درمان با زهر زنبور عسل

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

درمان با زهر زنبور عسل

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]درمان با زهر زنبور عسل


دکتر عباس ميراب زاده

تمدنهاي رم، يونان، چين و مصر باستان از زهر زنبورعسل در درمان بيماريها استفاده مي‌کردند. بقراط Hippocrates که به حق پدر علم پزشکي لقب گرفته است، در هر 8 جلد کتاب خود به استفاده از زهر زنبور عسل در درمان بيماري‌هاي انسان تأکيد مي‌کند.
پزهر زنبور عسل عامل پيشگيري و درمان 500 بيماري صعب‌العلاج انسان از جمله آرتروز (Arthritis)، MS ، آلزايمر، پارکينسون و تعداد قابل توجهي از سرطان‌ها و بيماريهاي متعدد ديگر است. بيماراني که تحت مداوا با زهر زنبور عسل قرار مي‌گيرند بايد پروتکل درماني را رعايت کنند:
ضدعفوني‌ کردن محل درمان با نيش زنبور عسل ممنوع است، زيرا ضد عفوني کننده‌ها سبب از بين رفتن ترکيبات زهر مي‌شوند.
قبل ازبه کارگيري زهر زنبور عسل ضروري است تست حساسيت از بيمار در رابطه‌ با زهر زنبورعسل به عمل آيد. به اين ترتيب که زنبور عسل را روي بدن بيمار گذاشته و پس ازمدت کوتاهي، نيش زنبور را از بدن خارج مي‌کنيم، اگر علائم حساسيت شديد (Hypersensivity) توسط پزشک مشاهده شد، پزشک مجاز نيست زنبور درماني را ادامه دهد.
بيماراني که با نيش زنبور عسل تحت مداوا قرار مي‌گيرند، بايد روزانه 6 گرم ويتامينC و مقادير کافي ويتامين‌هاي D ,A ,E مصرف نمايند، مصرف ويتامينC به آزاد شدن کورتون طبيعي از غدد فوق کليه با تحريک ترکيب Melittine توسط زهر زنبور عسل کمک مي‌کند.
براي استخراج زهر از زنبورهاي عسل، ضروري است کندوها در مناطقي که از نظر دانه‌هاي گرده غني باشند مستقر گردند. زيرا براي تشکيل اجزاي زهر در بدن زنبور عسل تغذيه زنبورهاي کارگر از گرده‌ي گلها ضروري است.
پروتکل استفاده از زهر زنبور عسل در درمان بيماريها متشکل از 29 بند است که توسط پزشک معالج به بيمار ارائه مي‌شود.
يکي از افراد اثرگذار در علم زنبور درماني Charles Mraz است. ايشان در سال 1905 ميلادي در Vermont آمريکا متولد شد، در سال 1928 يعني زماني که 24 سال سن داشت به تب روماتيسمي شديدي مبتلا گشت. نامبرده آنقدر در پاهايش درد داشت که آرزو مي‌کرد خودش بتواند پاهايش را اره کند تا از شر درد راحت شود. پزشک معالج Charles Mraz به او گفت که حداکثر 6 ماه بيشتر زنده نخواهد ماند. Mraz با استفاده از نيش مستقيم زنبور عسل درمدت کوتاهي درمان شد.
Charles Mraz که تحت تأثير و هيجان اين روش درماني قرار گرفته بود، شغل اصلي خود را رها نمود و تصميم گرفت زنبوردار شود و با فروش عسل امرار معاش نمايد و بيماري‌هاي صعب‌العلاج را به رايگان با نيش زنبور عسل معالجه نمايد. نامبرده که در اثر ابتلا به تب روماتيسمي در معرض مرگ بود، پس از معالجه با نيش زنبور عسل 92 سال عمر کرد و تا دو سال قبل از مرگش بيماران را معالجه مي‌کرد. او موفق شد هزاران بيمار مبتلا به سرطان، MS، آرتروز، انواع روماتيسم را معالجه نمايد. نامبرده در اواخر عمرش کتابي تحت عنوانHoney Bee & Health منتشر نمود، ايشان نقش بسيار اساسي در تشکيل انجمن زنبور درماني آمريکا داشت. جمله‌ي معروفي از Charles Mraz به يادگار مانده است: هرجا ديديد علم پزشکي از درمان بيماري عاجز است از زهر زنبورعسل استفاده کنيد.
ترکيبات زهر زنبور عسل سبب مهار آنزيم Cyclooxygenase مي‌شود و در نتيجه‌استفاده از نيش زنبور عسل خاصيت ضد درد دارد. همچنين ترکيبات زهر زنبور عسل کانال‌هاي کلسيمي وابسته به پتاسيم را بلوکه مي‌کنند و در نتيجه‌ باعث تسريع و تشديد انتقال عصبي مي‌شوند.
ترکيب Melittine زهرزنبور عسل سبب تحريک غدد فوق کليوي براي ترشح کورتون طبيعي (Cortisol) مي‌شود. کورتون طبيعي که توسط غدد فوق کليوي ترشح مي‌شود 100 برابر قويتر از داروهاي کورتوني موجود در بازار خاصيت ضد التهابي دارد. اولين بار درسال 1937، يک دانشمند اهل شوروي به نام Arthemov در آزمايش‌هايي که روي سگ انجام مي‌داد، کشف نمود که زماني که سگ مورد گزش زنبور عسل قرار مي‌گيرد ميزان کورتون خون سگ بالا مي‌رود.
در سال 1979ميلادي انجمن MS آمريکا مبلغ 250.000 دلار در اختيار دکتر Belanti رئيس بخش ايمونولوژي دانشگاهGerorge Towm آمريکا قرارداد تا تأثير زهر زنبور عسل را روي بيماران مبتلا به MS و روماتيسم بررسي نمايد. دکتر Belanti پس از بررسي تأثير آمپول‌ زهرزنبور عسل روي بيماران اظهار داشت که آمپول‌ زهر روي 60% بيماران مبتلا به روماتيسم و MS کاملاً مؤثر بوده است. يکي از ترکيبات زهر زنبور عسل Apamine است که قدرت عبور از سد مغزي انسان(Brain Barrier) را دارد، به علاوه ماده‌ي اخير اين خاصيت را دارد که سبب ساخته شدن مجدد قسمت‌هاي عصبي صدمه ديده مي‌شود.
نکته‌ي جالب ديگري از Charles Mraz به يادگار مانده است: 90 نوع بيماري روماتيسمي وجود دارد که زهر زنبور عسل روي هر 90 نوع بيماري روماتيسمي مؤثر است. بعضاً پزشکان در تشخيص دقيق 90 نوع بيماري روماتيسمي دچار مشکل مي‌شوند.
در سال 1956 ميلادي بررسي‌هايي در کشور آلمان انجام شد، در اين سال وقوع (Occurance) بيماري سرطان در طبقه‌هاي مختلف جامعه شامل (پزشکان، معلمان، نجاران، کارگران، تکنيسين‌هاي برق و ...) بررسي شد و مشخص شد ميزان وقوع سرطان در قشر زنبوردار از همه‌ي طبقه‌هاي ديگر جامعه پائين‌تر است. ميزان وقوع سرطان در قشر زنبوردار 37/0 درصد بود. اين بررسي بعداً در چند کشور ديگر انجام شد و باز هم مشخص شد که ميزان وقوع بيماري سرطان در قشر زنبوردار بسيار پايين است.
زهر زنبورعسل روي سيستم گردش خون تأثير بسيار خوبي دارد. 50% بيماري‌هاي انسان در اثر بروز مشکلاتي در سيستم گردش خون است، به علاوه زهر زنبور عسل خاصيت نفوذ پذيري مويرگ‌هاي خوني را افزايش داده، در نتيجه باعث بالا رفتن سوخت و ساز در بدن انسان مي شود، به همين دليل در زنبور داران مطلقاً افزايش چربي‌هاي خون (تري‌گليسريد و کلسترول) ديده نمي‌شود.
دکتر Bodog Beck پزشک اهل مجارستان بيماران خود را با نيش مستقيم زنبور عسل معالجه مي‌کرد، نامبرده کتاب ارزشمندي در سال 1935 باعنوان The Bible of Bee Venom Therapy نوشت. در اين کتاب دکتر Beck تأکيد مي‌کند که انسان‌هاي اوليه که براي برداشت عسل به کندوهاي زنبور عسل دستبرد مي‌زده‌اند، حتي در اثر گزش يک زنبور عسل دچار مرگ مي‌شده‌اند، ولي علاقه‌ي انسان‌ها به برداشت عسل و مقاومت نسبي بعضي انسان‌ها به نيش زنبور عسل سبب شده که به تدريج نسل انسان‌هاي مقاوم به نيش زنبور عسل به وجود آيد. آمارها نشان مي‌دهند که در جمعيت‌هاي انساني 1 تا 5 درصد انسان‌ها به زهر زنبور عسل حساسيت شديد(Hypersensivity) دارند.
ترکيبات زهر زنبور عسل از يک کندو به کندوي ديگر واز يک زنبور به زنبور ديگر فرق مي‌کند، در آمپول‌ زهر مي‌توان ترکيبات زهر را بالانس کرد. البته استفاده از نيش مستقيم زنبور عسل اين حسن را دارد که ترکيبات فراٌر موجود در زهر در نيش مستقيم زنبور عسل وجود دارد.
زهر زنبور عسل سيستم ايمني را بالانس مي‌کند، در بيماري هاي Autoimmune سيستم ايمني بدن بيمار منحرف است، در بيماران MS، سيستم ايمني بدن بيمار به ميلين اعصاب حمله مي‌کند، در بيماران روماتيسمي، سيستم ايمني بدن بيمار به مايع Synovial بين استخوان‌ها حمله مي‌کند و آنها را تخريب نموده و در نتيجه‌ از بين رفتن مايع Synovial استخوان روي استخوان قرار گرفته که بسيار دردناک است و به علاوه سبب به وجود آمدن بد شکلي‌هايي در استخوان‌ها مي‌گردد. قابل توجه است که تاکنون ديده نشده است افرادي که به بيماري‌هاي Autoimmune مبتلا هستند به زهر زنبور عسل حساسيت نشان دهند، ولي در مورد افراد اتوايمون هم پزشک قبل از شروع زنبور درماني بايد تست حساسيت را انجام دهد.
ترکيبات زهر زنبور عسل 48 تا72 ساعت در بدن انسان دوام دارند وبه همين دليل بهتر است که استفاده از زهر در درمان بيماريهاي انسان حداکثر در هفته دو مرتبه انجام شود.
با عنايت به اينکه داروهاي شيميايي و سنتتيک در بسياري از موارد نمي‌توانند بيماري را علاج نمايند،استفاده از زهر زنبور عسل که بيماري را درمان (Cure) مي‌کند بسيار مغتنم است، به همين دليل است که هر سال تعداد بيماران متقاضي استفاده از زهر زنبور عسل در درمان در دنيا افزايش مي‌يابد.
خوشبختانه در حال حاضر با استفاده از دستگاه شوک الکتريکي به راحتي مي‌توان درمدت کوتاهي مقادير زيادي زهر زنبور عسل را استخراج نمود، دستگاه‌هاي جديد قادر هستند که از 50 کندو به طور همزمان زهرگيري نمايند.
در آزمايشي براي موش‌ها استرس ايجاد کردند، به اين ترتيب که جمعيت آنها را در قفس به شدت افزايش دادند، دانشمندان ملاحظه‌ کردند که غدد فوق کليوي در موش‌هاي تحت استرس به شدت بزرگ شدند تا بتوانند کورتون بيشتري در خون رها سازي نمايند و با استرس مقابله نمايند، بر همين اساس افرادي که به طور دائم در معرض نيش زنبور عسل هستند بسيار با نشاط هستند، زيرا در اثر تحريک ترکيب Melittine زهر زنبور عسل به طور مرتب کورتون طبيعي در خون اين افراد (زنبورداران) آزاد مي‌شود و کورتون ترشح شده سبب ايجاد نشاط فراوان در زنبورداران مي‌شود، در زنبورداران به علت ترشح مداوم کورتون طبيعي هيچوقت استرس و تشويش ديده نمي‌شود.
در خاتمه يادآور مي‌شود که استفاده از زهر زنبور عسل در درمان بيماري‌ها منحصراً بايد توسط پزشک انجام شود و ضروري است بيماران از هر گونه خود درماني با نيش زنبور عسل يا درمان توسط غيرپزشک خودداري نمايند
[/JUSTIFY]


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 31 مهمان