تصاویری زیبا از حشرات

عكسهاي گل ,طبیعت ,جالب و خنده دار را در اين قسمت قرار دهيد.

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

تصاویری زیبا از حشرات

پست توسط mellifera »

مجله معتبر نشنال ژئوگرافیک (nationalgeographic) در گزارشی تصاویر منتخب از زندگی میکروسکوپی و موجودات بسیار ریز را که در مسابقه عکاسی BioScapes در سال 2008 حائز جوائز برتر شده اند به نمایش گذاشته است. در این مسابقه تصاویر میکروسکوپی خارق العاده از گیاهان، حیوانات و سایر اشکال حیات ذره بینی شرکت داده شد که برندگان جوایز را به ترتیب مرور می کنیم:

جایزه اول: مگس پری (Fairy Fly)

مگس پری با تنها 2/0 میلی متر درازا شاید یکی از کوچک ترین حشرات جهان باشد اما تصویر این حشره که توسط یک عکاس بریتانیایی گرفته شده، بزرگترین جایزه مسابقه عکاسی BioScapes در خصوص گونه های زیستی میکروسکوپی را از آن خود کرده است.


[CENTER]تصویر[/CENTER]

جایزه دوم: چوب سنگ شده یا سیلیسی شده (Petrified wood)
شاید در نگاه اول این عکس شبیه نمای نزدیک سطح یک سیاره دوردست به نظر رسد. اما تصویر «توماس شیرر» آمریکایی از «چوب سنگ شده» به عنوان دومین عکس برتر مسابقه BioScapes شناخته شده است. این تصویر در واقع چوبی است که بسیار سخت شده و تمام مواد شیمیایی اولیه آن با مواد معدنی جایگزین شده و در نتیجه نمونه ای سنگ مانند شبیه به چوب اولیه را به وجود آورده است. در واقع چوب سنگ شده فسیلی است که در آن مواد معدنی جایگزین بافت های درخت شده اند. این پدیده در همه جای دنیا قابل مشاهده است.


[CENTER]تصویر[/CENTER]


جایزه سوم: جلبک چشم باز (Eye-Opening Algae)
تصویری از فسیل یک گونه منقرض جلبک با 20 میلیون سال قدمت که 40 برابر بزرگنمایی شده است. نمونه های این دیاتوم (نوعی جلبک) میکروسکوپی توسط دکتر ناگی اهل مونتانا آمریکا در ایالت مریلند کشف شد. دیاتوم ها جمعیت بزرگی از جلبک ها را تشکیل می دهند. دیاتومها دارای دیواره دو قسمتی و یا دو کفه‌ای سیلیسی هستند که به اشکال منظم و مهندسی جزو زیباترین پلانکتونهای گیاهی بشمار می‌آیند.


[CENTER]تصویر[/CENTER]


جایزه چهارم: رنگین کمان مغز (Brainbows)
عکس داخل مغز یک ماهی پنج ساله موسوم به گورماهی (zebrafish)که توسط آلبرت پان، شیمیدان دانشگاه هاروارد گرفته شده است. رنگین کمان مغز (Brainbows) شیوه جدید علم مهندسی ژنتیک است که به داشمندان اجازه می دهد سیستم های عصبی پیچیده مغز جانداران را به زیبایی به تصویر بکشند.


[CENTER]تصویر[/CENTER]


جایزه پنجم: دانه های گرده گل (pollen grains)

«شیرلی اوونز» رئیس مرکز نورشناسی الکترون در دانشگاه ایالت میشیگان 60 تصویر را روی هم گذاشته تا بتواند عکس دانه های گرده یک گیاه فنجانی شکل را نمایش دهد. رنگ روشن گرده، حاصل رنگیزه ای است که اوون برای گرده ها بکار گرفت که توسط یک منبع لیزری، نورانی و درخشان شده است.


[CENTER]تصویر[/CENTER]


جایزه ششم: گاز گرفتن حلزون (Snail Bite)
آیا حلزون ها هم می توانند گاز بگیرند؟ در این عکس که 30 برابر بزرگنمایی شده دیوید واکر انگلیسی دندان های یک حلزون (Cuticula) را با رنگ سیاه در کنار آرواره های این حیوان (Radula) به تصویر کشانده است. واکر گفته است: "اغلب چیزهای زیبا در طبیعت پنهان است."

[CENTER]تصویر[/CENTER]


جایزه هفتم: هیپوکامپ موش (mouse hippocampus)
تصویری از هیپوکامپ یک موش - منطقه ای از مغز که با حافظه کوتاه مدت در ارتباط است – که توسط یک روانپزشک دانشگاه تگزاس در زیر میکروسکوپ نشان داده شده است.


[CENTER]تصویر[/CENTER]


جایزه هشتم: نوعی انگل (Trichodina pediculus parasite)
نوعی انگل موسوم به «تریکودینا پدیکولوس» که 600 بار بزرگنمایی شده و با استفاده از تکنیکی که تداخل بین چند باریکه نور را ثبت می کند تصویربرداری شده است. این تصویر حاصل کار یک محقق آلمانی است. این انگل معمولاً بر روی یک حیوان آبزی بسیار کوچک دیگر زندگی و از آن تغذیه می کند.


[CENTER]تصویر[/CENTER]


جایزه نهم: سوسک گرانبها (jewel beetle)

زیبایی رنگ های بدن یک سوسک موسوم به سوسک گرانبها (jewel beetle). چارلز کربز، عکاس اهل واشنگتن بر روی یک منطقه از چشم سوسک زوم کرده تا از طریق بزرگنمایی 40 برابر، رنگ های زیبای این قسمت از بدن جانور را به تصویر بکشد.


[CENTER]تصویر[/CENTER]


جایزه دهم: جلبک ستاره ای شکل (star-shaped alga)
تصویر یک زیست شناس اهل چک از یک جلبک دیاتوم ستاره ای شکل که با نور فرابنفش به شکل درخشان و نورانی درآمده است.


[CENTER]تصویر[/CENTER]
منبع : عصر ایران


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان