چگونگی تهیه طرح توجیهی

هر چی که دوست داشتی.مطالب جالب و خواندنی و...........

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
youka
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 183
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶, ۵:۰۰ ب.ظ
تشکر شده: 1 دفعه
تماس:

چگونگی تهیه طرح توجیهی

پست توسط youka »

به طور کلی هر طرح توجیهی دارای چهار بخش اصلی است که باید توسط فرد متقاضی یا مشاور مورد تایید تکمیل گردد:
1. بخش سابقه متقاضی
در این بخش به معرفی متقاضی و سوابق ثبتی و مدیریتی وی اشاره خواهد شد. سوابق مالی و توانمندی‌های شرکت و اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت نیز در این بخش ارائه می‌شود. در واقع هدف از این بخش معرفی شرکت به منظور بررسی اهلیت و ارزیابی توانمندی‌های وی به بانک عامل یا سایر موسسات و سازمانهای پذیرنده طرح به منظور تصمیم‌گیری در مورد طرح و میزان تسهیلات متناسب با سوابق مالی و توانمندی‌های متقاضی می‌باشد.
2. بخش مطالعه بازار معادل واژه انگلیسی Market Study
هدف از این بخش ارائه نمایی کلی از محصولات طرح و سپس برآورد اندازه بازار می‌باشد. بخش مطالعه بازار به دو بخش کلی قابل تقسیم است:
- بخش توضیحات: در این بخش باید ابتدا موضوع طرح و محصول به صورت کلی معرفی گردد و جهت ورود به بحث عرضه و تقاضا دید کلی از محصول و کاربردهایش به مطالعه کننده طرح داده شود. ارائه استانداردهای کلی محصول، معرفی کدهای آیسیک محصول ، تعرفه‌های گمرکی، بررسی و تحلیل محل اجرای طرح از جوانب مختلف مکانیابی از جمله دسترسی به مواد، بازار مصرف، دسترسی به نیروی انسانی و سایر موارد در این قسمت انجام خواهد شد.این مطلب برگرفته از سایت طرح توجیهی است .
- بخش تحلیل عرضه و تقاضا: در این بخش ابتدا می‌بایست نسبت به تعریف دقیق محصول یا خدمت اقدام گردد. به عنوان مثال در طرح های صنعتی کدهای آیسیک محصولات طرح به صورت دقیق تعیین شده و با استفاده از سامانه‌های آماری موجود نسبت به برآورد میزان عرضه فعلی و پیش بینی میزان عرضه محصولات طرح در آینده اقدام می گردد. سپس با استفاده از روشهای مختلف مانند مصرف سرانه نسبت به برآورد تقاضای فعلی و پیش بینی میزان تقاضای محصولات طرح در آینده اقدام می شود و با انجام مراحل فوق اختلاف میان عرضه و تقاضای محصول برای دوره کوتاه مدت آینده (حدود 5 سال آینده) که طرح حاضر به بهره‌برداری می‌رسد، برآورد می‌گردد. نکته قابل توجه در این قسمت آن است که طرح در صورتی از توجیه بازار مناسبی برخوردار است که گپ عرضه و تقاضای برای سال‌های آینده از پیش‌بینی تولید صورت گرفته در بخش فنی برای سال‌های آینده بیشتر باشد. در غیر این صورت می‌بایست به کارشناس فنی هشدار داده شود که ظرفیت و در نتیجه برنامه تولید طرح تعدیل گردد.


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 9 مهمان