ایستگاه جفت گیری ملکه

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
setare
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 36
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: ساری
تشکر شده: 6 دفعه
تماس:

ایستگاه جفت گیری ملکه

پست توسط setare »

ایستگاه جفت گیری ملکه به طور کلی چیست و چه محاسباتی در آنجا باید صورت گیرد و چه شرایطی لازم دارد تا قابل قبول باشد؟

مقصود از ایستگاه جفت گیری محلی است که در آن زنبورها بویژه زنبورهای نر به تعداد زیاد و حداقل متناسب با تعداد ملکه هایی که باید جفت گیری داده شوند نگهداری و یا تولید می گردند. نقطه ایست که در آنجا ملکه های باکره متعلق به جمعیت های آرام که از قبل با برنامه ریزی صحیح تولید شده اند با نرهایی از جمعیت های خوب و آرام و پرمحصول که پس از بررسی های زیاد، انتخاب گردیده اند جفت گیری داده می شوند. در ایستگاه جفت گیری نه تولید ملکه به طبیعت واگذار شده و نه تولید زنبور نر و برعکس انسان با استفاده از علم قوانین توارثی و بهره برداری از دانش امروزی همه آنها را به دست خود گرفته و تا بالاترین حد امکان اثرات بد و نا جالب طبیعت را حذف نموده و با هدف گیری قبلی و برنامه ریزی دقیق خواص خوب و اقتصادی را در ملکه ها و در نتیجه در جمعیت ها جانشین و تثبیت نماید. تولید و ازدیاد زنبور نر در این مکان باید تا زمانی که نیاز به جفت گیری است به طور مداوم و به تعداد متناسب و حتی زیاد ادامه یافته و به هیچ وجه قطع نگردد.

زنبورهای نری که در اینجا تولید می گردند باید اجبارا از نژاد و یا لااقل از جمعیت هایی انتخاب گردند که از مدت ها قبل تحت کنترل دقیق بوده و سلامت و قدرت جمع آوری عسل و آرامش و بی علاقگی آنها به نیش زدن مورد بررسی قرار گرفته و خوبی آنها مورد تایید بوده و بین همه جمعیت ها به عنوان بهترین انتخاب شده باشند.

مکانی که برای ایجاد ایستگاه جفتگیری برگزیده می گردد باید تا شعاع 10 کیلومتریش کندویی وجود نداشته باشد, در غیر این صورت زنبورهای نر کندوهای اطراف به ایستگاه جفت گیری راه می یابند و در جفت گیری با ملکه شرکت نموده و برنامه های تنظیم شده از قبل برای جفت گیری ملکه ها و در نتیجه تولید جمعیت های قوی و پر محصول و آرام را به کلی به هم می زنند.

طبق قوانین ثوارثی مندل MENDEL کارگرانی که از یک ملکه تولید می گردند 50 درصد دیگرش را از نر هایی که با ملکه جفت گیری کرده اند به ارث خواهند برد. هرگاه این نرها متعلق به کندوهای مستقر در ایستگاه جفت گیری باشند بسیار خوب است چون از مدت ها پیش درباره خواص خوب و برتر آنها بررسی کافی شده بود و اصلا هدف از ایجاد چنین ایستگاه هایی به وجود آوردن همه امکانات برای جفت گیری دادن همین نر های خوب و تنها همین نر ها با ملکه هایی است که به ایستگاه ها آورده می شوند. ولی اگر زنبورهای نر جفت گیری کننده از زنبورستان های اطراف دور و نزدیک ایستگاه باشند به دلیل عدم وجود کنترل و بررسی قبلی از خواص خوبشان باید از سرنوشت جمعیت هایی که چنین ملکه های در سال بعد تشکیل خواهند داد اطلاعی نخواهیم داشت. اگر نرهای جفت گیری کننده به جمعیت های بد و کم محصول و نیش زن تعلق داشته باشند، کارگرانی که از این ملکه ها متولد می گردند خواص بدشان را به ارث برده و در نتیجه جمعیت های حاصله از آن می توانند بد و نیش زن و کم محصول باشند و این برخلاف هدفی است که به دلیل آن ایستگاه های جفت گیری ملکه احداث می گردند.

به همین دلیل هم هست که تذکر داده شده که وجود جمعیت های دیگر در شعاع کمتر از 10 کیلو متری ایستگاه، برنامه های تنظیم شده از قبل برای جفت گیری دادن صحیح ملکه ها و تولید جمعیت های خوب را به هم می زند. عده ای شعاع 5 کیلومتر را برای این کار کافی می دانند که دکتر شهرستانی ( پدر زنبور داری ایران ) با این موضوع موافق نیست. دلیلش هم این است که گو این که شعاع پرواز زنبورهای کارگر حدود 4 کیلومتر است ولی زنبورهای نر تا فاصله های خیلی زیادتر از 5 کیلومتر و حتی بیش از 10 کیلومتر هم از کندوهایشان دور می شوند. بنابراین نه تنها ایستگاه هایی که با شعاع 5 کیلومتری ایجاد می گردد، هنگام جفت گیری ملکه هایشان مورد هجوم زنبورهای نر کندوهای اطراف قرار می گیرند، بلکه ایستگاه هایی که با شعاع 10 کیلومتر به وجود می آیند نیز به طور کامل از دسترسی زنبورهای نر زنبورستان های اطرافشان در امان نیستند. ولی قدر مسلم آنکه درصد اطمینان ایستگاه 10 کیلومتری خیلی بیشتر از ایستگاه های 5 کیلومتری است. زنبورهای نری دیده شده اند که تا فاصله 65 کیلومتری کندوهایشان نیز پرواز کرده اند. البته پرواز تا چنین فاصله ای بندرت اتفاق افتاده و امری کاملا استثنایی است.

منبع : کتاب زنبور عسل و پرورش آن از دکتر شهرستانی, پدر زنبور داری ایران/al


نمایه کاربر
MAJIDDARAT
کاربر نیمه فعال سایت
کاربر نیمه فعال سایت
پست: 10
تاریخ عضویت: جمعه ۸ مهر ۱۳۹۰, ۱۱:۳۹ ق.ظ
محل اقامت: فرديس البرز
تشکر شده: 6 دفعه
تماس:

Re: ایستگاه جفت گیری ملکه

پست توسط MAJIDDARAT »

ok
9191622901
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 33 مهمان