مدیریت ملکه جهت افزایش محصول

سوالات در مورد ملکه زنبورعسل و چگونگی پرورش و تکثیر ملکه زنبورعسل و تمامی مسائل ملکه زنبورعسل

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
shahpoor

مدیریت ملکه جهت افزایش محصول

پست توسط shahpoor »

تصویرتصویرسلام دوستان عزیز
یکی از راههای افزایش محصول , مدیریت ملکه است .یعنی اینکه با توجه به نوع محصول (ارزش آن)و جمعیت مورد نیاز کندو (زمستان گذرانی یا شهدآروری یا تکثیر) میشه تخمریزی ملکه رو کنترل کرد . نژاد ایرانی بر خلاف نژاد کارنیکا همه جا تخم میزاره و معمولا قاب عسل بدون تخم پیدا نمیشه و یا اینکه جمعیت زیاذ ولی بدون عسل تولید میکنن سوال من اینه که آیا کسی تجربه کنترل ملکه رو داره؟مثلا بشه تو یه تاریخ خاص ملکه رو دو سه قاب خاص حبس کنیم .البته روش استفاده از پنجره رو بلدم ولی نمیدونم از چه فاصله ای تا جریان شهد اصلی و رو چند قاب ملکه رو میشه حبس کرد من نو گرمسیر زندگی میکنم و نیاز زیادی به جمعیت واسه زمستان گذرانی ندارم. تصویر تصویر


نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: مدیریت ملکه جهت افزایش محصول

پست توسط ehsanklop »

سلام
به نظر من (البته نظر خودمه ) بهتره ملکه رو تو تخمریزی ازاد گذاشت . اینطوری زنبورها هم تکاپوی بیشتری میکنن . نژاد هم تفاوت زیادی نداره . در نهایت درامدی که حاصل میشه برای همه کندو نسبتا یکسان هست .
نمایه کاربر
Hassannozarpour

Re: مدیریت ملکه جهت افزایش محصول

پست توسط Hassannozarpour »

باعرض سلام اگر هدف زنبوردار مدیریت محصول دهی باشد باید تاحدامکان از تقسیم جمعیت جلوگیری کندزیرا تقسیم یک کلنی خیلی قوی به دونیم باعث کاهش محصول دهی میگردد باید جمعیت کلنی قوی را در حدی نگهدارد که فضای کافی برای فعالیت زنبورها وجودداشته باشند وتصمیم به تقسیم جمعیت وخارج شدن از کندو نگیرند که دارای روشهایی است که عبارتند از :
1)محبوس کردن ملکه در زیر توری ملکه در یک طرف قاب برای متعادل شدن جمعیت وجلوگیری از تخمگذاری زیاد ملکه برای جلوگیری از کاهش فضای داخل کندو برای فعالیت زنبورها.
2)جابجا کردن قابهای حاوی لارو در داخل کندو وتغییر در محل قرارگیری آنها که در روند متعادل شدن جمعیت وکاهش تخمگذاری ملکه تا حدودی موثراست.
3)دادن نیم طبق به کندو باعث ایجاد فضای کافی برای موم بافی وفعالیت زنبورهای تازه متولد شده می شود که تعدادشان خیلی زیاد است ومانع از ساخته شدن حجره پرورش ملکه توسط این زنبوران میگردد.
واگر هدف زنبوردار مدیریت بچه دهی باشد می تواند طوری اقدام به بچه گیری از کندوها کند که چندان بر روی کاهش محصول دهی تاثیر نداشته باشد ویا اینکه به مقدار خیلی کم باعث کاهش محصول دهی گرددکه شامل موارد ذیل است:
1)درهنگام تولید حجره ملکه درکندو قبل از بسته شدن وبیرون آمدن ملکه اولیه کندو ملکه جفتگیری کرده را به همراه دوتاسه قاب حاوی لارو سربسته وگرده وشهدوعسل در کلنی نو وجداگانه ای قرار دهدتا ملکه جفتگیری کرده به فعالیت خود ادامه دهد .
2)در صورت داشتن قاب حاوی پایه شان بافته شده آن را به کلنی پیش بچه(ملکه اولیه کندو)بدهد تا روند رشد چمعیت تسریع گردد به حدی موثر است که می تواند جمعیت کندوی پیش بچه را به اندازه جمعیت کندویی که پیش بچه از آن تولید کرده ایم برساند درچندسال قبل همچین حالتی برایم ایجاد گردید جمعیت ملکه پیش بچه با قراردادن پایه شان بافته شده وکهنه در کندوی آن به حدی قوی شد که باور کردنی نبود وتولید بچه کندو کرد واز کندوی دوم خارج گردید ولی این بار از محل کندو دورشد واز دسترس خارج گردید.
3)تغذیه مصنوعی که تاحدزیادی می تواند برافزایش رشد جمعیت موثر باشد.
4)قرار دادن آب تمییز در نزدیک کندوها بطوری که در هنگام رشد جمعیت زنبورها به شدت به آن نیاز داشته ولاروها زمانی به حداکثر رشد خود می رند که زنبوران کارگر آب مورد نیاز را برای تغذیه در اختیار آنهاقراردهند.
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 5 مهمان