مقاله طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه و تولید شمش چدن

هر چی که دوست داشتی.مطالب جالب و خواندنی و...........

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
youka
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 183
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶, ۵:۰۰ ب.ظ
تشکر شده: 1 دفعه
تماس:

مقاله طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه و تولید شمش چدن

پست توسط youka »

اجرای طرح بازیافت آهن قراضه با هدف بهره برداری از آهن آلات دور ریختنی و کهنه موجود تدوین می شود و خروجی محصول حاصل از این بازیافت شمش چدن لحاظ شده است.قراضه آهن و فولاد شاید در نگاه اول کالایی بی استفاده، فاقد ارزش و کارآیی باشد که بهترین راه خلاصی از آن معدوم کردن آن باشد، ولی همین ماده بی ارزش در جایی دیگر حکم طلا پیدا می کند. تا جایی که فولادسازان و کارخانه هاي مرتبط، بدون قراضه و البته سنگ آهن تقریبا بی کار می شوند .
صنعت بازیافت ، یک صنعت مهم و اساسی در کشور بشمار می آید که طی آن ضایعات و قراضه هاي آهن و فولاد جمع آوري و با ذوب و تبدیل به شمش ، قابلبت استفاده در صنعت را مجددا پیدا مینماید . شمش تولید شده در کارگاه هاي ریخته گري به قطعات با ارزش مبدل می گردد و بدینوسیله قراضه و ضایعات آهن و فولاد مجددا به چرخه مصرف وارد می گردد . امروزه قراضه آهن و فولاد نه تنها در بازار هاي داخلی ، بلکه در بازارهاي جهانی از رونق بسیار خوبی برخوردار است . به عنوان نمونه میزان واردات آهن قراضه به کشورمان در اشکال مختلف معادل 150000 تن در سال است . این قرضه ها پس از ورود به کشور در دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد .
شکل اول : استفاده در کارخانه ها ي ذوب آهن به منظور کاهش دماي ذوب و افز ایش راندمان وکیفیت آن
شکل دوم : ذوب قراضه ها و تبدیل آنها به شمش به منظور تولید مواد اولیه مورد استفاده کارگاه هاي ریخته گري در سطح کشور با توجه به مطالب ذکر شده اهمیت این صنعت در کشور مشخص می گردد.
آهن قراضه، ماده اي قابل بازيافت
بازیافت به آماده‌سازی مواد برای استفاده مجدد گفته می‌شود. موادی که معمولا قابل بازیافت می باشند عبارتند از آهن آلات قراضه، آهن، پلاستیک، شیشه، کاغذ، مقوا، برخی مواد شیمیایی زباله که به کود کمپوست تبدیل می شود.بازیافت از به‌هدررفتن منابع سودمندوسرمایه های ملی جلوگیری می‌کند و مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. با این کار، تولید گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد. بازیافت مهم‌ترین مفهوم در مدیریت پسماند است.منشاء مواد بازیافتی یا به عبارتی بازیافتنی‌ها، بیشتر، منازل مسکونی و صنایع هستند. برای آسان‌تر کردن امر بازیافت معمولاً‌دو نوع جداسازی مواد صورت می‌گیرد که «تفکیک در مبدأ» و «تفکیک در مقصد» نام دارند. تفکیک در مبدأ در سطح شهر و خیابان‌ها و فروشگاه‌ها از طریق سبدها و سطل‌های جداسازی مواد انجام می‌شود ولی برای تفکیک در مقصد مکان ویژه‌ای به نام مرکز بازیافت مواد در نظر گرفته شده‌است.مرکز بازیافت مواد بازیافتی و غیر قابل بازیابی دسته‌بندی می‌شوند.بسیاری از فروشگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ مواد زاید مانند قوطی‌های کنسرو، بطری‌های شیشه‌ای و روزنامه‌های باطله را به منظور بازیافت از مشتری بازخرید می‌کنند.
تعريف آهن قراضه
آهن قراضه به ضايعات فولادي كم كربن اطلاق مي‌شود كه ضايعات آهن يا فولادي يا فولادي ساده و يا آهن قراضه و ضايعات نيز به كار برده مي‌شود. آهن فلزي است كه اصطلاحا برگشت‌پذير خوانده مي‌شود. يعني مي‌توان محصولات آهني را پس از مصرف، مجددا به صورت قراضه ذوب نمود.این مطلب برگرفته از سایت طرح توجیهی است .
منابع تامين آهن قراضه
آهن قراضه از محل دورريز فلزي حاصل از لوازم خانگي و بسته‌بندي مواد غذايي، ضايعات اماكن عمومي، ضايعات صنايع توليدي و محصولات فولادي و برگشتي ضايعات حاصل از خطوط توليد فولادسازي‌ها، خودروسازي‌ها، پرس‌كاري‌ها، لوازم خانگي‌ سازي‌ها، كشتي‌سازي‌ها، ماشين‌سازي‌ها، قطعه‌سازي‌ها، دكل‌هاي انتقال نيرو، راه‌آهن، صنايع نفت و پتروشيمي، صنايع كارخانجات سيمان، سدسازي‌ها، پل‌سازي، تاسيسات از هر قبيل، صنايع ماشين‌آلات كشاورزي، آهنگري و ريخته‌گري، آهن‌آلات به جا مانده از خرابي سيل و زلزله، تخريب خانه كلنگي، دمونتاژ كشتي‌ها و واگن‌ قطارها و بازسازي خطوط ريل راه‌آهن و ماشين‌آلات راه‌سازي و انواع خودروهاي از رده خارج و بازسازي خطوط توليد تامين مي‌شود. تمامي موارد ياد شده به سه دسته تقسيم‌ مي‌شوند که عبارتند از:
الف- منابع خانگي
ب- منابع عمومي
ج- منابع صنعتي
انواع آهن قراضه
انواع مرسوم آهن قراضه در بازار عبارتند از: قيچي سنگين، قيچي متوسط، سبك بار، روغني و پرسي. اما آنچه در بيشتر كارخانجات مصرف كننده داخلي رايج است:‌ ويژه، سنگين 1، سنگين 2، متوسط 1، متوسط 2، سبك 1، سبك 2، سبك 3، پرسي بدنه، بدنه باز، پرسي مخلوط، سفاله يا تراشه حاصل از تراش‌كاري‌ها به صورت فله و بلوكه يا پرس شده، گالوانيزه (پرسي و باز)، ته پاتيل، پرسي روغني درجه يك (خرده ورق يا كناره ورق روغني بلوكه شده 100درصد روغني زنگ نزده) و پرسي روغني درجه 2.
شيوه استفاده از آهن قراضه
معمولا از آهن قراضه در همه جاي دنيا براي بازيافت و استفاده مجدد در خطوط توليد بهره‌برداري مي‌شود. امروزه در كشورهاي پيشرفته ضمن طبقه‌بندي و جداسازي‌هاي تميز و دقيق، آن را به‌صورت پودر در آورده و با افزودني‌هاي مورد نياز در صنايع قطعه‌سازي بسته‌بندي شده و به‌فروش مي‌رسد. اما همچنان در كشور ما براي ذوب در كوره‌ها كاربرد دارد.در صنايع ريخته‌گري براي توليد محصولات چدني از كوره القائي استفاده مي‌‌شود كه تا 1450‌ درجه سانتيگراد حرارت دارد و در صنعت فولاد سازي از كوره‌هاي قو‌س‌ الكتريكي كه تا 1950‌ تا 2000‌ درجه سانتيگراد حرارت دارد استفاده مي‌شود. در ريخته‌گري‌هاي سنتي هم از كوره‌هاي گردون حداكثر يك تني استفاده مي‌شود. ابتدا از آهن قراضه‌هاي پرسي كه از ورق‌هاي نازك تشكيل شده است در داخل كوره بارگيري مي‌كنند و چون اين نوع قراضه سريع‌تر ذوب مي‌شود، براي شارژ كوره و تقريب يك سوم كوره از اين نوع آهن قراضه‌هاي پرسي استفاده مي‌شود و پس از اين كه اين قراضه ذوب شد، قراضه‌هايي با ضخامت بيشتر يا به قول قراضه فروش‌ها كلفت بار را در داخل كوره ‌مي‌‌ريزند كه با توجه به ذوبي كه در داخل كوره وجود دارد، در زمان كمتري اين نوع قراضه‌‌‌ها ذوب مي‌شود. معمولا در كوره‌ها بين يك ساعت و نيم تا دو ساعت ذوب كامل مي‌شود و پس از سرباره يا شلاكه‌گيري، مواد افزودني جهت استاندارد نمودن ذوب براي محصول خاصي كه مورد نظر است، به ذوب اضافه مي‌شود. سپس از واحد ذوب نمونه ذوب به آزمايشگاه جهت آناليز ارسال مي‌شود. آزمايشگاه پس از آزمايش‌هاي شيميايي و مكانيكي نتيجه را به واحد ذوب اعلام ‌‌مي‌كند تا اينكه آناليز ذوب دقيقا مطابق استاندارد شود. در اين صورت است كه ضايعات آهن قراضه به محصولي استاندارد تبديل شده و از هر نظر همانند محصول نو است كه از شمش و يا آهن اسفنجي توليد شده است.


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 17 مهمان