سیاه شدن سلول ملکه

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

سیاه شدن سلول ملکه

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]سیاه شدن سلول ملکه

ترجمه شده:مریم طایفه سلطانخانی

ویروس سیاه شدن سلول ملکه (BQCV) است که توسط ویروس کریپا ویروس (Cripavirus) ایجاد می‌شود. سیاه شدن سلول ملکه باعث مرگ و میر در شفیره ملکه شده، لارو ملکه مرده در ابتدا زرد رنگ و سپس به قهوه‌ای سوخته تبدیل می‌شود. شیوع این بیماری بیشتر در فصل بهار و اوایل تابستان است. پژوهشگران بر این باور هستند که عفونت سیاه شدن سلول ملکه ممکن است به وسیله بیماری نوزما و تکثیر اسپور نوزما در دستگاه گوارشی زنبورها و کاهش مقاومت در مقابل ویروس‌هاست. دلیل اصلی بر بیماری باشد.
زنبورداران باید به دنبال چه چیزی باشند؟
آلودگی به ویروس سیاه شدن سلول ملکه همانطور که قبلا اشاره شده باعث می‌شود شفیره ملکه زرد رنگ شده و اطراف آن را کیسه‌ای احاطه می‌کند. در مراحل بعدی عفونت، رنگ ملکه مرده به مرور زمان به قهوه‌ای تیره تغییر می‌یابد. دیواره‌های سلول ملکه زنبور عسل نیز، بر اثر بیماری مرحله به مرحله تیره‌تر می‌شود.
اگر بیماری نوزما در جریان پرورش ملکه اتفاق بیافتد، زنبوردار باید به دنبال علائم ظاهر شدن و بررسی بیماری ویروس سیاه شدن سلول ملکه باشد.
بیماری سیاه شدن سلول ملکه با چه چیزی اشتباه گرفته می‌شود؟
ویروس سیاه شدن سلول ملکه می‌تواند با بیماری لارو کیسه‌ای اشتباه گرفته شود چرا که در هر دو نوع بیماری شفیره‌ها شروع به زرد رنگ شدن می‌کنند و ظاهری دارند که گویا کیسه‌ای پلاستیکی آنها را احاطه کرده و شفیره مرده در یک کیسه مایع قرار می‌گیرد. با این اوصاف، از آنجاییکه از نامش پیداست بیماری سیاه شدن سلول ملکه تحت تاثیر شفیره ملکه قرار دارد، در حالی که بیماری لارو کیسه ای عمدتا در رشد لارو زنبور کارگر می‌باشد.
تصور می‌شود ویروس سیاه شدن سلول ملکه هنگامیکه لارو را تغذیه می کنند توسط زنبوران پرستار منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است قابل دوام در بقایای لارو، عسل یا گرده تا چهار هفته باقی بماند.
بیماری نوزما در یک کلنی ممکن است باعث انتقال سیاه شدن سلول ملکه شود. جابجایی زنبوران عسل، آب آلوده و تجهیزات می‌توانید باعث گسترش این بیماری شود.
چگونه زنبورداران می‌توانند کندوهای خود را از سیاه شدن سلول ملکه محافظت کنند؟
تغذیه مناسب، ملکه جوان با کندوی پرجمعیت، چرخش قاب ها هر 3-4 سال و قرار دادن کندوی زنبور عسل در یک جای گرم و آفتابی در طول فصل‌های پاییز، زمستان و بهار می‌تواند به کنترل سیاه شدن سلول ملکه کمک کند.
این موارد کمک می‌کند کندو قوی باشد، تنش‌های اضافی حذف شود و همچنین پتانسیل عفونت بیماری نوزما کاهش یابد.
زنبورداران باید بهداشت زنبورستان را حفظ کنند و از نشانه‌های سیاه شدن سلول ملکه یا عفونت نوزما در حین پرورش ملکه زنبور عسل آگاه باشند.
اگر پرورش‌دهنده زنبور عسل، پرورش دهنده ملکه نیز باشد اگر کندو و کندوچه های شروع کننده خود آلوده به بیماری باشد نباید از آنها ملکه پرورش دهد و یا آنها را توزیع و به فروش رساند. اگر سیاه شدن سلول ملکه در یک پرورش ملکه شناسایی شود، توصیه می‌شود که پرورش دهنده زنبور عسل با جهاد کشاورزی استان مربوطه خود ارتباط گرفته و یک نمونه برای تشخیص آزمایشگاهی برای آنها ارسال کند.

[/JUSTIFY]


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 29 مهمان