معرفی کنه واروا انگل زنبوران عسل

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

معرفی کنه واروا انگل زنبوران عسل

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]معرفی کنه واروا انگل زنبوران عسل[/JUSTIFY]
[JUSTIFY]واروا اولین بار توسط جاکوبسون در سال 1904 در جزایرجاوای اندونزی بر روی زنبور عسل هندی
Apiscerana

مشاهده شد. بین این انگل و این زنبور از مدت هایمدید، همزیستی بوده است. بر اساس نظر گروبوف
Grobov

، انتقال این انگلبه زنبور عسل اروپایی در نتیجه عوامل ذیل است: ـ جایگزینیزنبور عسل هندی با زنبور عسل اروپایی
Apis mellifera
بمنظور بالا بردن میزان تولیدزنبورستانها در این مناطق.
ـ ازبین رفتن محیط طبیعی زنبور عسل هندی ، بدلیلتوسعه شهرسازی یا بدلیل تغییرشیوه های کشاورزی.
بنظرمیرسد در حدود سالهای 1960واروا یک جابجایی درمحیط زیست خود داشته و اززنبور عسل هندیبه زنبور عسل اروپاییمنتقل گردیده است، تغییری که بر اساس قوانین تکاملی می بایستسالهای سال طول می کشیدتا بطور طبیعی رخ دهد.
واروادر سال 1964 در زنبور عسل اروپایی دیده شد. ازآن زمان انگل با سرعت سرسام آورمنتشر شد و واروا در میزبان جدید با هیچ مانعی برایرشد خود برخورد نکرد. اگر زیستشناسی زنبور عسل اروپایی و زنبور عسل هندی مقایسهشود این توسعه برق آسا قابل توجیهخواهد بود:
ـ درزنبور عسل هندی (دوره تکاملی 17 روز ) واروانمیتواند جز در شفیره های نر تکثیرنماید. زمان بسته ماندن درب شفیره های کارگر دراین زنبور خیلی کوتاه بوده و اجازهنمیدهد سیکل توسعه انگل کامل شود.
ـ درزنبور عسل هندی ، رفتار جوریدن
Epouillage

یا پاک سازی فعال شده است. زنبور با خود جوری انگل را ازخود دور میکند یا با دیگر جوریبه زنبور آلوده دیگر کمک می نماید. در عرض دو دقیقهزنبور عسل هندی90% انگل ها رااز خود دور کرده و این رفتار در زنبور عسل اروپاییوجود ندارد. با ترشح بزاق واروادر همولنف زنبور بالغ , رفتار خود جوری فعال میشود.رفتار جوریدن شفیره ها با تحریکقوه بینایی یا بویایی در زنبوران پرستار فعال میشود.ـبطور میانگین میزان درجه حرارت حجره های شفیره درزنبور عسل هندی 38 درجه سانتیگراد است , در حالیکه درجه حرارت مناسب برای تکثیرواروا بسته به درجه محیط بین 2/34-3/31 درجه سانتی گراد است.
ـ میزانهورمون جوانی در نزد زنبور عسل هندی خیلیکمتر از زنبور عسل اروپایی است و تولیدمثل انگل را محدود می نماید، این هورمونعامل تنظیم رشد تخمدانها در واروای مادهجوان میباشد.
ـ غریزهنظافت گری
Nettoyage
:در زنبور عسلاروپایی نسبت به زنبور عسل هندی ازرشد کمتری برخوردار است از اینروست که در زنبورعسل هندی شفیره های آلوده و تلف شدهدر داخل حجره ها نقش تله را برای انگل دارند.
ازسال 1964، انگل در اغلب مناطق دنیا بجز چندمنطقه که فعلاً آلوده نیستند، شروع به گسترش نموده و باعث تلفات در تعداد زیادیازکلنی ها شده است.
سببشناسی
عاملبیماری جرب بنام واروا می باشد که دارای دوجنس است. جنس نر، و جنس ماده که عاملانتشار آلودگی است. جنس ماده هم بر روی بالغینو هم بر روی شفیره ها زندگی میکند وجنس نر فقط بر روی شفیره ها یافت میشود.
واروایماده بیضوی شکل و شبیه خرچنگ کوچک میباشد و 1/1میلی متر طول و 6/1 میلی متر پهنادارد. قسمت پشتی از یک مجموعه صفحه که به هم وصلشده اند پوشیده شده است.
وارواینر، از نظر شکل با ماده تفاوت داشته ،شکل آن گرد (قطر 0/8 میلیمتر) و رنگ آن سفیداست. بدنی نرم داشته و شیارهایی بر رویپشت دارد، گوشه گیر بوده، تغذیه نمیکند یااز بقایای غذایی استفاده میکند. چهار جفتپای او بطرف جلو کشیده شده است. بجز داخلحجرات آن را نمیتوان دید و زندگی میکند تاتولید مثل نماید.
مراحلتکاملی واروا:
تخم:بیضوی و حدود 5/0 میلی متر به رنگ سفید کمرنگ.
پیشلاروی: فرم غیر فعال، بی حرکت و خیلی مقاوم.
لاروی:بعد از پوست اندازی از مرحله پیش لاروی ,واردمرحله لاروی میشود، در اینمرحله نه میتواند تغذیه کند و نه حرکت نماید دارای ششپا است.
پیششفیره ای
Protonymphe




: بعد از مرحلهلاروی و پوست اندازی ظاهر شده، بهرنگ سفید و دارای چهار جفت پا میباشد. اینپروتونف یا پیش شفیره حرکت نمیکند یا خیلیکم با استفاده از پنجه ها، اما میتوانندکوتیکول را سوراخکرده و از همولنف تغذیه کند.
شفیرهای
Deutonymphe


: بسته به جنس شکلآن تغییر کرده در ماده بیضوی شکلبوده، به رنگ سفید و پاها بطرف جلو کشید شده وتغذیه میکند. و در نر مثلثی شکل یاگرد و دارای شیار پشتی است.
تغذیه:
واروایماده از همولنف لارو و شفیره ها و زنبورانبالغ تغذیه مینماید. محققین مختلف مقادیریبرای میزان همولنف جذب شده قایل شده اندکه بسته به وضعیت جرب در دوره سال تفاوت میکند.واروای ماده (وزن 3/0 میلی گرم ) دوساعت تمام تغذیه میکند و1/0 میلی گرم افزایشوزن پیدا میکند.
محلانگل واروا:
درداخل کلنی انگل واروای ماده روی زنبوران بالغبزرگتر از 2 روز، ترجیحاً زنبورانپرستار است. در مناطقی که جذب همولنف (همان خونزنبور است) میسر است یعنی در محلغشاء بین قطعات بدنی زنبور یا حلقه های شکمی_ پشتییا بین مفاصل سینه و شکم یا سروسینه یا پاها یک یا چند انگل میتوانند حضور داشتهباشند.
انگل، زنبوران شهد آور را از زنبوران دیگر از طریقترشحفرمون نازانوف که بر اساس سن زنبور ترشح میشود شناسایی میکند. زمانیکه مادهها تغذیهنمیکنند، ترجیحاً جای آنها روی سینه میباشد تعداد واروا های که روی سینهمیروندنسبت به درجه حرارت محیط حالت معکوس دارد و در 28 درجه سانتی گراد حداقلاست.
تجاربنشان میدهد که 42% واروا ها، درجه حرارتسلولهای شفیره های نر (34-30درجه سانتیگراد) را ترجیح میدهند و 19% درجه حرارتسلولهای شفیره کارگر (36-34 درجه سانتیگراد) را بر می گزینند.
بعلاوهوجود سلولهای ملکه , واروا های ماده را جذبمیکند. در شرایط آلودگی شدید واروا هارا میتوان داخل سلولهای در باز بیشتر از سهروزه و 2 تا 3% موارد داخل سلولهایملکه یافت.واروا های نر را بجز در سلولهایدرب بسته نر یا کارگر نمیتوان یافت.
دورهزندگی انگل:
مطالعاتزیادی برای شناخت مراحل زندگی واروا انجامشده ولی تا کنونکاملاًََ شناخته نشده است دوره زندگی واروا با دوره زندگی زنبورانکارگر یا نر درمرحله شفیرگی, بستگی دارد.
واروایماده بارور، قبل از بسته شدن درب سلول واردآن شده داخل ژله مخفی میگردد, بعد دربحجره بسته میشود. واروا ابتدا از غذای لارو (ژله)و پس از تمام شدن آن از همولنفلارو استفاده نموده سپس شروع به تخمگذاری می نماید.
بهفاصله هر 24 ساعت یک تخم و بین 2 تا 8 تخمگذاشته میشود. بر اساس تحقیقات انجامشده اولین تخم به واروای ماده و دومین بهواروای نر تبدیل میشود و تخم بعدی دومرتبه ماده میباشد.
لارواز تخم خارج شده نه میتواند تغذیه کند و نهحرکت نماید دارای شش پا است، بعد از 48ساعت تبدیل به پیش شفیره می شود. لبه های آنگرد و با مشکل از نر که مثلثی تر استقابل تشخیص است. بعد از تغذیه بر روی لارو بهشفیره تبدیل می شود . سرعت گذراندنوضعیت شفیره ای در واروا به شرایط آب وهوایی ایده آل بستگی دارد. حداقلدوره تخم تا شفیره برای ماده سه روز است. سه روزبعد با آخرین پوست اندازی بالغ میشود.
حدوداًَََ24 ساعت بعد داخل حجره سر بسته جفتگیری میکند. نر بعد از جفتگیری در داخل سلولتلف شده و ماده از سلول خارج تا سیکل ادامه یابد.دوره تکاملی واروای ماده از تخمتا بلوغ 8 تا 9 روز است .
یکماده تخم گذار میتواند چند دوره تخمگذاری نماید.بیش از 50% ماده ها سه دورهتخمگذاری دارند. برخی تا هفت دوره و تا سی تخم میگذارند.
یکماده باکره میتواند از حجره خارج شود، این مادهبعد از گذراندن یک دوره روی زنبور بالغ،وارد حجره میشود یک تخم می گذارد کهتبدیل به واروای نر میشود. فقط ماده های جوانمستعد باروری هستند. مشخص شده کهماده های باکره بارور شده، قبل از شروع دورهتخمگذاری، بایستی حدود پنج روز را رویزنبورداران بالغ بگذرانند تا از نظر جنسیبالغ شوند. این بلوغ جنسی از طریق بهره گیریاز هورمون جوانی بدست می آید.
ارقام حاصله از شیوه رشد و تکثیر واروا از یک سیستمدقیقحکایت میکند و نشانگر تعادل در جمعیت واروا میباشد.
همانگونهکه دوره زندگی زنبور بسته به شرایط تفاوتمیکند ,در زمستان، خشکی، کم غذایی، افزایشو در شرایط آب و هوایی خوب کاهش می یابد ,دوره زندگی واروا نیز ثابت نیست، هماهنگ باشرایط منطقه , فصل و آب و هواافزایش یا کاهش نشان می دهد.
حضورانگل در داخل حجره بر دوره شفیره سر بسته تأثیرگذاشته و آنرا طولانی میکند. درصدتولید مثل واروا بسته به گونه زنبور تفاوت میکندو از طرفی به تعداد زنبور پرستاربستگی دارد(اهمیت هورمون جوانی).
دورهزندگی:
دورهزندگی واروای ماده در داخل کلنی در تابستان 2تا 3 ماه و در زمستان شش ماه است. خارجاز میزبان، این دوره بسته به شرایط آب و هواییفرق میکند و در شرایط خوب از هفت تانه روز میباشد. در شفیره هایی که در درجه حرارتمحیط قرار گیرند واروای ماده تا 15روز زنده مانده است.
بیماریزایی:
واروایکی از بیماریهای زنبوران عسل است که در هرشرایطی به تنهایی یا با حضور عوامل بیماریزابا سرعت منتشر می شود , بدون اینکهبهبودی یابد. اثر بیماریزایی واروا روی زنبورانبالغ و شفیره ها ظاهر میشود.
علایمروی زنبوران بالغ :
ـاثرات جسمی: حضور یک یا چند انگل، زنبور را درحرکت ، پرواز و در همه فعالیت هاییکه در داخل کلنی انجام میدهد ,دچار ناراحتی میکند.
ـاثرات انگلی : بطور دوره ای واروای ماده همولنفزنبور را می مکد و باعث تضعیفزنبور میشود و در سوخت و ساز زنبور ایجاد اختلال مینماید. تخمین زده شده است که 1/0یا 2/0 درصد حجم همولنف یک زنبور کارگر توسط واروادر هر وعده غذا بلع میشود و در یکدوره کامل زندگی زنبور، 40% حجم همولنف زنبور بلعیدهمیشود. کاهش تعداد سلولهایخونی (هموسیت ها) و تغییر میزان پروتئین همولنف نیزگزارش شده است. میزان اهمیت اینتغییرات بستگی به تعداد انگل ها دارد. در هنگامآلودگی شدید، بر روی کار غدد ماندیبولارو هیپوفارنژیال اثر گذاشته و در نتیجه رویکیفیت ژله رویال اثر میگذارد. اثر دیگرآن مصرف ذخایر چربی است که اهمیت زیادی درمتابولیسم زنبور عسل دارد.
ـناقل اجرام: منفذ حاصله از زواید دهانی وارواموقعیت را برای ورود اجرام بیماریزامخصوصاً ویروس فلجی حاد فراهم میکند.
بطورکلی، زنبوران بالغ یک کاهش فعالیت را نشان میدهندکه در نتیجه اختلال در سوخت وساز آنهاست و منجر به کاهش عمر آنها میشود .در یکآزمایش ,گروهی از زنبوران آلودهبا گروهی از زنبوران سالم در شرایط آزمایشگاهی مقایسهشدند . بعد از بیست و پنجروز 25% اززنبوران آلوده زنده ماندند ,درحالیکه از زنبوران سالم 50% زنده مانده بودند.
علایمدر شفیره ها
ایجادجراحت: واروا با رفت و آمد به داخل حجره باعثتخریش و خسارت به صفحاتی که منشأاندامهای ضمیمه میباشند، میشود. در نتیجه زنبورانناقص الخلقه (بدون بال) متولد میشوند.کمبود جا حاصله از حضور واروا مانع رشدهماهنگ زنبور در آینده میشود.
6% زنبورانمتولد شده آلوده دچار نقص در اندازه شکممیباشند. برخی از لاروهای شدیداً آلوده،درست قبل از پوشیده شدن درب حجره، از حجرهخارج گردیده و روی کف کندو می افتند. داخلحجره های آلوده، مصرف اکسیژن افزایش یافتهو منجر به آسیب به لارو میشود.
اثراتانگلی: در اثر آلودگی در دوره شفیره ای، 15تا 40 درصد حجم همولنف از بین میرود. اینمسئله بر سوخت و ساز اثر گذاشته و منجر بهتولد زنبوری ناتوان و محکوم به زندگیکوتاه با غدد تحلیل رفته، میگردد.
باوجود یک تا سه جرب حجم غدد هیپوفارنژیال 5/13% ووزن حشره بالغ 30% کاهش مییابد.
انتقالاجرام: بیماریزایی ثانوی توسط واروا مشاهدهاست. برخی بیماریهای مربوط به شفیره هامثل لوک اروپایی، آمریکایی،نوزاد کیسه ای افزایش می یابد. اثر ویروس هایی که درکلنی وجود داشته ولی بیماریزایینداشته اند ,تشدید میشود. با تغذیه مستقیم واروا ازهمولنف ویروس ها وارد بدن لاروشده ,باعث مرگ لارو یا تولد زنبور ناقص شده و یک وضعیتمشخص را بر روی قاب ها نشانمی دهد. زنبوران آلوده ای که متولد میشوند از نظر جسمیکم و بیش ناقص هستند. وزنخود را از دست داده، بسته به شدت انگل، 6/21% وزن خود رااز دست میدهند. وجود جربها بر روی زنبوران بالغ نیز اثرات این آلودگی را افزایش میدهند.
علایمدر کندو :
اولینمشکل و جزء لاینفک این آلودگی عدم ظهور علایمدر شروع آلودگی است. بر حسب میزانآلودگی، فصل ,شرایط آب و هوایی، روش های پرورش وسایر آلودگیها، علایم با شدت کم وبیش ظاهر میشوند. در اوایل آلودگی زنبوردار حتیبرای پیشگیری، نگرانی ندارد. فقطبعدها که فشار انگل افزایش یافت، علایم بروز میکندو زنبور دار مطلع می شود.
ـعلایم در جلوی کلنی:
· زنبورانتلف شده.
· زنبورانو شفیره های ناقص.
· لاروهایتازه جلوی تخته پرواز .
· زنبورانافتاده روی زمین، در حال حرکت بدون هدف.
· زنبورانبدون بال یا با پاهای ناقص.
· زنبورانفاقد مو و سیاه .
· وجودگروههای زنبور در نزدیک کلنی ها یا روی زمینیا روی شاخه درختان(زنبوران فراری).
ـعلایم در داخل کلنی:
· کاهشتخمگذاری ملکه.
· شفیرههای موزاییک مانند.
· شفیرههای زنده اما ناقص در داخل حجره های درببسته.
· شفیرههای تلف شده در داخل حجره های درب بسته،در حالت طبیعی از نظر رشد (زبان خارج وپاها جمع شده).
· لاروهاجمع شده در کنج حجره، به رنگ قهوه ایروشن تا تیره، قوام خمیری و گاهی کشدار.
· شفیرهها کم و بیش، خورده شده و از حجره بیرونافتاده, که در اثر کمبود پروتئین می باشد وبا تأمین پروتئین میتوان پیشگیری نمود.این حالت که همخواری
cannibalisme
نامیده می شودبعد از تأمین پروتئین نیز اگر مشاهدهشد میتوان علت دیگری, مثل کمبود گرده, داشتهباشد.
· کاهشجمعیت کلنی.
· وجود ذخیرهعسل و گرده نامتناسب با جمعیت کلنی.
· حملهکرم موم خوار بدلیل ضعف کلنی.
یادآوریمیشود که تمام علایم اختصاصی نیستند، وتعدادی از آنها در سایر بیماری ها دیده میشوند.
باآزمایش دقیق زنبوران و شفیره ها، وجود واروانشان داده خواهد شد. در شفیره ها علایمیشبیه لوک اروپایی، لوک امریکایی، نوزاد کیسهای ظاهر میشود. علاوه بر این بیماریها,تضعیف کلی کلنی، زنبوران و شفیره ها قابل رؤیتمیباشند. علایم فلجی حاد حاصله ازآلودگی ویروسی نیز قابل رؤیت است.
تماماین علایم همیشه مربوط به آلودگی در همان لحظهنیست بلکه نشانگر بر هم خوردن تعادلبوسیله واروا است که حاصل از فشار قبلی انگلاست.
در میزانشفیره های لوله ای یا واژگون افزایش دیدهمیشود. این به دلیل دالان هایی است کهکرم موم خوار در زیر حجره ها حفر کرده است وباعث میشود لارو بطرف بالا حرکت کندتا جاییکه در پوش حجره مانع میشود در اینجالارو زنبور وارونه میشود. اگر این نقصاز قبل مشاهده شود میتواند مربوط به ضعف کلنیو عواملی غیر از واروا باشد.
گسترشآلودگی:
واروابسرعت تکثیر می شود و هیچ چیز نمیتواند جلویآنرا بگیرد. فاکتورهای مختلف، مثلعوامل طبیعی زنبورداری، این وضعیت را تایید میکند.
در بینعوامل طبیعی میتوان اشاره کرد به:
ـپرواز نرها، تغییر کلنی و زنبورستان .
ـبچه دهی .
ـغارت.
ـورود زنبوران شهد آور به سایر کلنی ها .
ـفرار کلنی ها
ـانتقال انگل توسط حشرات دیگر مثل زنبوران معمولی.
عواملدیگری که به زنبور دار مربوط است مثل:
ـمهاجرت.
ـتمرکز کلنی ها در یک منطقه.
ـانتقال طبقات با زنبوران در هنگام عسل گیری.
ـفروش بچه کندو.
ـتجارت ملکه
مبارزهبا واروا
الفـ مراقبت
تاکنون در هیچ کشوری از کشورهای آلوده ریشه کنیصورت نگرفته، شناخت چگونگی همزیستیبا واروا اهمیت فراوان دارد. یک کندو با یکآلودگی ضعیف به واروا میتواند دوامداشته باشد. مسئله مهم زمانی است که جمعیت وارواگسترش پیدا می نماید.
یکبرنامه مراقبت مناسب میتواند از گسترش وارواجلوگیری نماید، مراقبت در کندوهایی کهقبلاً آلودگی داشته اند اهمیت بیشتری دارد وشامل تخمین دوره ای جمعیت واروا میشودتا زمان مناسب مبارزه معلوم شود.
1- شمارشساده:
اولینروش تعیین آلودگی شامل شمارش جرب هایی است کهدر کف کندو می افتند. با قرار دادن یککاغذ چرب یا چسبناک در کف کندو و عوض کردن آنهر 2 تا 3 روز , تعداد وارواها را دربین چیزهایی که روی کاغذ می افتند ,شمارش میشوند،برای هر جرب یافت شده مرده (بدوندرمان) حدود 150-100 واروای زنده در کندو تخمینزده میشود. با این روش در تابستان ,دیدنکمتر از 10 واروا در یک روز را ، آستانهقابل قبول می نامند. زمانیکه از این حدبگذرد باید کلنی درمان شود یا به مراقبت دقیقنیاز دارد. اغلب محققین عقیده دارندکه یک کندو میتواند تا 3000 واروا را تحملنموده زنده باقی بماند.
2- شمارشبا کمک اسید فرمیک:
اینروش توسط دولت کانادا برای مراقبت پذیرفته شدهو شامل گذاشتن یک کاغذ چسبناک در کفکندو می باشد که روی آن یک توری با شبکه های 3میلی لیتری قرار داده میشود. باقرار دادن 20 سی سی اسید فرمیک 65% روی کاغذ تعدادوارواها بعد از 72-24 ساعتشمارش میشود.
3- شمارشروی زنبوران:
اینروش دقیق و با قرار دادن 500-200 زنبور بالغ (مضربیاز صد) در یک ظرف حاوی الکل یاظرف حاوی آب جوش دارای ماده شوینده می باشد، بعد از 20دقیقه وارواها جدا شده, پساز شمارش آنها میزان آلودگی تعیین میشود.
جدول: اهمیت درصد آلودگی به واروا با شمارش توسطالکل
درصدآلودگی وضعیت کلنی
5% یاکمتر آلودگی خیلی ضعیف , به سادگیوارواها دیده نمیشوند.
10-5% آلودگی ضعیف، زمستان گذرانی بدون درمانمشکل است.
20-10% علایم آشکار ، اگر علایم در بهار باشد،کلنی در زمستان از بین خواهدرفت.
20%< کلنی چند هفته بیشتر دوام نخواهد یافت.
30% < کلنی کاملاً از بین رفته است.
تخمینشفیره های آلوده:
تکنیکدیگر تعیین میزان آلودگی در شفیره های سربسته است، زمانیکه بیش از 10% سلولهایزنبوران کارگر و یا بیش از 50% سلولهای نر دریک کلنی آلوده باشند، کلنی در معرضخطر است. برای نمونه گیری میتوان حداقل صد لارورا مورد بررسی قرار داد.
ب ـزمان اقدام:
درمانها زمانی که آلودگی بیش از 5% باشد و در خارجاز زمان شهد اجراء میشود:
1- درمانبهاره , اوایل تابستان باید جمعیت واروادر کندو حداقل باشد چون باید یک دوره بدوندرمان را سپری کند.
2- درمانپاییزه بعد از عسل گیری ,برای تقویت کلنیقبل از زمستان.
3- درماندر زمانیکه جمعیت واروا از آستانه تحملکلنی گذشته باشد.
درمانبهاره و پاییزه همزمان با دوره عدم فعالیتملکه است و این منفعت را دارد که شفیرهای وجود ندارد و لذا هیچ واروایی در یکدرمان دقیق نمیتواند بگریزد. بچه گیری دربهار نیز همین وضعیت (فقدان شفیره) را برایکلنی فراهم میکند و درمان را آسان مینماید.
بدلیلتکثیر سریع واروا، درمانهای ترکیبی نتایجقانع کننده ای ندارند و هیچ دارویی نیزاثر 100% ندارد. لذا باید میزان آلودگی بهواروا را در سطح پایین نگه داشت تا بتدریجمقاومت کافی به واروا در کلنی ها ایجادشود.
روشهای مقابله با واروا (غیر دارویی):
الف:تله گذاری
اینشیوه بر جمع کردن وارواهای کندو در یک قاب وسپس حذف قاب، استوار است.
تلهگذاری با سلولهای نر :
چونوارواها تخمگذاری در سلولهای نر را ترجیح میدهندمیتوان آنها را با تأمین یک قابمومی نر بافی شده به تله انداخت. زمانی که آخرینحجره بسته شد قاب از کندو خارج وموم آن را ذوب کرده یا سوزانده . این یک راهمقابله در شروع آلودگی است.
1- جذبکننده ها:
موادجذب کننده مثل عصاره سلولهای نر نیز که توسطبرخی از شرکت ها ساخته میشوند روی کادریا قاب پاشیده شده و حدود 75% وارواها راجذب می نماید.
2- ملکهجدید:
بابرداشتن و ذوب کردن اولین قابی که ملکه در آنتخمگذاری کرده میتواند بخش قابل توجهیاز وارواهای موجود را حذف نمود.
محققینروسی مشاهده کرده اند که شفیره های اولینقابی که ملکه جدید در آن تخمگذاری کرده ,46% آلوده است. با برداشت این قاب جمعیتواروا کاهش کلی پیدا میکند سایر قابهادارای 4% آلودگی بوده اند . بدین ترتیب کلنیاز رشد کافی برخوردار شده و میتواندزمستان گذرا نی نماید.
معرفیلاروهای جوان:
یکزنبوردار کانادایی زمانی که کلنی فاقد لارو میباشد,با معرفی لاروهای جوان به کلنی, میزان آلودگی را به سطح پایینی رسانده است. وارواها به کادر یا قاب برایتخمگذاری هجوم می آورند کادر را به محض سر بسته شدن از کندوخارج می نماییم.
اینروش مزایای زیادی دارد مخصوصاً اینکه دوره تولیدمثل زنبوران را بهم نزده و باعثمقاومت تدریجی کلنی به واروا میشود.
حبسکردن ملکه:
با اینروش ملکه را روی یک قاب سه مرتبه به فاصله 10روز حبس کرده، بعد از 30 روز کادر راخارج نموده و سوزانده میشود. ملکه را میتوانعوض کرد. به این روش 60% وارواها از بینمیروند.
ب ـگرما درمانی:
جربها (واروا و آکاراپیس) ، به گرما خیلی حساسهستند. گرما درمانی , ایجاد حرارت به میزانیکه باعث کاهش تعداد جرب ها گردیده بدوناینکه باعث کشتن زنبور شود. درجه حرارت 44درجه به مدت 30-20 دقیقه توسط یکزنبوردار یونانی بررسی شده که باعث کاهش تعدادوارواها میشود. و درجه حرارت 39 درجهبمدت 48 ساعت نیز همین اثر را دارد.
جربمجاری تنفسی (آکاراپیس ) به گرما درمانی حساستر است. خیلی از افراد معتقدند کهماندن کندوها در مقابل نور خورشید باعث سلامتآنها میشود.
ج: موادضد چسبندگی:
1- آرد ـزنبورداران هندی شگرد ساده ای را بکاربرده و با پاشیدن 15-10 گرم آرد گندم در زمانظاهر شدن واروا و تکرار سه بار بهفاصله یک هفته باعث کاهش آلودگی شده اند. آردمانع چسبیدن واروا به زنبور شده و نمیتوانداز قابی به قاب دیگر برود. این روش برایزنبور و برای عسل ضرری ندارد.
2- روغن:ترکیب150 گرم روغن گیاهی و 30 گرم پودرشکر و قرار دادن آن روی کادرهای شفیره ,زنبورانبا تصور اینکه این ماده زاید استآنرا بتدریج از کندو بیرون ریخته و بدن آنها چربشده و جرب ها نمیتوانند بر رویزنبور قرار گیرند.
د: الکتریسیته:
یکمحقق روسی با استفاده از این روش 100% کنه هاییکه به زنبوران بالغ چسبیده اند ازبین برده. در این روش یک صفحه سوراخ دار بهاندازه هیکل زنبور و در جلوی دریچهپرواز قرار داده میشود. لبه های هر سوراخ شبیهبرس است. این صفحه داخل یک الکترولیتقرار داده شده زمانیکه جریان 12 ولت برق ازصفحه عبور میکند واروا هایی که بهزنبوران چسبیده اند فلج میشوند و می افتند در حالیکهبر زنبوران اثری ندارد.
روشدارویی:
اسیدفرمیک:
یکاسید آلی است که در گیاهان مخصوصاً میوه ها , یافتمیشود. در عسل به میزان کم حدود100 میلی گرم در کیلوگرم یافت شود و در برخی از عسلها مثل صنوبر حاوی 200 میلیگرم در کیلوگرم است.
استفاده از اسید فرمیک برای مبارزه با واروا با غلظت لازم و به فرم گاز میباشد. زمانیکه هوای کندو از اسید فرمیک اشباع شودبهسلولهایی که قابلیت نفوذ هوا دارد وارد میشود و جرب های زنبور عسل را از بین میبرد.
مزایایاین ماده اثر روی بالغین و شفیره ها به میزان90% است. مزیت دیگر اینکه جرب ها به آن مقاوم نمیشوند. این ماده در اروپا بطوروسیعاستفاده میشود.
معایب:ماده ای است که باید با احتیاط مصرف شود چوناثر سوء بر سلامت انسان دارد و در شرایطنامناسب 5% ملکه کشی دارد. بهتر است زمانیمصرف شود که درجه حرارت بین 30-20 درجهسانتی گراد باشد. بیشتر از 30درجه برایزنبور مضر است و در زیر 12 درجه اثرینخواهد داشت. تمام منافذ کندو باید درهنگام استفاده باز باشند. و هنگامیکه کمتر از10 جرب در کندو در روز دیده شد درمانقطع شود. در کندوهای خیلی آلوده درمان 4-3 باربه فاصله 24 ساعت انجام شود. درکندو های کمی آلوده 2 بار به فاصله یک یا دو هفتهانجام شود.

[/JUSTIFY]


نمایه کاربر
666
کاربر نیمه فعال سایت
کاربر نیمه فعال سایت
پست: 10
تاریخ عضویت: شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵, ۸:۳۲ ب.ظ
تشکر شده: 2 دفعه
تماس:

Re: معرفی کنه واروا انگل زنبوران عسل

پست توسط 666 »

کنه نسبت انواع دود و گاز حساس می باشد پیشنهاد می شود کندو یک شیب کم نسبت به درب پروازداده شود و پمپ دود گیاه توتون یا گزنه به تعداد مناسب طوری که کندو از دود پر شود و صدای وزوز زنبوران در بیادو 8 پمپ / درب رابسته ویک ربع دیگه باز شود کنه ها به بیرون رانه می شوند یا می میرند
3بار به فاصله 7روز و/یا یک نخ سیگار تازه که از فیلتر با یک سیم رد شد کنا رو گوشه داخلی کندو نزدیک ظرف غذا کندو روشن واویزان گردد درب بسته باشد در هنگام غروب همان جواب میده عالی هم هست کم هزینه ارگانیک صلواتتصویر
نمایه کاربر
kalhor
کاربر نیمه فعال سایت
کاربر نیمه فعال سایت
پست: 5
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵, ۵:۰۵ ب.ظ
تشکر شده: 1 دفعه
تماس:

Re: معرفی کنه واروا انگل زنبوران عسل

پست توسط kalhor »

دوست عزیز آیا خود شما روش دود سیگار رو امتحان کردین و نتیجش رو دقیقا تو کندو مشاهده کردین و آیا هر موقع از سال میشه انجامش داد مثلا تو فصل سرما و قبل از شروع تخمریزی ملکهتصویر
نمایه کاربر
666
کاربر نیمه فعال سایت
کاربر نیمه فعال سایت
پست: 10
تاریخ عضویت: شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵, ۸:۳۲ ب.ظ
تشکر شده: 2 دفعه
تماس:

Re: معرفی کنه واروا انگل زنبوران عسل

پست توسط 666 »

بله انجام دادم اخرین بار یک ماه پیش بود از داروی وانگاس که گذاشته بودم ولی تلف کنه در بین 300 کلنی طی بازید فقط یک دانه کنه جلوی درب پرواز دیدم ولی با سیگار حداقل 50 کنه جلو درب پروازیک کندو که کیسه سفید گذاشته بودم ریخته بودندرویت شد / نکته در مورد پست قبلی فراموش شد قید کنم این بود که زمانی می توانیم استفاده کنیم که کلنی حالت خوشه نباشدمثل فولبکس که قبلا استفاده میشد دمای 18 به بالا قابل تست است در مدت زمان اثر دارو تا قرار کلنی 30 دقیقه زمان میبرد اگر در این زمان تخم هم باشد دما 18 به بالا باشد هیچ تاثیری روی لارو ندارد چون بعد از نیم ساعت سیکل زندگی عادی کلنی از سر گرفته می شود در تستی که در شهریور انجام داده بودم 15 سال پیش نتیجه بسیار عالی فوق العاده است .تست کردن ضرری برای کلنی ندارد تصویر
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 29 مهمان