با قوی شدن جمعیت برگ موم یا پوکه،کدام را اضافه کنیم؟

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

با قوی شدن جمعیت برگ موم یا پوکه،کدام را اضافه کنیم؟

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]در اوایل بهار با قوی شدن جمعیت برگ موم یا پوکه،کدام را اضافه کنیم؟

نویسنده:عبدالرسول حافظی

یکی از مسایلی که زنبورداران در این موقع از سال با آن مواجه هستند نحوه صحیح اضاف کردن پوکه و یا برگ موم می باشد.در این مقاله سعی می شود روش صحیح و منطقی بیان شود.

1)به کندوهای ضعیف زیر چهار قاب خود برای رشد سریعتر می توانید پوکه های سالم و روشن را استفاده کنید تا شهد صرف تخم ریزی و رشد سریعتر زنبور گردد.
2)زنبورهای قوی بالای هفت قاب خود را توصیه می کنیم حتما از برگ موم استفاده کنید.
3)استفاده از برگ موم باعث سلامت کلنی،ترشح موم زنبوران جوان و جلوگیری از بچه دهی زود هنگام می شود.
4)پوکه های سیاه و کپک زده خود را، که نور خورشید از آنها عبور نمی کند از رده خارج کنید.پوکه های نو،سالم اما کپک زده خود را زیر شیر آب بشورید و در گرمای ملایم و زیر سی درجه قرار دهید تا کپک و رطوبت آنها پاک شود،سپس استفاده کنید.
5)اگر شهد و گرده محیط زیاد است توصیه می شود برای زنبور بالای چهار قاب حتما از برگ موم استفاده شود چرا که استفاده از پوکه باعث می شود پوکه از شهد و گرده پر شود و فضای کمی برای تخم ریزی ملکه باقی بماند و رشد کلنی کم می شود اما استفاده از برگ موم باعث می شود شهد و گرده صرف موم بافی شود و تخم ریزی سرتاسری شود.
بنابراین در فصل رشد جمعیت باید سعی شود بهترین کار را برای تخم ریزی بیشتر و بهتر انجام داد و اضافه کردن پوکه و برگ موم بر همین مبنا می باشد.
6)توصیه می شود پوکه های سالم و تمیز را برای بچه زنبورها،زمانی که موم بافی متوقف می شود و یا فصل عسل ذخیره و نگهداری کنید.
7)دقت داشته باشید استفاده به موقع از برگ موم باعث می شود ملکه چند بار در شان تخم ریزی کند و پوکه محکم شود و در عسل گیری نشکند.در صورتی که برگ موم دیر هنگام داده شود ملکه فرصت تخم ریزی چند باره را پیدا نکرده و شانهای تازه و پر عسل در عسل گیری احتمال شکسته شدنشان زیاد است و توصیه می شود با شان و قاب فروخته شوند.[/JUSTIFY]


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان