بره گير

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

بره گير

پست توسط mellifera »

تصویر
چه استادانه ساخته شده است ظرافتی که در آن بکار رفته است نشان می دهد که مردم قدیم با عشق و علاقه ای به زنبورداری پرداخته اند . و به عنوان یک پیشه محسوب می شده است .
هنگام خرداد ماه که طبیعت سرشار از شهد و گل است زنبوران خود را برای زاد و ولد آماده می کنند وکندوهایی که قوی هستند بخشی از جمعیت یک کندو همراه یک ملکه تازه متولد شده از آن خارج شده و روی شاخه های درختان اطراف زنبور ستان می نشینند و یا اینکه اوج گرفته و محل را به قصد کوهها و جنگلها ترک می کنند گاهی روی درختی که می نشینند این درخت آنقدر ارتفاع دارد که اصلا پایین آوردن بچه کندو ممکن نیست . لذا زنبورداران برای حل این مشکل بره گیر را ساخته اند آنها از صبح جلو کندو ها می نشینند و هر گاه که احساس می کنند که کندو یی می خواهد بچه بدهد یک بره گیر را به درب سوراخ آن چفت کرده و زیر بره گیر دو چوب را که ضربدری به همدیگر میخ شده اند قرار می دهند و اینطوری دستشان آزاد می شود . و دنبال کار دیگری می روند . جالب است که بدانید زنبور هنگام بچه دادن وضعیت مشخصی دارد و از طریقه رفتار و پرواز آنها می شود حدس زد که قصد زادن دارد .
بعد که جمعیت بچه در بره گیر مستقر شد و کار زاییدن پایان یافت آنرا به یک کندوی سبدی خالی می کنند و این آغاز زندگی یک کلنی است و ایجاست که می شود گفت زنبوردار می تواند بٍچه بالی بخورد ( چون شانهای زنبور بچه سفید و تازه است عسل بچه از معرفیتی خاص بر خوردار است .
با توجه به اینکه زمانی طول می کشید تا کل جمعیت بچه از کندو خارج شده و در بره گیر جمع شود و یا ممکن بود همزمان چندین کندو در حال بچه دادن باشند لذا

تصویر
تصویر
تصویر
بره گیر مخروط ناقصی بود که سر قاعده بزرگ آن یک تور سیمی می بستند که نور از آنجا وارد بره گیر می شد و وقتی احساس می شد که کندوی مادری می خواهد بزاید و علامت آن رقص زیبایی از تعدادی از زنبوران و سپس ملکه بود که پرواز کنان از سوراخ پرواز خارج شده و به هوا بر می خواستند و بدنبال آن تقریبا نصف جمعیت کندو بیرون می آمدند و چون قاعده کوچک بره گیر را به سوراخ پرواز می گرفتند راه خروج زنبوران مسدود شده و آنها اجبارا وارد بره گیر می شدند و در قسمت تور سیمی جمع می شدند بعد زنبور دار قاعده کوچک بره گیر را به داخل سبد جدید وارد می کرد و بره گیر را می تکاندند و تمام جمعیت و ملکه وارد این سبد خای شده و یک کندوی جدیدی اینطوری تشکیل می شد بعد زنبوردار ته کندوی جدید را با پوشال گرفته و آنرا به پیش کندوهای جدیدش می گذاشت و روی آنرا با خاک می پوشاند تا آفتاب مستقیم بر آن نتابد .


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 24 مهمان