انواع كانتينر

هر چی که دوست داشتی.مطالب جالب و خواندنی و...........

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
youka
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 183
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶, ۵:۰۰ ب.ظ
تشکر شده: 1 دفعه
تماس:

انواع كانتينر

پست توسط youka »

گسترش روز افزون حمل و نقل كانتينري ناشي از سهولت جابه جايي كالا، از يك سو و تنوع فزاينده كالاهاي مختلف توليدي به لحاظ ابعاد و اندازه از سوي ديگر سبب شد تا توليدكنندگان كانتينر با رعايت استانداردهاي سازمان جهاني استاندارد، كانتينرهاي با ويژگي هاي متفاوت را در اختيار موسسات حمل و نقل زميني و دريايي قرار دهند.
1- كانتينر مخصوص حمل كالاهاي متفرقه :
نوع معمولي از كانتينر است كه براي حمل كالاهاي متفرقه استفاده مي شود. استفاده آن عموماً براي حمل و نقل كالاهايي كاربرد دارد كه نيازي به برقراري درجه حرارت خاصي نداشته باشد. با وجود اين لازم است تا در هر حال كالاها را از امكان آسيب رساني خطرات محيطي، مصون نگه داشت. به اين دسته از كانتينرها به اصطلاح ( Closed Container ) نيز گفته مي شود.
2- كانتينر حرارتي :
اين نوع كانتينر كه بر اساس حمل و نقل كالاهاي خاص طراحي و ساخته شده است به سه قسمت « كانتينر يخچالي »، « كانتينر با ديواره هاي عايق دار » و « كانتينر مخصوص با منفذ ويژه » دسته بندي مي شود.
در اين تقسيم بندي، كالاهاي فاسد شدني، مواد غذايي يا كالاهايي كه در مدت زمان حمل و نقل به درجه برودت خاصي نياز داشته باشند، يا كانتينر يخچالي ( Container ( Reefer ) Refrigerated )، محافظت و حمل مي كنند. كانتينرهايي كه تجهيزات ويژه به صورت سردخانه بر روي آن نصب است. اگر اين تجهيزات خنك كننده در درون كانتينر تعبيه شوند به آن Built in و چنانچه در قسمت خارجي بدنه كانتينر نصب شوند، به آن Clip on Type گفته مي شود.
كانتينرهاي با ديواره هاي عايق دار ( Insulated Container )، گونه ديگري از كانتينر يخچالي است كه با استفاده از يخ خشك ( Ice-Dry ) داخل آن خشك نگه داشته مي شود. ساختمان اين نوع كانتينرها از مواد عايق است تا از تبديل سرما به گرما يا از ورود گرما جلوگيري شود. اما آنچه كالاها در طول جابه جايي به گردش هوا يا به اصطلاح تنفس نياز داشته باشند، از كانتينرهاي مخصوص يا منفذ ويژه ( Ventilated Container ) استفاده مي شود. منفذهاي تعبيه شده در جداره ديواره اين نوع كانتينرها باعث ايجاد گردش هوا در داخل كانتينر شده و امكان تنفس يا تعرق كالاها را فراهم مي آورد.
3- كانتينر مخصوص حمل كالاهاي فله :
براي حمل كالاهاي خشك فله از قبيل گندم، كود شيميايي و يا محصولات مشابه از اين نوع کانتینر ( Container-Bulk ) استفاده مي كنند. به طوري كه اين دسته از كالاها از دريچه فوقاني تعبيه شده در سقف كانتينر بارگيري و از طريق دريچه هاي مخصوص كه در درب آن كار گذاشته شده، تخليه مي شوند. البته در بسياري از موارد، در صورت وجود امكانات تجهيزات مكنده، تخليه كالا از طريق دريچه هاي فوقاني آن نيز امكان پذير خواهد بود.
4- كانتينر تانكر :
براي جابه جايي مايعات معمولي و خطرناك و گازها از اين دسته از كانتينر كه بدنه آن يك جداره يا دو جداره است، استفاده مي شود. به لحاظ ارزش، در گروه كانتينرهاي بسيار گران قيمت قرار گرفته و حفاظت آنها، به جهت خطراتي كه مي تواند متوجه كالاهاي ويژه داخل آن شود، اهميت زيادي دارد. بارگيري اين دسته از كانتينرها از طريق درب اصلي كه در بالاي آن تعبيه شده است صورت مي گيرد و براي تخليه نيز از همان دريچه به وسيله دستگاه هاي مكنده يا از طريق شيوه هاي مخصوص در قسمت تحتاني كانتينر استفاده مي شود.


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 3 مهمان