واکنش زنبورهای کارگر پس از تغییر ملکه

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
saman656
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 97
تاریخ عضویت: جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۹:۵۷ ق.ظ
محل اقامت: تبریز
تشکر کرده: 8 دفعه
تشکر شده: 97 دفعه
تماس:

واکنش زنبورهای کارگر پس از تغییر ملکه

پست توسط saman656 »

تحقیقات دانشمندان لهستانی در رابطه با زنبورهای عسل نشان می‌دهد که زنبورهای کارگر نسبت به تغییر ملکه واکنش نشان می‌دهند و زمانی که با چشم انداز مسئولیت های جدید رو به رو می شوند رفتاری شبیه شورش از خود نشان می‌دهند.
دانشمندان لهستانی دریافته اند که زمانی که یک زنبور دختر به عنوان ملکه جایگزین مادر خود می شود، برخی از زنبورهای کارگر از نگهداری فرزندان ملکه سرباز می زنند.
نتایج این تحقیقات در مجله زیست شناسی امروز (Current Biology) منتشر شده است.
میشل وویسچووسکی از موسسه علوم زیست محیطی در دانشگاه جاجیلونیان در لهستان ریاست این تیم تحقیقاتی را برعهده داشته است.
مهاجرت جمعی زنبورهای عسل یک رخداد طبیعی است که طی آن ملکه و بخشی از زنبورهای کارگر جامعه زنبورها را ترک می کنند تا یک نقطه دیگر برای تجمع پیدا کنند، پیش از ترک لانه، ملکه چندین تخم می گذارد که یکی از آنها به ملکه جدید بارور تبدیل می شود.

براساس توضیحات وویسچووسکی، در این شرایط زنبورهای کارگر به جای بزرگ کردن برادران و خواهرهای خود مجبور می شود خواهرزاده ها و برادرزاده های خود را بزرگ کنند که این امر روابط موثر جامعه آنها را کاهش می دهد و موجب می شود که زنبورهای کارگر بخواهند به جای مسئولیت پیش رو فرزندان خودشان را بزرگ کنند. براساس گزارش بی بی سی، این دانشمندان اظهار داشتند که این مسئله صرفا یک تغییر رفتاری نیست بلکه تغییر بنیادین در زیست شناسی زنبورهای کارگر است.
برای تحلیل این تغییرات در زنبورها، این گروه یک جامعه زنبوری را به دو نیم تقسیم کردند که موجب شد در یکی از این جوامع ملکه ای وجود نداشته باشد، مسئله ای که درست پس از کوچ ملکه رخ می دهد. از سوی دیگر آنها وضعیت این زنبورها را در زمان کوچ طبیعی ملکه نیز بررسی کردند.
هر دو آزمایش نشان داد که پیش از آنکه ملکه جدید بر تخت بنشیند، این تغییرات در میان زنبورهای کارگر مشاهده می شود، آنها به جای غدد تولید غذا، از قدرت تخم گذاری برخوردار می شون
آخرین ويرايش توسط 2 on saman656, ويرايش شده در 0.


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 52 مهمان