روش طــــــــراحی با مـداد

هر چی که دوست داشتی.مطالب جالب و خواندنی و...........

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
youka
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 183
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶, ۵:۰۰ ب.ظ
تشکر شده: 1 دفعه
تماس:

روش طــــــــراحی با مـداد

پست توسط youka »

وقتی با ابزار و طریقۀ آماده سازی آنها آشنا شدید ٬ و تمرینهای مربوط به سایه روشن و خطهای مدادی انجام دادید، آنگاه آماده اید تا چهار مرحلۀ لازم برای کشیدن طراحی مدادی را شروع کنید . باید وقت زیادی را صرف هر کدام از این مراحل کنید .تمرین درست ، تأ ثیر بسزایی در طراحی های نهایی تان خواهد داشت .این مطالب برگرفته از سایت خرید تابلو نقاشی آبرنگ است . پس تصمیم بگیرد که برای کسب مهارت در طراحی با مداد به اندازه کافی تلاش کنید.
مراحل اول / کشیدن طرح اولیه
طرح اولیه را به وسیلۀ مداد F بکشید . مداد F را صاف و موازی با کاغذ در زیر دستتان نگه دارید .در کشیدن خطها ٬آزادی زیادی داشته باشید و همۀ بازویتان را حرکت بدهید .در این مرحله تنها به شکلهای اصلی فکر کنید . جزئیات را بعداً اضافه خواهید کرد .این مرحله را بارها و بارها تمرین کنید .
مرحلۀ دوم : طراحی خطی
صرف وقت و تمرین زیادی لازم است تا بتوانید یک طراحی خطی گویا بکشید .با نوک مداد F طراحی خطی را شروع کنید مداد را هم مثل حالت نوشتن در دست بگیرید و هم حالتی که مداد در زیر دست باشد را امتحان کنید .در حالی که مداد زیر دست باشد، می توانید در زخامت خطها تنوع بوجود آورید ، بدین صورت که اگر مداد را به پهلو بچرخانید خطها پهنتر و اگر از نوک مداد استفاده کنید خطها نازک تر خواهند شد . سعی کنید طوری تمرین کنید که بتوانید گرد اشیاء و عمق را با خطهای گویا نشان دهید .
مرحلۀ سوم : سایه های مقدماتی
برای آنکه کار درست سایه زده شود ، باید طرح ساختاری را به دقت و کمرنگ مشخص کنید . به آرامی لایه های خاکستری متوسط را روی هم قرار دهید تا تیرگی ها و سایه ها را بسازید. خیلی سریع سایه ها را کاملا" تیره نکنید . وقتی از کارتان مطمئن شدید، بقیه قسمتها را با فشار بیشتر مداد تیره تر کنید .نوک مداد را صاف و صیقلی نگه دارید تا تیرگیها یک دست شوند .
مرحلۀ چهارم : پایان کار
برای سایه زدن نهایی ( پرداخت کار) از مداد تیره با نوک صیقلی استفاده کنید .تا بر تیرگی ها تسلط داشته باشید .مراحل مختلف سایه زدن را بارها و بارها با مدادهای نرم تکرار کنید تا به غلظت مورد نظرتان در سایه ها برسید .با پیشرفت کار خطها را تقویت و بر بعضی از قسمتها تأکید کنید .در انتها چند خط گویا در کارتان بکشید تا جلوه ی هنری آن را بالا ببرید. برای جلوگیری از کثیف شدن کار ، روی کار نهایی چندین لایه فیکساتیو قابل اصلاح بپاشد .اگر بلا فاصله پس از اتمام کار آن را در قاب و زیر شیشه میگذارید، نیازی نیست فیکساتیو بپاشید .گاهی ممکن است بخواهید یک کار کامل را تنها با یک درجه از سختی مداد بکشید مداد(HB) با سختی و تیرگی متوسط برای این کارمناسب است .ممکن است بخواهید کارتان را با سه مداد HB که هر کدام میزان گردی سرشان متفاوت است، شروع کنید . با ایجاد تنوع در میزان فشار بر سر مداد و تغییر در وضعیت دست ، میتوانید تیرگیهای متعدد و گسترده وسیعی از خطها را بوجود آورید .
جدول سایه روشن
برای تمرین سایه زدن این اشیاء از هر دو روش بدست گرفتن مداد و همه حالتهای نوک مداد استفاده کنید .با این تمرین متوجه میشوید که چطور نوکهای مداد می تواند خاکستری های متنوع از تیره تا روشن بدست آورند. باید با استفاده از مداد نوک تیز برای کشیدن طراحی های خطی تسلط پیدا کنید تا بتوانید با چرخاندن نوک مداد خطهای پهنتر و نازکتری بکشید .از پهلوی نوک گرد مداد برای کشیدن خطهای نرم استفاده کنید .
تمرین سایه زدن را تا وقتی که ارتباط ناخودگاه و خودکاری بین دست و مغزتان شکل بگیرد ، ادامه دهید .شما میتوانید تجربیاتی که در تمرینهای سایه زدن کسب میکنید مستقیما" در تمام طراحی ها یتان استفاده کنید .
طبیعت بی جان
طراحی از طبیعت بیجان موضوع مناسبی برای شروع آموختن طراحی است .برای چیدن و نور پردازی طبیعت بیجان هر چقدر که بخواهید زمان دارید .
انتخاب موضوع
وقتی به دنبال موضوع برای طراحی میگردید کنجکاو باشید .ذهنتان را باز کنید وبه حستان اعتماد کنید.گاهی هم موضوعات خاص و غیر معمول را برای طراحی انتخاب کنید . به دور و برتان نگاه کنید یا از دوستان یا والدینتان وسایلی برای طراحی قرض کنید . من دوست دارم از اسباب بازی چوبی یک کودک یا کفشهای کهنه طراحی کنم. موزه ها و کتابخانه ها منابع خوبی دارند که میتوانید از روی آنها طراحی کنید .
چیدمـــــان
می توانید اشیاء را جلویتان بگذارید و آنها را بکشید یا اینکه از آنها عکس بگیرید. در هر روشی که انتخاب می کنید ، طریقۀ چیدن اشیاء بسیار مهم است .ابتدا همۀ اشیاء را یکجا روی هم بریزید و سپس آنها را مرتب کنید ، شیء را بردارید، چیزی را صاف بگذارید یا بیندازید...بعضی موضوعات جالب هستند ٬ مثل یک خرس اسباب بازی کنار یک شیء قدیمی .وقتی از پارچه طراحی میکنید نرمی آن را نشان دهید به گونه ای که پخشید گی نور روی آن احساس شود .


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 5 مهمان