♥ گرده گل ♥

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
yakamoz
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 79
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: ♥ ســلماس - SALMAS ♥
تشکر کرده: 71 دفعه
تشکر شده: 170 دفعه
تماس:

♥ گرده گل ♥

پست توسط yakamoz »

داستانهاي بيشمار و شايعات زيادي درباره گرده گل و ارزش غذايي آن وجود دارد. غالباً گرده را با عنوان «تنها غذاي كامل» نام نهاده‌اند. اينگونه نقل شده است كه كار برجسته و اجرائي ورزشكاران به خاطر خوردن گرده و تغذيه از اين غذاي معجزه آسا مي‌باشد. درست همانند زنبوري كه هميشه در حال فعاليت است و داراي يك نقش مهم مي‌باشد و به عنوان عضو فعال يك جامعه محسوب مي‌شود. گاهي اوقات بكار بردن نامهاي پيشنهادي، برچسب‌ها و توصيف‌هايي براي بازاريابي محصولات گوناگون حاوي گرده، فريب‌آميز است. اميدهاي دروغين و ايجاد انتظارات در مردم با بالا رفتن قيمت محصول همراه است. اينگونه امور غيراخلاقي و غيرواقعي‌اند و بايد از انجام آنها اجتناب شود.

دانه‌هاي گرده كوچك هستند، سلولهاي جنسي نر كيسه‌هاي گرده در گياهان پر گل تشكيل مي‌شوند و در داخل شيپور گل كه غالباً در گل‌ها طويل هستند، رشد مي‌كنند. رشد به داخل كيسه جنين در تخمدان گل ادامه مي‌يابد، در داخل آن يك سلول تخمك با اسپرم (نطفه) تركيب شده و سپس بارور مي‌شود و بالاخره لقاح تكميل مي‌گردد.

بدين ترتيب مي‌توان دانه هاي گرده بيشتر گونه‌ها را ، بوسيله شكل ظاهريشان و يا بوسيله تركيب شيميايي يا محتواي مواد مغذي آنها از هم تشخيص داد.

ارزش گرده به عنوان يك ماده غذايي مكمل يا دارو مهم است. دانستن اين مطلب كه گرده هر گونه‌اي مختلف است و هيچ نمونه گرده‌اي به تنهايي نمي‌تواند تمامي خصوصيات ويژه مربوط به گرده را دارا باشد، حايز اهميت است.

تا آنجا كه به شكل ظاهر غذايي و معجزه آساي گرده مربوط مي‌شود، تنوع گرده بايد دوباره مورد تاكيد قرار گيرد و به اين حقيقت توجه داشت كه بعضي از نمونه‌هاي گرده (از قبيل گرده كاج و صنوبر و اكاليپتوس‌ها) خاصيت غذايي كمتري دارند. حتي براي رشد لاروهاي زنبورعسل، در يك جمع‌بندي متوسط پروتئين، چربي، مواد معدني و ويتامين محتوي گرده را با ديگر غذاهاي اصلي مقايسه كردند. اگر گرده براساس وزن يا ظرفيت كالري غذاهايي مثل گوشت گاو، جوجه سرخ كرده، لوبياي پخته، نان گندم، سيب، كلم خام و گوجه فرنگي مورد مقايسه قرار گيرد از نظر مواد مغذي غني‌تر بوده و در مقايسه با پروتئين و مواد معدني نسبت به گوشت گاو و لوبيا بالاتر بوده و بطور متوسط گرده حاوی بيش از 10 برابر ويتامين و ريبوفلاوين و چندين برابر نياسين مي‌باشد. گرده معمولاً در مقادير كم جهت تامين نيازهاي روزانه ويتامين‌ها، پروتئين‌ها، مواد معدني مصرف مي‌شود و مي توان ار آن به عنوان يك منبع غذايي مكمل استفاده نمود.

اگر مصرف غذايي گرده به مقدار كم باشد، براساس توضيحات نشريات غير علمي، مي‌بايستي يك اثر مناسب داشته باشد. گرده سبب بالا رفتن قابليت جذب و قابليت دسترسي بهتر مواد مغذي مي‌شود. همچنين مواد مغذي گرده ممكن است برخي كمبودهاي غذايي و خوراك‌هاي نامتعادل را از نظر جذب و توان مواد متعادل سازد.

گرده‌اي كه بوسيله زنبور عسل جمع‌آوري مي‌شود و در غذاهاي گوناگون يا داروهاي خوراكي بكار مي‌رود يقيناً همان گرده ريز و دانه دانه گلها نيست. صدها يا گاهي اوقات ميليونها دانه گرده موجود در گل به وسيله زنبور عسل و بصورت حبه‌هايي به كمك سبدها و موهاي مخصوص موجود در پشت پاهاي عقبي زنبور جمع‌آوري مي‌شود در حالی که يك زنبور عسل در يك بار جمع‌آوري گرده، فقط مي‌تواند دو نوع از اين حبه‌هاي گرده را حمل كند.

معمولاً گرده جمع‌آوري شده بوسيله زنبور عسل به خاطر چسبيدن به يكديگر و همچنين چسبيدن به پشت پاهاي عقبي با عسل مخلوط مي‌شود. در نتيجه حبه‌هاي گرده برداشت شده از كلني زنبور عسل معمولاً مزه شيرين دارند. نمونه‌هاي معيني از گرده از نظر روغن‌ها خيلي غني بوده و بدون نياز به شهد گل يا عسل به يكديگر مي‌چسبند. زنبوران چراگر در طول يك سفر به ندرت گرده و شهد را از دو گونه گل جمع‌آوري مي‌كنند. بدين ترتيب گلوله‌هاي موجود در پشت پاهاي عقبي، محتوي يك يا تعداد معدودي گرده مي‌باشند. بخشي از مخلوط گرده تخمير شده موجود در شانهای زنبور عسل نسبت به گلوله‌هاي گرده تازه جمع‌آوري شده از مزرعه، تركيب و ارزش غذايي متفاوتي دارد و براي تغذيه لاروها و نوزادان زنبور عسل و همچنين تغذيه زنبوران كارگر جوان به منظور تهیه ژله رويال بكار مي‌رود. گفته مي‌شود گرده غذاي كاملي است زيرا بجز عسل تنها منبع غذايي براي زنبور عسل به حساب مي‌آيد.


yakamozو

Dağlara neden gelmezsin
Yollarda neden görünmezsin
Hep bu denizdemi yaşarsın
Tuzlu dudaklar ahh yakamoz

Geceleri soğuk meltemler esiyor
Yüreğim seninle eriyor
Gündüzleri yoksun çözemiyorum
İnmisin cinmisin yakamoz

Sana baktığımda gözlerim kamaşır
Martılar derdime ağlaşır
Yıldızlar üzerime düşer
Gözbebeklerimdesin yakamoz

İşte burdasın yakamoz
Gülmeyi unutmuş yüzünle
Anlatamadığın hüznünle
İçimdesin sen yakamoz

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 30 مهمان