معالجه کندوهای آلوده به سموم کشاورزی

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

معالجه کندوهای آلوده به سموم کشاورزی

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]معالجه کندوهای آلوده به سموم کشاورزی

در صورتی که سمپاشی با سموم خطرناک انجام گرفته و بقایای سموم بر روی گیاهان دوام داشته باشد باید کندوی آلودهبه محل سمپاشی نشده انتقال یافته و تحت مراقبت قرار گیرد ، ولی اگر سم مصرفی از گروه سموم با خطر متوسط یا کم خطر بوده و فقط باعث کشته شدن زنبورهای عسل در بیرون از کندو شده باشد و در عین حال گرده آلوده به سم نیز به داخل کندو آورده نشده باشد می توان از نقل مکان کندوها صرف نظر نمود . علائم مسمومیت در نوزادان و زنبورهای پرستار در داخل کندو نشان دهنده وجود گرده آلوده به سم در داخل کندو است که در این حالت نه تنها انتقال کندو به مکان دیگر بلکه خروج شانهای حاوی گرده آلوده به سم از کندو و جایگزینی آن با شانهای غیر آلوده نیز ضروری خواهد بود .

در غیر اینصورت مادامی که در کندو ذخیره گرده آلوده به سم وجود دارد رشد و نمو نوزادان و زنبورها و فعالیت عادی کندو مختل شده و بازده آن ناچیز خواهد بود . بهتر است شانهای حاوی نوزادان و گرده آلوده از کندو جدا گردیده و در یک یا چند کندوی جدید قرار داده شود تا تخمها تفریخ و نوزادان بالعغ گردند . سپس شانهای حاوی گرده آلوده به سم از این کندوهای جدید خارج و به مدت 24 ساعت در آب خیس شوند تا گرده ها جدا شده و شانها پس از خشک شدن برای استفاده مجدد اماده گردند . افزودن زنبورهای 2تا 4 شان از کندوهای سالم به کندوهای آلوده کمک مؤثری در جهت بهبود وضع کندوهای آلوده می باشد .چنانچه فاصله کندوهای سالم از آلوده کمتر از 4 کیلومتر باشد بهتر است زنبورهای سالم با شربت قند (50 درصد)خیس شوند و گرنه ممکن است بسیاری از آنها بعلت عدم سازگاری با زنبورهای کندوی جدید کشته شده و یا به کندوی خود باز گردند . در بعضی موارد لازم است چند کندوی آلوده یا ضعیف در هم ادغام شوند تا کندوهائی با بازده اقتصادی به وجود آید . برای جلوگیری از غارت کندو توسط زنبورهای غارتگر و همچنین نفوذ کرم موم خوار به داخل کندوهای الوده یا ضعیف توصیه می شود برای چند هفته سوراخ پرواز کندو تا قطر دو سانتی متر تنگ و سایر سوراخها و راههای نفوذی کندو مسدود گردد .

در صورت فقدان یا کمبود گیاهان شهدزا و گرده زا در نزدیکی کندوهای آلوده به سم توصیه می شود مقداری گرده گل یا مواد غذائی کمکی یا ترکیبات مشابه به صورت خشک ، خمیر یا مخلوط در شربت عسل یا شربت قند به کندوی آلوده تغذیه شود . در غیر اینصورت باید چند شان حاوی گرده و عسل را در اختیار کندوهای الوده قرار داد . بکار بستن روشها و توصیه های فوق امکان بازسازی کامل کندوهای آلوده را طی یکی دو نسل زنبور(یک تا دو ماه) فراهم می سازد .



منبع : پرورش زنبورعسل نوشته دکتر عبادی[/JUSTIFY]


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 30 مهمان