هیچ سودی برای زنبوردارها نداشته .
hony
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰, ۳:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی
تشکر کرده: 306 دفعه
تشکر شده: 559 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط hony »

tanha نوشته شده:quote="ehsanklop"]0"]
سلام
زنبوردارها که حرف غیر منطقی نمیزنن . اومدیم تحقیقات دکتر تا 100 سال دیگه هم جواب نداد . زنبوردارها تا کی باید این زنبور ایرانی بی محصول رو تحمل کنن ؟

سلام
قسمت غیر منطقییش اینجاست که نباید منکر زحمات دیگران شد بعد نیاز نیست 100 سال صبر کنیم همین الان هم پیشرفت های خیلی زیادی کسب شده ولی نباید انتظار داشت اصلاح نژاد با همه صفات خوب در زنبور تو یک شب اتفاق بیفته در ضمن نژاد های خوب و دارای خصوصیات خوب هم در حال حاضر توسط افراد متخصص مثل آقای عطائیان ، عبادیان ، یا حتی بعضی از دوستانی که عضو همین سایت هستند مثل آقا جمشید و.. . داره تکثیر و در اختیار زنبوردارها قرار میگیره شاید بعضی از افراد نمی خواهند هزینه کنند بحث در خصوص اصلاح نژاد زنبور ایرانی . ما زنبور دارها هم باید بهگزینی داشته باشیم و تا جایی که ممکن است نقش خودمون رو ایفا کنیم[/quote]
سلام
بله پیشرفتهای زیادی شده آقایون جیبهای خودشون رو بیش از پیش پر کرده اند / آقای محترم فکر نکنید زنبوردارهای اینجا تواقع دارن یک شبه اصلاح نژاد صورت بگیره / اسم هایی رو هم که بردید در سایه تلاش و با جیب پول خودش به اینجا رسیده (البته به غیر از دومی) نه با پول بیت المال البته نه با به اصطلاح نژاد (سوپ هویچ ایرانی )/ این آقایون که هر سال بودجه های زیادی رو میگیرن جهت اصلاح نژاد زنبورعسل به قول خوت میگن 12 ساله تحقیق میکنیم اما ( زمان تحقیقاتشون بیشتر از ایناست ) ولی خروجی در این مدت متاسفانه چیزی جزء افزایش مبلغ در خواستی برای تحقیقات دوباره نبوده/ از دوستان از همین موئسسه تحقیقات ملکه خریده بود که خودش میگفت هزار جور تعریف میکردن مثلا محصول زیاد میده و غیره... ولی چیزی که ازش دیده همون ایرانیه همیشه گی بوده/
آخرین ويرايش توسط 1 on hony, ويرايش شده در 0.
نمایه کاربر
tanha
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 93
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۱, ۲:۳۹ ق.ظ
محل اقامت: زنجان
تشکر کرده: 69 دفعه
تشکر شده: 83 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط tanha »

ehsanklop نوشته شده:سلام
فقط کافیه یه نگاهی به میانگین تولید عسل تو کشورهای پیشرفته بندازین یه نگاهی هم به تولید عسل تو ایران بندازین . اینه نتیجه ممنوعیت واردات ملکه و اصلاح نژاد اقایون . بزارید رک بگم این عزیزان ضمن لابی هایی که انجام دادن واردات ملکه رو ممنوع کردن و طرح اصلاح نژاد زنبور ایرانی رو پیش کشیدن . از بابت این طرح هم میلیاردها تومن تا حالا به جیب زدن . کدوم ادم عاقلی نون خودشو اجر میکنه . اینا هم دارن از این راه نون میخورن پول مفته دولت میده ایناهم حالشو میبرن .
وگرنه بسیاری از اساتید زنبورداری کشور با این رویه مخالف هستن اما صداشون به جایی نمیرسه . فقط همین دو سه نفر موافقن که از این راه نون میخورن . اصلاح نژاد زنبورمون هم مثه اتحادیه مون جیب عده ای (به قول شما زحمتکش ) پر میشه ولی هیچ سودی برای زنبوردارها نداشته .

سلام
بله پیشرفتهای زیادی شده آقایون جیبهای خودشون رو بیش از پیش پر کرده اند / آقای محترم فکر نکنید زنبوردارهای اینجا تواقع دارن یک شبه اصلاح نژاد صورت بگیره / اسم هایی رو هم که بردید در سایه تلاش و با جیب پول خودش به اینجا رسیده (البته به غیر از دومی) نه با پول بیت المال البته نه با به اصطلاح نژاد (سوپ هویچ ایرانی )/ این آقایون که هر سال بودجه های زیادی رو میگیرن جهت اصلاح نژاد زنبورعسل به قول خوت میگن 12 ساله تحقیق میکنیم اما ( زمان تحقیقاتشون بیشتر از ایناست ) ولی خروجی در این مدت متاسفانه چیزی جزء افزایش مبلغ در خواستی برای تحقیقات دوباره نبوده/ از دوستان از همین موئسسه تحقیقات ملکه خریده بود که خودش میگفت هزار جور تعریف میکردن مثلا محصول زیاد میده و غیره... ولی چیزی که ازش دیده همون ایرانیه همیشه گی بوده/




سلام
من از شما تشکر می کنم که چشم منو به واقعیات باز کردید و دزدها و جنایتکاران عرصه زنبور داری رو به ملت معرفی کردید ولی ای کاش شما به جای زنبوردار قاضی میشدید چون این توانایی رو دارین که بدون هیچ اطلاعاتی مقصر نهایی رو پیدا کنید
وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ
نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط mellifera »

با سلام ممنونم از دوستان به خاطر نظراتشون ممنون ميشم اين مبحث رو ديگه ادامه ندن چون نتيجه اي نداره و همه ميدونن كي مقصره و كي مقصر نيست پس بهتره دوستان با هم زياد سر اين جور مسائل رو در روي هم قرار نگيرن.تشكر تصویر
نمایه کاربر
yasna
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 282
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱, ۱۱:۳۰ ق.ظ
محل اقامت: پاوه
تشکر کرده: 215 دفعه
تشکر شده: 340 دفعه
تماس:

Re: اهميت پرورش ملكه در دنيا

پست توسط yasna »

از قدیم گفتن کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من خودمون اقدام کنیم بهتره زود تر جواب میگیریم 10 ساله زنبورداری میکنم حتی یک بار هم به جهاد کشاورزی برای مساله زنبور داری نرفتم دو بارهم تشویقم کردن اگه گفتین چی تصویر تصویر تصویریه پتو و100تومن پول ما حالشو بردیم
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 33 مهمان