استفاده از کلنی های زنبورعسل برای گرده افشانی

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

استفاده از کلنی های زنبورعسل برای گرده افشانی

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]نکات قابل توجه در استفاده از کلنی های زنبورعسل برای گرده افشانی
1- تعداد کلنی های مورد نیاز برای یک هکتار زراعت یا باغ میوه : به طور کلی مزارع و باغات میوه که باید توسط زنبورعسل گرده افشانی شوند ، متناسب با نوع محصول به تعداد متفاوتی کندوی زنبورعسل نیاز دارند زیرا مزارع یا باغات مختلف دارای مقدار گل متفاوت در واحد سطح می باشند . همچنین مدت زمانی که گلهای گیاهان مختلف باز و آماده گرده افشانی می باشند متفاوت است . برای اکثر گیاهان توصیه شده است که بطور متوسط حدود پنج کندوی زنبورعسل در هکتار منظور شود و برای بهره برداری بیشتر از زراعت یا باغ مورد نظر ، استفاده از تعداد بیشتر کلنی زنبورعسل توصیه گردیده است .منظور از یک کلنی زنبورعسل کندوئی است که حاوی ده قاب بوده که حداقل 6 قاب آن محتوی نوزادان سنین مختلف زنبور است و مابقی محتوی عسل گرده گل و یا فضای خالی جهت تخم گذاری ملکه و یا ذخیره غذائی می باشد .
2- نحوه استقرار کندوهای زنبورعسل در منطقه مورد نظر : بهترین روش استقرار کندوها در یک مزرعه و یا باغ باید به نحوی باشد که زنبورها بتوانند به طور یکنواخت کل آن منطقه را تحت پوشش چرای خود قرار دهند . در این رابطه باید توجه داشت که شعاع پرواز مفید زنبور 3 کیلومتر می باشد و لذا اگر وسعت منطقه زیاد باشد باید کلنی ها را در واحد های متعدد به گونه ای قرار داد که کل منطقه زیر پوشش پرواز زنبور قرار گیرد . ولی اگر وسعت منطقه محدود می باشد می توان کندوهای مورد نظر را در یک محل مثلاً در وسط مزرعه یا باغ قرار داد .
3- زمان مناسب برای استقرار کندوهای زنبورعسل در مزرعه یا باغ : بهترین زمان قرار دادن کندوهای زنبورعسل در داخل مزرعه و یا باغ بعد از باز شدن گلها و خصوصاً زمانی است که حدود 10 تا 20 درصد گلهای باغ یا مزرعه کاملاً باز شده اند . با توجه به این که از زمان انتقال کندوها به محل مورد نظر حداقل دو یا سه روز وقت لازم است که زنبورها با محل جدید آشنا شده و رفتار طبیعی چرای خود را شروع نمایند ، لذا توصیه می گردد از زمان ظهور گلهای مزرعه و باغ نسبت به انتقال کندوهای زنبورعسل به محل جدید اقدام شود .
4- رقابت سایر گیاهان : با توجه به شعاع پرواز مفید زنبور که حدود سه کیلومتر می باشد ، در صورتی که در مجاورت مزرعه یا باغ مورد نظر مزارع یا باغات دیگری نیز در حال گل کردن باشند ، این احتمال وجود دارد که قسمتی جمعیت کلنی های زنبورعسل به آن مزارع و باغات پرواز کرده و راندمان کار آنها برای محل منظور شده کاهش یابد . در این مورد کار زیادی متأسفانه نمی توان انجام داد ولی اگر تراکم زنبور در محل به مقدار کافی باشد مشکل مهمی بوجود نخواهد آمد . علاوه بر این ثابت شده است که زنبورعسل معمولاً ترجیح می دهد در صورت وجود منابع شهد و گرده در نزدیکی محل کندوی خود فعالیت نماید . به همین دلیل توصیه می گردد که محل استقرار کندوها در داخل یا مجاور مزرعه مورد نظر باشد .
5- محافظت کلنی ها در مقابل خطرات احتمالی در جریان گرده افشانی : پس از استقرار کندوهای زنبورعسل در مزرعه یا باغ باید آنها را در مقابل خطرات احتمالی محافظت نمود . یکی از مهمترین این خطرات سمپاشی هائی است که بر علیه آفات و بیماری های گیاهی در محل انجام می شود .
منبع : پرورش زنبورعسل نوشته دکتر عبادی

[/JUSTIFY]


نمایه کاربر
jamshid
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: مازندران-چالوس
تشکر کرده: 146 دفعه
تشکر شده: 956 دفعه
تماس:

Re: استفاده از کلنی های زنبورعسل برای گرده افشانی

پست توسط jamshid »

تفاوت گرده افشانی در ایران و آمربکا و کانادا:ما زنبورداران ایرانی برای پیدا کردن جای مناسب برای استقرار کندوها دچار مشکلات زیادی هستیم بیشتر از نود درصد زنبورداران با این مشکل روبرو میباشنداین برمیگرده به عدم آشنایی باغداران نسبت به گرده افشانی و کارایی ضغیف وزارت جهاد کشاورزی در ایران نسبت به اطلاع رسانی باغداران یکی از زنبورداران چالوس از باغداری تقاضا کرده که زنبورش را برای گل گیلاس در باغش مستقر کنه تقاضای یکصدوپنجاه هزار تومان از این زنبوردار کرده اما در آمریکا و کانادا اگه در باغ میوه ای کندو زنبور نباشه دولت آن باغ را بیمه نمیکنه چقدر تفاوت چقدر بها دادن به کشاورزی و زنبورداری ما کجای کاریم در کانادا عسل کیلویی سه دلار هست لذا درآمد زنبورداران از گرده افشانیست بله تعجب نکنید باغداران کانادایی و آمریکایی به زنبور داران اجاره میدهند تا زنبورداران زنبورهایشان را برای گرده افشانی به باغشان ببرند عمده درآمد زنبوردارات از همین راه بدست می اید در ایران برای گرده افشانی چه اقدامی میشه اگه بخواهیم به افراد مسئول نمره بدهیم فقط و فقط نمره صفر تاکید کنم که باغداران به زنبور داران پول یا اجاره میدهند انشاءالله روزی مسئولین ما هم به این نتیجه برسند.
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 27 مهمان