اولین کتاب چاپی دنیا

هر چی که دوست داشتی.مطالب جالب و خواندنی و...........

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
sheyda69
کاربر نیمه فعال سایت
کاربر نیمه فعال سایت
پست: 7
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵, ۱:۴۵ ق.ظ
تماس:

اولین کتاب چاپی دنیا

پست توسط sheyda69 »

[CENTER]تصویر

در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تكثیر صورت نقوش دوبعدی حروف، ارقام، خطوط، تصاویر، جز آن) به‌وسیله انداختن تاثیر این نقوش بر كاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به‌مخصوص چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون عکس بر روی كاغذ گفته می‌شود. به عبارت دیگر ، چاپ مجموع عملیاتی است كه متن خام را به چیزی درخور انتشار مانند كتاب، مجله، روزنامـه ، و جز آن تبدیل كند. چاپخانه نیز در لغت به‌معنای محل مكان چاپ كردن در متون مختلف كلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمه‌خانه به‌عنوان مترادف آن به‌كار رفته است. چاپخانه مؤسسه یا كارگاهي است كه از عهده انجام كارهای چاپی بر روی كاغذ وبقیه اشیا از طریق انواع چاپ برآید و، به تعبیری دیگر، مکانی است كه چاپ كتاب، نشریات، مانند آن در آنجا صورت می‌گیرد.

اولین کتاب چاپیاختراع چاپ

تصویر

چاپ(Print) در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر، نشان آمده در متون مختلف كلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌كار رفته است.

در اصطلاح، به عمل، فن، صنعت تكثیر صورت نقوش دوبعدی (حروف، ارقام، خطوط، تصاویر، و جز آن) به‌وسیله انداختن اثر این نقوش بر كاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به‌ویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون عکس بر روی كاغذ گفته می‌شود. در تعریفی دیگر، چاپ مجموع عملیاتی است كه متن خام را به اثر درخور انتشار مانند كتاب، مجله، روزنامـه ، جز آن تبدیل كند. چاپخانه هم در لغت به‌معنای محل و مكان چاپ كردن در متون مختلف كلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمه‌خانه به‌عنوان مترادف آن به‌كار رفته است. چاپخانه مؤسسه یا كاربعضی است كه از عهده انجام كارهای چاپی بر روی كاغذ وبقیه اشیا از طریق انواع چاپ برآید و، به تعبیری دیگر، مکانی است كه چاپ كتاب، نشریات، و همانند آن در آنجا انجام می‌گیرد.

اختراع چاپ بوسیله گوتنبرگ

تصویر

در میانه های قرن 15 انقلاب بزرگی در شرف وقوع بود. در 1452، گوتنبرگ آلمانی به ایده چاپ متحرک تحقق بخشید. وی در کارگاهش فناوری تولید و ساخت ورق، جوهر پایه روغنی و پرس را جهت چاپ کتاب گردهم آورد چاپ را اختراع کرد. در واقع او از فناوری هایی که سالها قبل برای آنها فکر تلاش شده بود را به ثمر رساند.

گوتنبرگ، دستگاه چاپ آلمانی، اولین كسی بود كه جهت هر حرف قطعه فلزی جداگانه درنظر گرفت. وی قطعه‌ها را جهت تركیب كلمات مناسب كنار هم قرار داد، بر آنها مركب مالید، بر ورق‌های كاغذ فشرد به این ترتیب چاپ نوین را باب كرد. وی حروف را ابتدا از جنس چوب، سبعد از سرب، بعدها از آلیاژ سرب، قلع، آنتیموان ساخت. گوتنبرگ روزانه بین 300 تا 500 برگ چاپ می‌كرد. نخستین كتابی كه او به این شكل پدید آورد كتاب مقدس 42 سطری بود. كتاب‌هایی كه در این زمان به‌چاپ می‌رسید به اینكونابولا معروف است.

ابداع گوتنبرگ ظرف مدتی حدود 40 سال در تمام كشورهای عمده اروپایی رواج یافت و چاپخانه‌هایی با اینآموزش به‌وجود آمد. در فاصله سال‌های 1460 ـ 1470 م. چاپخانه‌هایی در آلمان وبقیه كشورهای اروپایی پدید آمد. در نیمه ‌قرن نخست بعد از كار گوتنبرگ، حدود چهل‌هزار كتاب به چاپ رسید شمارگان مجموع آنها از 12 میلیون ورژن فراتر رفت. در انتها قرن پانزدهم در اروپا، بیشتر از دویست چاپخانه در شصت‌ونه شهر کار مستمر داشتند. از عبارت چاپخانه‌های خیلی مهم آن دوره می‌توان به چاپخانه آنتون كابرگر در شهر نورنبرگ اشاره كرد كه تعداد اتومبیل ‌های چاپ آن 24 دستگاه بود صدها نفر در آن چاپخانه كار می‌كردند.

از دیگر خدمات گوتنبرگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-ابداعروش چاپ پیچشی به یاری روغن زیتون که تا سالها در آسیا اروپا به کار میرفت .

-توسعهروش بلوکی چاپ که بعد از بازگشت مارکو پولو از آسیا ابداع شده بود.

-توسعهروش تهیه و تولید کاغذ به تعداد زیاد که از چین وارد اروپا شده بود.

-گسترش روشهای تهیه و تولید مرکب.

-توسعهروش منگنه و قالب بندی کتاب که اجازه چاپ بانک کتابهای قطور را می داد.

اما شایان ذکر است که این کتابها بوسیله دیگران و در سالها بعد بازهم پیشرفت داده شد.

اولین تصاوی چاپیاولین تصاوی چاپی

تصویر

پیشرفت این صنعت بعد از گوتنبرگ تا قرن بیستم

-حدود 1490 میلادی روشهای مختلف اسیدکاری روی صفحات فلزی شکل گرفت. سال 1550 اولین لنز بوسیله کاردون (Cardon) ایتالیایی تولید و ساخته شد. آلومیس زنه فلدر در سال 1796روش لیتوگرافی را ابداع نمود. وی به مخترع چاپ سنگی شهرت دارد.

-حدود سال 1799 تا 1800 اوبی رو در پاریس نخستین دستگاه کاغذسازی را اختراع نمود. در سال 1820 دستگاه های کامل تری تهیه و تولید شد.

-در سال 1811 نخستین اتومبیل سیلندی لتر پرس كه با قوت بخار كار می كرد بوسیله كونیك Koenig مخترع آلمانی تولید و ساخته شد. در سال 1818 با همكاری باور – اتومبیل چاپ سیلندی مضاعف عرضه گردید كه پشت در وی كاغذ در این دستگاه به چاپ می رسید.

-در سال 1822 ویلیام چرچ church اولین اتومبیل حروفچینی را به ثبت رسانید.

-در سالهای 1826 1852 نیس فورنیس S.N.Niepce تالبوت Talbot تهیه و تولید فرم چاپ روی صفحه های فلزی از عبارت مس را به طریقه فتومكانیكی ابداع كردند وبا تهیه و تولید برس دستیف نمونه هایی تكثیر نمودند.

-در سال 1844 ریچارد هو در ایالات متحده اتومبیل چاپ رتاتیو را به ثبت رسانید فرم چاپ به شکل مدور، دور سیلند پیچیده می شد.

-ژیلوت Gillot به سال 1850رسید كاری روی فلز را تكامل بخشید.

-در سال 1851 اسكات آرشر Archerراهنمای كلودیوم مرطوب (شیشه نگاتیو) را ارایه كرد.

-در سال 1859 هنری جمز H. james در انگلستان باروش فتوشیمی گرافی كلیشه زیر را ساخت.

-در سال 1866 در ایالات متحده اولین ماشین چاپ با كاغذ رول به ثبت رسید.

-1870 اولین دوربین نوسانی ریلی بوسیله موس Moss تولید و ساخته شد.

-سال 1874 كارل كلیچ K.klic اهل چك با مصرف از نوعی كاغذ كاربن، تهیه و تولید فرم را اصلاح بخشید.

-در سال 1910 اولین دستگاه هلیوگراور با استفاده از تیغه دكتر بلید شروع به كار كرد.

-در سال 1912 اتومبیل چاپ پشت وروزن افست توسط كاسپارهرمان طراحی و ساخـته شد(كاغذ به صورت رول).

-در سال 1912 شركت رولند اتومبیل چاپ افست با سه سیلندر مسلوی را تولید كرد.

-در سال 1950 سیسـتم حروفچینی منوفتو (تكامل یافته منوتایپ) اختراع شد.

-در سال 1965 دكتر هل Dr.Hell با ارایه سیـستم ی نوین تولید و ساخت دستگاه اسكنر تحول بزرگی در حروفچینی و فتو لیتوگرافی به وجود آورد.

-در سال 1976 اشعه لیزر در دستگاههای فتو لیتو گرافی حروفچینی به كار گرفته شد.
منبع :بانک کتاب پایتخت از سایت bankeketab-co[/CENTER]


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 12 مهمان