جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

تشکیل کلنی های قوی با روش برداشتن کامل شانه های حاوی تخم و لارو زنبور عسل :

اگر تمامی شانه های حاوی لارو وتخم سربسته زنبورها را از داخل کلنی آنها بیرون بکشید باعث ضعیف شدن آنها نمی شوید؟ چرا زنبورهای عسل میلیونها سال است که بصورت طبیعی با مشکلات و بیماریهای کمتری مواجه بودند تا اینکه انسانها شروع به احداث زنبورستانهای صنعتی و مدیریت زنبورداری براساس خواسته های خود گردید. بدون اینکه از هر گونه کنش و واکنشِ طبیعی کلنیهای زنبور عسل درسهای لازم را آموخته باشد و در بکار گیری و جایگذینی این واکنشها عملکرد صحیح را اعمال نماید.

چرا اخیرا کلنی های زنبور عسل بصورت گسترده شانه های حاوی گرده گل و عسل و گاهی هم لاروهای خود را کاملا" رها کرده و کندو را بصورت یک بچه طبیعی ترک می کنند ؟ عنوان کردن تاثیر امواج دکلهای رادیویی و مخابراتی بر روی زندگی زنبورهای عسل شاید قابل ذکر باشد ولی اساس و پایه علمی نداشته و نمی تواند دلیل ترک زنبورهای عسل از داخل کلنیهای خود باشد.

از بچه طبیعی دادن زنبورها در طبیعت یاد میگیریم که، با جمعیت قدیمی ولی محلی کاملا جدید و شروع تازه، زنبورها میتوانند بخش اعظم آلودگی های کلنی را کاهش دهند و مخصوصا بیماریهای لاروی زنبور عسل را به حداقل ممکنه برسانند. نا گفته نماند که تحقیقات نشان داده، نژادهایی مثل نژاد زنبور ایرانی که به آن ملی فرا مدا می گویند و یا نژاد لی گوستیکا که به زنبور زرد ایتالیایی معروف هستند.

در شرایط آلودگی وسیع که برای کلنی قابل تحمل نباشد، جمعیت اقدام به ترک کندو خواهد کرد. ( دکتر بوشلا ریس مرکز پژوهشی تحقیقاتی ایالت هسن کشور آلمان) زنبورها با اقدام به بچه دهی وقفه ای در تخمگذاری ملکه ایجاد می نمایند و با ترک کلنی میتوانند بخش اعظم پارازیت واروا را در سلولهای سر بسته در کندوی مادری بجا گذارند.

ما باید در جستجوی را ه حل و روشی باشیم که کلنی ها را ازشرایط طبیعی آنان که بچه دهی یعنی قطع کردن دوره تخمگذاری و شروع مجدد و موم بافی تازه است دور نکنیم ، ولی زنبورداران را هم مجبور به بچه گیری از روی درختان و از دست رفتن جمعیتها ننماییم.که تحقیقات انجام شده از سال 2007 تا حال راه حلی مناسب در اختیار زنبورداران قرار داده که به توضیح آن می پردازیم.

برداشت کامل شانه های لارو و تخم سر بسته زنبوران از داخل کندو:

با برداشت برنامه ریزی شده تمامی شانه های تخمگذاری شده در وقت مناسب خواهید توانست کلنی را در شرایط سلامتی خاصی مدیریت کنید،شما میتوانید با شروع فصل بچه دهی طبیعی در منطقه تا اواسط اوّلین دوره برداشت عسل منطقه با روش ذکر شده نسبت به آینده سازی و قوی شدن کلنیها اقدام نمایید.کلنیهایی که با این روش مدیریت میشوند نهایتا" نیاز به ۴۵ تا ۵۰ روز فعالیت دارند تا به سطح کلنیهایی برسند که با دارو و درمان و هزینه زیاد مدیریت شده اند و در نهایت هم دارای آلودگی می باشند.

روش اجرایی گام به گام سیستم مورد نظر:

۱- اوّل بعد از بازدید و کنترل کامل قسمتهای مختلف کندو قابهای حاوی تخم روز و لارو و تخم سر بسته را در داخل یک طبق در کنار کندو جدا کنید.

۲- بعد یک شانه روشن حاوی لارو سر باز که در صورت موجود بودن بهتر است شانه درشت بافت با لاروهای زنبور نر باشد را دروسط قسمت پایینی کندوی مادری قرا دهید. این شانه به منظور ایجاد یک تله طبیعی برای جمع آوردن پارازیتهای وروا درکلنی مادری باقی می ماند و آن را شانه A می نامیم.

۳- دو طرف شانه A را با حداقل در هر سمت دو شان حاوی عسل و گرده گل بپوشانید و در طرفین خالی آنها از پوکه های بافته شده روشن و یا قابهای حاوی برگ موم استفاده کنید تا کندو تکمیل شود.

۴- حتما دقت کنید که ملکه را دیده و در قسمت پایین کندو بر روی شانه A که حاوی لارو می باشد و یا شانه های تغذیه طرفین قرار دهید.در صورت مناسب نبودن وضعیت صحرا کندو را تغذیه کنید تا پتانسیل شهد سری بعد در منطقه فرا رسد.

۵- تقریبا نیمی از جمعیتی که بر روی شانه های تخمگذاری شده می باشد بر روی کندوی مادری که دارای ملکه و یک شانه A هست تکانیده و در بالای کندو را ببندید.

۶- در صورت وجود جمعیت زیاد در کندوی مادری با قرار دادن یک شبکه مهار ملکه در روی قابها و قرار دادن تعدادی قاب با برگه موم یا پوکه در داخل طبق بالا ، ملکه را مجبور به فعالیت در قسمت پایین کندوی مادری کنید.

۷- کندوی جدید تشکیل شده که قسمتی از جمعیت با تعدادی شانه های تخمگذاری شده می باشد را در همان زنبورستان قرار دهید. دقت کنید که قاب اضافه ای داخل کندوی جدید نماند. و شانه ها همگی تا حدودی پوشیده از زنبور باشند. البته فراموش نکنید که همیشه بخشی از زنبورهای صحرا چر به کندوی مادری بر خواهند گشت. کندوی تشکیل شده بدون ملکه خواهد ماند و شروع به تولید ملکه می کند.این کندو را کندوی B می نامیم .


۸- بعد از یک هفته کندوی مادری را که حاوی یک قاب تخمگذاری شده سر بسته می باشد بازدید نمایید. خواهید دید که زنبورها با تکمیل کردن برگه مومهای آویزان شده شرایط تخمگذاری در سطح وسیع را برای ملکه ایجاد کرده اند. و تنها شان حاوی تخمهای سربست شده در داخل کندو شان A می باشد که همگی زنبورهای روی شان را در داخل کندو تکانیده و این شانه را که در بیشتر سلولهای سربست شده آنها دارای پارازیت واروا می باشد از کندو خارج کنید و با ذوب کردن آن خواهید توانست بخش اعظم آلودگی کندو را از بین برده ، و میزان باقی مانده آلودگی در حدّی نخواهد بود که باعث تضعیف جمعیت و تحت تاثیر قرار دادن زمستان گذرانی کلنی گردد.

در این زمان بعد از برداشت شانه A تمامی سلولهای تخمگذاری شده ملکه سر باز هستند ، می توانید داروی کنه کش مصرف کنید. به شرطی که داروی مصرفی تاثیر منفی بر روی محصول عسل کندو نگذارد و یا در فصل ذخیره کردن عسل نباشد. با این روش خواهید توانست کلنی را کاملا" از وجود آلودگی واروا نجات دهید.

۹- بعد از گذشت دو هفته از روز برداشت تخمها کلنی B را مجددا بازدید نمایید. چنانچه قصد دارید در این کندو از یک ملکه اصلاح شده بارور استفاده کنید، تمامی شاه خونهای ساخته شده را از بین ببرید و از عدم وجود هر گونه ملکه باکره که اتفاقی متولد یا وارد کندو شده باشد، اطمینان حاصل کنید. و در حین بازدید دقت کنید که آیا همگی سلولهای تخمگذاری شده متولد شده اند یا نه ! در صورت باز بودن تمامی سلولهای تخمگذاری شده، کلنی را با داروی کنه کش دریک مرحله، کاملا درمان کنید.

درصورت بسته بودن تعدادی از سلولها صبر کنید تا همگی آنان متولد شوند. بعد درمان را شروع کنید. بعد از دوره درمان میتوانید به کلنی ملکه معرفی کنید یا اینکه دو تا از درشت ترین شاه خونها را به منظور تولد ملکه مورد نیاز باقی گذارید. چنانچه کندوی فوق از جمعیت زیادی برخوردار است با قرار دادن تمامی شانه های تیره رنگ که منبع آلودگی به بیماریهای میکروبی هم می توانند باشند را در قسمت بالای کندو در داخل طبق قرار دهید و با شبکه مهار ملکه مانع از دستیابی ملکه به این شانه ها شوید و در اوّلین فرصت ممکنه شانه های تیره رنگ را با برداشت عسل یا بدون عسل از کندو خارج کنید.

باید گفت که مدیریت زنبورستان از طریق سیستم جدید یاد شده میزان آلودگی بیماریهای ویروسی را هم به شدت کاهش می دهد، چون آلودگی و گسترش بیماریهای ویروسی رابطه مستقیم با میزان آلودگی کلنیها به پارازیت واروا دارند! این پارازیت گذشته از اینکه خود به دوران لاروی زنبوران عسل و همینطور زنبوران بالغ آسیب فراوان می رساند ، باعث تضعیف سیستم دفاعی زنبوران شده و تغذیه متعدد پارازیت از زنبوران بالغ و لاروهای موجود، باعث انتشار وسیع بیماریهای میکروبی و ویروسی در سطح زنبورستان و شعاع خیلی وسیع تری خواهد شد.

چنانچه نمی خواهید که تعداد کندوهای خود را زیاد کنید باید بعد از اینکه کندوی B را تشکیل دادید ، با بسته نمودن فوری دریچه پرواز کندو نسبت به انتقال و استقرار آن در شعاع حداقل ۵ کیلومتر دورتر از کندوی مادری اقدام نمایید. از این طریق باعث خواهید شد که زنبورها به کندوی A بر نگردند. بعد از دو هفته و قبل از متولد شدن ملکه جدید کندوی B ، با استفاده از داروی کنه کش و درمان کامل جمعیت کندوی B آن را به زنبورستان برگردانید و بر روی کندوی A مستقر نمایید.

یک روز بعد با بازدید کندوی B و از بین بردن تمامی شاخونهای داخل کندو و اطمینان حاصل کردن از یتیم بودن کندو، آن را برای ادغام بر روی کندوی A آماده کنید که به این منظور با قرار دادن یک ورقه روزنامه بر روی شانه های کندوی زیرین و یک طبق بر روی آن ، نسبت به ادغام کلنیها با هم اقدام نمایید. مهم این است که به هیچ وجه ملکه مادری به شانه های کندوی B دسترسی نداشته باشد تا شما بتوانید نهایتا" در همگام برداشت عسل شانه های نامناسب و تیره رنگ را از کندو کاملا" خارج کنید.

پیشنهاد میکنم چنانچه به دلایلی نمی توانید یا نمی خواهید سیستم آموزش داده شده فوق را تماما" اجراء کنید، با قرار دادن یک قاب خالی بدونه سیم کشی شده با یک نوار ۳ سانتی که دارای برگه موم در حاشیه بالای قاب می باشد، حداقل یکبار در سال در فصل فعالیت شدید زنبورها ( نیمه خرداد ماه) زنبورها را تشویق به تولید حجره های نر بافت، کنید و بعد از تخمگذاری ملکه در داخل این سلولها و سر بست شدن تمامی قسمتهای آن نسبت به برداشت به موقع و قبل از تولد زنبورهای نر اقدام نمایید. که از طریق ذوب کردن این شانه ها گذشته از تولید موم ، توانسته اید با این روش آلودگی پارازیت واروا را با کمترین هزینه به نحو قابل توجهی کاهش دهید.

برای کنترل بیولوژیکی بیماری های مهم زنبور عسل سه موضوع را باید حتما" مدّ نظر داشته باشید :

۱- وقفه انداختن در روند تخمگذاری ملکه حداقل به مدت ۱۴ روز و حداکثر ۲۴ روز.

۲- درمان پارازیت وروا در حالتی که تمامی سلولهای دارای لارو زنبور عسل در کلنی سر پوشیده نباشند.

۳- خارج کردن سالانه شانه های تیره رنگ از داخل کندو.

بعد از برداشت عسل حتما" کنترل میزان آلودگی پارازیت واروا را مدّ نظر داشته باشید و چنانچه در ۱۰ گرم زنبور برداشت شده از داخل کندو بیشتر از ۵ عدد کنه دیده می شود ، استفاده از داروی کنه کش ضروری میباشد و فراموش نکنید که بعد از پایان فصل برداشت عسل ، حتما" کلنیها را تغذیه کنید تا باعث تحریک ملکه برای تخمگذاری مجدد و تشکیل یک جمعیت مناسب و قوی به منظور یک زمستانگذرانی پر جمعیت و سالم گردید.

نویسنده : علی عطائیان

منبع : talghihe-malekeh[/JUSTIFY]


نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط ehsanklop »

با سلام
ایا از دوستان کسی روش گفته شده رو انجام داده ؟ به نظر غیر عملی میاد . یا حداقل با این زنبور و این شرایط اب و هوایی شک دارم عملی باشه .
نمایه کاربر
davoodkhan
عضو جدید سایت زنبورعسل
عضو جدید سایت زنبورعسل
پست: 1
تاریخ عضویت: شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱, ۹:۴۸ ب.ظ
تشکر شده: 1 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط davoodkhan »

سلام .جهت جلوگیری از رطوبت کندو چه باید کرد.تشکر
نمایه کاربر
fara
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1404
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: سبزوار
تشکر کرده: 249 دفعه
تشکر شده: 738 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط fara »

این روش برای از بین بردن کنه واروآ هست یا برای قوی کردن کندو
به ظاهر باید برای مبارزه با کنه باشد.
شاد زی مهر افزون
فرامرز خزاما
fkhazama@yahoo.com
نمایه کاربر
jamshid
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: مازندران-چالوس
تشکر کرده: 146 دفعه
تشکر شده: 956 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط jamshid »

سلام
مطالب خوبی ذکر گردید برای کنترل بیماریها از جمله کنه خیلی خوبه ولی باید توجه داشت تا زمانی که نرها آزادنه به هر کندویی میروند کمی مشکل بنظر میرسه زمانی که نر نباشه اگه از تخم ریزی ملکه جلوگیری شود کلنی ضعیفتر میشه .
برای قوی کردن اگه تمام قابها را از یک کلنی قوی خارج کنیم من متوجه نشدم ایا با این روش کلنی قوی میشه البته قبلا بیماری کم بوده و بچه طبیعی براحتی در طبیعت در جای مناسبی پناه میگرفتند اما در حال حاضر خیلی کم میشه در طبیعت بچه طبیعی پیدا کرد چون با وجود بیماریهای متعدد اکثرا از بین میروند
برای قوی کردن کلنی ضعیف یا بچه مصنوعی بهترین راه هر چند روز شفیره در حال تولد را از کلنی قوی برداشته و به کلنی ضعیف تزریق کنیم حتما قاب گرده هم به این کلنی ها داده شود.
نمایه کاربر
mohammadfath
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 144
تاریخ عضویت: شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱, ۱۲:۲۵ ق.ظ
محل اقامت: قم
تشکر کرده: 98 دفعه
تشکر شده: 145 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط mohammadfath »

به نظر من با خارج کردن تخم روز ولارو شفیره از کندو ما باعث ضعیف شدن کندو می شویم نه قوی شدن ان زیرا

اولا باعث کاهش سطح تخم ریزی ملکه می شویم
دوما که ملکه با توجه به تعداد جمعیت کندو اقدام به تخم ریزی می کند حالا اگر ما قابهای حاوی تخم روز و لارو شفیره را جدا کنیم و اداره وتغذیه همه انها را فقط به کمتر از نیمی از زنبورها بدهیم حالا برخی از جمعیت پروازی هم بر خواهند گشت ایا جمعیت کم کندوی bمی توانند از عهده همه لاروها وتخم ها برایند این در حالی است که این همه تخم و لارو توسط ملکه برای کل یک کندو بوده است پس پرستار برای کندوb کم می شود وبسیاری از لاروها از بین می روند.

در کندوی a هم چون اصلا شفیره نداریم وما می دانیم که زنبورها طول عمر کمی دارند پس با از بین رفتن زنبورها ونبود شفیره که باز شود وجایگزین انها شود جمعیت تاریک دوس وپرستار به تدریج در مدت این سه هفته کاهش میابد وعملا تخم ها ولاروهای جدید کندوی aبا مشکل پرستار روبه رو می شوند چون زنبورهای پروازی هم باید کار بیرون را انجام دهند پس نبود شفیره باعث کاهش پرستار می شود.پس در کل این یک به هم زدن چرخش زندگی کلنی است واین البته نظر شخصی من است وباعث ضعیف شدن کلنی می شود.
موفق باشید
نمایه کاربر
mansure
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 84
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱, ۱:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: گنبد کاووس
تشکر کرده: 112 دفعه
تشکر شده: 62 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط mansure »

بهترین راه برداشتن یک قاب تخم هر هفته به کندوی ضعیف است تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر
نمایه کاربر
fara
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1404
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: سبزوار
تشکر کرده: 249 دفعه
تشکر شده: 738 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط fara »

به نظر می رسد برای زمان بچه گیری راه جالبی باشد به شرطی که تخم ها و لارو ها دچار سرما نشوند زیرا جمعیت پرستار به شدت کاهش مییابد.
شاد زی مهر افزون
فرامرز خزاما
fkhazama@yahoo.com
نمایه کاربر
ebraahimiyan
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 251
تاریخ عضویت: جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱, ۳:۱۲ ب.ظ
محل اقامت: سمنان
تشکر کرده: 92 دفعه
تشکر شده: 145 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط ebraahimiyan »

mansure نوشته شده:بهترین راه برداشتن یک قاب تخم هر هفته به کندوی ضعیف است تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر
من هم همین کارو میکنم اما نه هر هفته . چون زنبورهام رو رو طبق نمیبرم هر وقت ببینم جمعیت زیاده این کارو میکنم حدود هر 20 روز یه بار
نمایه کاربر
mansure
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 84
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱, ۱:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: گنبد کاووس
تشکر کرده: 112 دفعه
تشکر شده: 62 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط mansure »

عزیزم چرا زنبورها را روی طبقه نمی بری تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر
نمایه کاربر
ebraahimiyan
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 251
تاریخ عضویت: جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱, ۳:۱۲ ب.ظ
محل اقامت: سمنان
تشکر کرده: 92 دفعه
تشکر شده: 145 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط ebraahimiyan »

mansure نوشته شده:عزیزم چرا زنبورها را روی طبقه نمی بری تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر

هم رسیدگیش سخته هم حمل و نقلش مخصوصا
آخرین ويرايش توسط 1 on ebraahimiyan, ويرايش شده در 0.
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط ehsanklop »

ebraahimiyan نوشته شده:
mansure نوشته شده:عزیزم چرا زنبورها را روی طبقه نمی بری تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر

هم رسیدگیش سخته هم حمل و نقلش مخصوصا

سلام
مشکلات روی طبق بردن زنبورها زیاده . اکثر زنبوردارهایی که زنبور زیادی دارن سعی میکنن این کار رو کمتر انجام بدن . دلیل اصلی هم شاخون زدن کندوهاست . اما اگه به محض 10 قاب شدن کندو ازشون 2 یا 3 قاب بچه گرفته بشه دیگه خیال زنبوردار راحته .دلیل دیگه هم اینه که هنگام جابجایی معمولا زنبورها از هر سوراخی میان بیرون و بخصوص زمان خالی کردن حسابی دردسر درست میکنن . حالا اگه رو طبق باشن دیگه هم قوی هستن و هم بین طبق و کندو سوراخهای زیادی وجود داره . اگه هوا گرم هم باشه ( دیگه بقیشو نگم ) ....
اکثر زنبوردارها موقع جابجایی یا طبق رو برمیدارن یا اصلا به زنبورشون طبق نمیدن .
اما تو ییلاق و تابستون که خطر بچه دهی کم میشه معمولا طبق زدن شروع میشه .
نمایه کاربر
mansure
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 84
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱, ۱:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: گنبد کاووس
تشکر کرده: 112 دفعه
تشکر شده: 62 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط mansure »

با سلام در بهار از10 قاب 3قاب بچه گیری یا کمکی به ضعیف میشود
مادر7 قاب چند روز بعد 10قاب میشوذ 3 قاب سیاه را بالا میدهیم و 3موم رازیر و10 روز بعد تکرار ان هم کندو به طبق میرود و بچه هم نمی دهد تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر
نمایه کاربر
fara
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1404
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: سبزوار
تشکر کرده: 249 دفعه
تشکر شده: 738 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط fara »

مخصوصا که بعضی وقت ها طبق به کندو نمی خوره و خوب با هم جفت نمی شوند موقع جابجایی این کندو ها مصیبت ها باید کشید!
شاد زی مهر افزون
فرامرز خزاما
fkhazama@yahoo.com
نمایه کاربر
fara
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1404
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: سبزوار
تشکر کرده: 249 دفعه
تشکر شده: 738 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط fara »

مخصوصا که بعضی وقت ها طبق به کندو نمی خوره و خوب با هم جفت نمی شوند موقع جابجایی این کندو ها مصیبت ها باید کشید!
شاد زی مهر افزون
فرامرز خزاما
fkhazama@yahoo.com
نمایه کاربر
saman
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 835
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰, ۱۱:۴۶ ب.ظ
محل اقامت: استان کرمانشاه- شهرستان پاوه.بخش نوسود
تشکر کرده: 157 دفعه
تشکر شده: 864 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط saman »

سلام
به نظر من تا قبل از اخرین جابجایی طبق دادن کندوها کار درستی نیست و به دردسرش نمیارزه.زجر جفت نشدن طبق با کندو امسال من رو هم خیلی عذاب داد برای سال دیگه میخام کندوهایی رو که با طبق همخوانی داشتن شماره بزنم تا سال دیگه دردسرش کم تر باشه.
نمایه کاربر
koohi
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 286
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۷:۵۴ ب.ظ
محل اقامت: اصفهان
تشکر کرده: 332 دفعه
تشکر شده: 423 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط koohi »

سلام دوستان ،به نظر میاد دوستان عمدتا در جابجایی با وجود طبق روی کندو ومشکلات مربوطه ناراحت میشن که پیشنهاد می کنم که حالا به بعد که کم کم کارها کم میشه نسبت به تعمیرات طبق ها وکندو ها اقدام کنن ،من کندو را تاچند طبق هم بالامی برم وبا طبقه هم جابجا می کنم وموردی نبوده ضمنابرداشتن یک طبق کامل عسل (دوم یا سوم)خیلی شیرین ولذت بخشهتصویرتصویرتصویرتصویر
نمایه کاربر
AKBAR2
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 352
تاریخ عضویت: شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲, ۹:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: بابلسر
تشکر کرده: 15 دفعه
تشکر شده: 308 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط AKBAR2 »

سلام.روش خارج کردن تخم ولارو یک روش ثابت شده است.اروپا سالهاست این کارو میکنن.حتما نباید تخم ریزی زیاد باشه تا جمعیت رشد کنه.وقتی بیماری وجود داشته باشه خود به خود رشد جمعیت کم میشه.یه مزیت دیگه که داره وقتی همه تخم ولارو ها رو برداریم شدت تخم ریزی بیشتر میشه..اونا به کنه خیلی اهمیت میدن واقعا کلنی رو داغون میکنه.وقتی نباشه واقعا بیماری دیگه ای سراغ کلنی نمیاد.شاید بنظرسخت باشه ولی یه باره با این داروهای گرون وبی کیفیت کار با ارزشیه
نمایه کاربر
Hassannozarpour

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط Hassannozarpour »

با سلام درمورد جدیدترین روش قوی کردن کلنی ها با احترام به نظر دوستان می توان گفت که باید دید کندو در چه فصلی ضعیف است اگر درفصل بهار وقبل از بازشدن شکوفه ها باشد می توان با برداشتن قاب حاوی لاروهای سربسته ازکندوهای دیگرکندوی ضعیف را قوی کردولی اگر این کار را در اول پاییز و اول زمستان انجام بدهیم هیچ سودی نخواهد داشت چه بسا کندوی قوی نیز ضعیف خواهد شدنظرشخصی بنده این است که درزمستان نباید قابی از کندوها خارج گردد تنها کارمفیدی که برای کندوی ضعیف می توانیم انجام دهیم این است که به جمعیت زنبورها عسل بدهیم وعسل را در ظرف غذاخوری آنها بریزیم تا بوی آن کلنی را فراگیرد وزنبورها تحریک شوند وبا شوق بیشتر فعالیت کنند وبه امید آن که فصل بهار نزدیک است فعالیت خود را افزایش دهند ازقراردادن عسل به صورت قاب وشان سربسته اجتناب بایدکرد زیرا در هنگام زمستان موم سفت شده وعسل هم خنک میشود که مصرف آن برای جمعیت کندوهای ضعیف مشکل است از این روش استفاده کرده ام وجواب داده است سریع جمعیت کندوی ضعیف قوی شده وتخمگذاری ملکه افزایش پیدا می کند به شرط آنکه تغذیه استمرار داشته باشد درباره ترک کردن ناگهانی جمعیت زنبورها از کندو می توان گفت که به خاطر سرمای شدید است دو سه سال قبل دوعدد از جمعیت زنبورکندوهایم رفتند ولی در روز بعد که هوا گرم وآفتابی بود دوباره به کندوی خودشان برگشتند مثل اینکه جایی بهتر کندوی خودشان برای زمستان گذرانی پیدا نکرده بودند.
نمایه کاربر
fara
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1404
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: سبزوار
تشکر کرده: 249 دفعه
تشکر شده: 738 دفعه
تماس:

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط fara »

هر دو جمعیت به کندو برگشتند؟
شاد زی مهر افزون
فرامرز خزاما
fkhazama@yahoo.com
نمایه کاربر
Hassannozarpour

Re: جدید ترین روش قوی کردن کلنی زنبور عسل

پست توسط Hassannozarpour »

باسلام بله هردو جمعیت کلنی برگشتند.
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان