عسل، شيريني طبيعي

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

عسل، شيريني طبيعي

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]عسل، شيريني طبيعي

شنيده‏ايد كه مي ‏گويند عسل براي سرماخوردگي مفيد است و نوشيدن مخلوط عسل با آب جوش قبل از صبحانه براي بهبود علايم سرماخوردگي مفيد است؟
هرچند استفاده از عسل در درمان بيماري‏ها در گذشته بيشتر بوده است اما هنوز هم خيلي‏ها عسل را به خاطر خواص دارويي‏اش استفاده مي ‏كنند.
همچنين با توجه به مضرات مصرف قندو شكرپزشكان توصيه مي ‏كنند مصرف آنها محدود شود و در صورت تمايل به استفاده از مواد قندي، مواد قندي طبيعي مانند عسل، خرماو كشمشاستفاده شود. اگر قصد داريد عسل بخريد و نمي‏ دانيد چه ‌طور از طبيعي بودن آن اطمينان يابيد، با ما همراه شويد.
عسل يك محصول غذايي مفيد است كه از قرن‌ها پيش به عنوان مقوي ‌ترين غذاها شناخته شده و به خاطر ويژگي ‌هاي شفابخشي كه دارد در درمان بيماري‌ها هم كاربرد داشته است.
"ابوعلي‌سينا" فيلسوف و شخصيت بزرگ پزشكي ايراني، يك هزار سال پيش در كتاب "قانون" پزشكي خود، نسخه‌ هاي زيادي بر پايه عسل و موم تجويز مي‌ كرده و همچنين "بقراط حكيم" پدر پزشكي و بنيانگذار طب يوناني حدود 2500 سال پيش در مورد اهميت عسل گفته است: "هر دارويي از مواد غذايي درست مي ‌شود و متقابلا هر غذايي نيز جانشين دارو مي ‌شود، عسل به اين هر دو شرط جوابگو است."
عسل سرشار از مواد مغذي مختلف است. تا كنون حدود 20 نوع قند در عسل شناخته شده كه مهم‏ترين آن ها گلوكز و فروكتوز است.
عسل فاقد هر گونه چربي است و پروتئين آن هم منشاء گياهي و هم منشاء جانوري دارد. همچنين عسل حاوي انواع مواد معدني مانند كلسيم، پتاسيم، آهن، فسفرو منيزيماست.
عسل سرشار از ويتامين‏هاي مختلف است. به‌ طور متوسط هر 100 گرم عسل، 364 كالري انرژي دارد. با توجه به تنوع آب و هوايي منحصر به فرد ايران عسل توليدي كشور ما در نوع خود بي ‌نظير است، اما توجه چنداني به ارزش غذايي آن نمي‏ شود و خيلي‏ ها مرباها و قندهاي مصنوعي را ترجيح مي ‌دهند.
مصرف عسل در كشور ما در حدود 480 گرم است كه نسبت به اروپا از نصف هم كمتر است.
وجود عسل ‏هاي تقلبي و محصولات بدون نام معتبر و نشان استاندارد در بازار نيز يكي از علل عدم تمايل مصرف‏ كنندگان به اين محصول غذايي است.

عسل طبيعي را چه ‌طور بشناسيم؟
با اين همه عسل طرفداران زيادي دارد و كمتر كسي است كه از طعم و مزه عسل خوشش نيايد.
اين موضوع موجب شده است برخي افراد سود جو به فكر توليد عسل تقلبي بيفتند.
خواص عسل خالص و طبيعي به شدت با عسل ‏هاي تقلبي متفاوت است و مصرف آن ها به هيچ‌ وجه توصيه نمي‌ شود. به همين خاطر خيلي‏ها مي ‏خواهند بدانند چه ‌طور مي‏ توان عسل طبيعي و عسل تقلبي را از هم تشخيص داد؟
برخي افراد از روي ميزان رطوبت عسل به وسيله برگرداندن شيشه عسل و سرعت بالا و پايين رفتن حباب‌ هاي داخل شيشه يا به وسيله ميزان كش آمدن عسل، نحوه پخش شدن قطره عسل روي كاغذ كاهي و نحوه سوختن عسل روي شعله در مورد طبيعي بودن يا نبودن عسل قضاوت مي‌كنند كه هيچ‌ كدام از اين روش‌ها دقيق و مطمئن نيست.
برخي از افراد خبره و با تجربه، عسل طبيعي را از نوع خاص شيريني و طعم ويژه‌اش مي ‌شناسند و حتي نوع عسل را از نظر گياه مورد مصرف زنبور تعيين مي ‌كنند زيرا هر گياه مزه خاصي به عسل مي ‌دهد.
بايد توجه داشت كه عسل مصنوعي بيشتر مزه شيريني شكر مي ‌دهد تا مزه خالص عسل اما براي افرادي كه تخصص چنداني در اين زمينه ندارند هيچ‌ يك از اين راه‌ ها براي شناخت عسل طبيعي توصيه نمي ‌شود.
واقعيت اين است كه با توجه به مواد بسيار زياد تشكيل ‌دهنده عسل، تشخيص خلوص آن به آساني ممكن نيست و حتما بايد از آزمايشگاه‌ هاي معتبر كمك گرفت.
به همين خاطر توصيه مي‏ شود هنگام خريد عسل به پروانه‌ هاي بهداشتي صادره از سازمان دامپزشكي كشور، پروانه بسته‌ بندي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا پروانه استاندارد توجه كرده و محصولاتي كه نام و نشان معتبر و بسته‏ بندي مناسب دارند، انتخاب كنيد و از خريد انواع عسل ‏هاي بدون بسته‏بندي، برچسب و نام و نشان استاندارد كه به اسم عسل طبيعي به فروش مي‏ رسند، خودداري كنيد.

هفته نامه سلامت

[/JUSTIFY]


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 39 مهمان