گونه‌های مختلفِ عسل

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
panel123
کاربر فعال سایت زنبورعسل
کاربر فعال سایت زنبورعسل
پست: 15
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶, ۹:۰۳ ب.ظ
تشکر شده: 2 دفعه
تماس:

گونه‌های مختلفِ عسل

پست توسط panel123 »

رنگ، طعم و حتی عطر گونه‌های خاصی از سل منوط به منبع شهد گلی است که زنبور از آن تغذیه می‌کند. تنوع رنگ عسل تقریبا از طیف بی‌رنگ تا قهوه‌ای تیره ادامه دارد، تنوع طعم آن از ملایم و خوشایند تا گیرا و غلیظ و قوی متغییر است و حتی عطرعسل هم رایحه برخی از گل‌ها را در ذهن تداعی می‌کند.
تابلوسازی
غنچه‌های یک گل در منطقه‌ای یکسان ممکن است هرسال شهد‌های نسبتا متفاوتی داشته باشند که منوط به شرایط آب و هوایی و میزان بارش آن منطقه در سال است.

بالغ بر ۳۰۰گونه عسل منحصر به فرد در ایالات متحده یافت می‌شود، هر یک از آنها به گل‌های متفاوتی اختصاص دارند. به دلیل محدودیت فضا امکان برشمردن تک تک ۳۰۰مورد برایمان وجود ندارد بنابراین متعارف‌ترین گونه‌ها را برایتان ذکر می‌کنیم. به عنوان یک قانون کلی باید بدانید که طعم عسل‌هایی که رنگ‌های ‌روشن‌تری دارند، ملایم‌تر و به طبع طعم عسل‌های تیره گیراتر و قوی‌تر است.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر در این باره، منبع شهد‌ها و مناطق ویژه عسل‌خیز از مکان‌های پرورش عسل دیدن کنید.

عسل یونجهیونجه (Alfalfa)
یونجه از جمله گیاهانی است که دارای گل‌های آبی می‌باشد. یونجه در طول تابستان شکوفه می‌کند و در زمره مهمترین گیاهان عسل‌خیزی است که در اکثر مناطق غربی ایالات متحده از جمله اوتا، نوادا، آیداهو و ارگان یافت می‌شود. عسل گل یونجه سفید رنگ یا زرد بسیار روشن با طعمی بسیار لطیف و ملایم است.

نام علمی: Medicago sativa

عسل آووکادوآووکادو (Avocado)
عسل آووکادو از شکوفه‌های آووکادو در کالیفرنیا جمع می‌شود. رنگ این نوع عسل، تیره و طعم آن قوی و روغنی می‌باشد که برای چاشنی‌ها و سس‌ها فوق‌العاده است.

نام علمی: Persea Americana

عسل لاله درختیلاله درختی(Basswood)
گونه‌های این درخت از کانادای شمالی تا آلاباما و تگزاس پراکنده شده‌اند و منبع این عسل از شکوفه‌های گل لاله درختی است. مشخصه ویژه عسل لاله درختی، طعم گزنده آن است. رنگ این عسل سفید بی‌رنگ اما طعمی قویست که در دستور پخت غذاهای بسیاری به کار برده می‌شود.

نام علمی: Tilia Americana

عسل بلوبریبلوبری (Blueberry)
این نوع عسل از گل‌های سفید بوته بلوبری گرفته می‌شود. شهد‌ها، عسلی به رنگ زرد خیلی روشن یا زرد روشن با طعمی بسیار خوشایند به وجود می‌آورند. عسل بلوبری در نیواینگلند و میشیگان تولید می‌شود. برخی بر این باورند که به عسل بلوبری اسانس بلوبری افزوده می‌شود در حالی که چنین تصوری صحت ندارد. عسل خالص بلوبری از شهدی که زنبو‌رها از بوته‌های بلوبری جمع می‌کنند، بدست می‌آید. این عسل در تهیه‌سس‌ها و طبخ انواع غذاها، کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد.

نام علمی: Vaccinium spp

عسل گندم سیاهگندم سیاه (Buckwheat)
آب و هوای سرد و مرطوب برای رشد گیاه گندم سیاه عالیست. برای رشد گیاه گندم سیاه خاک شنی و خاکی که به تدریج رطوبت خود را از دست دهد، برخاک‌های دیگر ارجحیت دارد، اگرچه امکان رشد آن در در خاک‌های اسیدی و کم‌ترحاصلخیزهم به قوت خویش باقیست. گندم سیاه معمولا در اطراف چشمه‌ها کاشته می‌شوند یا اغلب خودرو هستند. شکوفه‌های گندم سیاه صبح خیلی زود باز می‌شوند و ماحصل آن عسلی به رنگ قهو‌ه‌ای تیره و طعمی غلیظ و متفاوت است. کاربردهای آن برای باربیکیو و طبخ غذاها عالیست.

نام علمی: Fagopyrum esculentum

عسل شبدرشبدر (Clover)
عسل شبدر شبیه همان تصویریست که ما از طعم و رنگ عسل معمولی داریم. “همان عسلی که بر سر سفره‌های ماست.” با وجود اینکه اغلب عسل‌های تولید شده از شهد شبدر گرفته می‌شود اما همین عسل هم بسیار متنوع است. شبدر سفید، شبدر آلسیک و گیاه شبدر شیرین سفید و زرد که بیشتر از انواع دیگر در تولید عسل شرکت دارند. رنگ این نوع عسل وابسته به منطقه و منبع تغذیه زنبورها از سفید بی‌رنگ تا زرد بسیار روشن متغیر است و طعم آن ملایم و خوشایند است. (انواع دیگری از عسل شبدر هم به نام‌های شبدر سوئدی سفید، شبدر شیرین و شبدر سفید شیرین و شبدر قرمز نیز وجود دارد.)

نام علمی: Trifolium repens

عسل اوکالیپتوساوکالیپتوس (Eucalyptus)
اوکالیپتوس یکی از بزرگترین طبقه از گیاهان است که بالغ بر ۵۰۰گونه متفاوت دارد. تنوع رنگ و طعم عسل اوکالیپتوس هم بسیار چشمگیر است، اما در کل دارای طعمی بسیار غلیظ و البته تا حدودی دارای خاصیت دارویی است. در طبخ غذاها، سس‌ها و چاشنی به کار برده می‌شود.

نام علمی: Eucalyptus spp

عسل گل مغربیگل مغربی (Fireweed)
عسل گل مغربی دارای طعمی بسیار ملایم و اغلب بی‌رنگ است و از گیاهان دوساله که در چمنزارهای شگفت‌انگیز شمال و سواحل اقیانوس در ایالات متحده و کانادا وجود دارد، بدست می‌آید. گل مغربی در جنگل‌های وسیع رشد کرده و ارتفاع آن به سه تا پنج فوت می‌رسد و دارای گل‌های زیبای صورتی سوزنی مانند می‌باشد. به طرز خوشایندی شیرین و برای استفاده در چاشنی‌ها طعمی شگفت‌انگیز است.

نام علمی : Epilobium angustibolium

عسل بهارنارنجبهارنارنج (Orange Blossom)
عسل بهارنارنج هیچ‌گونه تنوعی ندارد، اما زنبورها از شکوفه‌های انواع مرکبات دیگر از قبیل پرتقال و مرکبات مشابه مانند گریپ‌فروت یا لیموشیرین یا ترش هم تغذیه می‌کنند. خواستگاه این نوع عسل اغلب در فلوریدای جنوبی، تگزاس، آریزونا و کالیفرنیاست. درخت بهارنارنج در ماه مارچ و اپریل شکوفه می‌کند و عسلی سفید یا زرد بسیار روشن با طعمی ویژه و رایحه دلپذیر بهار نارنج تولید می‌کند. به دلیل طعم بسیار لذیذش این نوع ازعسل در سراسر جهان بر سر سفره‌ها در کیک‌‌ها و کلوچه‌ها به کار برده می‌شود.

نام علمی: Epilobium angustibolium

عسل مریم گلیمریم گلی (Sage)
عسل مریم گلی از گونه‌های مختلف این گیاه تولید می‌شود. بوته‌های مریم گلی اغلب در سواحل کالیفرنیا و کوهستان‌های سیرانوادا می‌رویند. عسل مریم گلی طعمی ملایم و شیرین دارد. رنگ آن اغلب سفید یا بی‌رنگ است. طعم شیرین آن مکمل بسیار خوبی برای پنیر‌های قویست. هنگام خرید عسل مریم گلی به تنوع گسترده این عسل توجه کنید که انواع آن مریم گلی سیاه، سفید، بنفش و ترکیبی از اینهاست.

نام علمی: Salvia mellifera

عسل درخت ترشکدرخت ترشک (Sourwood)
برخلاف نام این درخت که ترشک نام گرفته و در کوهستان‌های آپالاچین در جنوب پنسیلوانیا تا شمال جورجیا یافت می‌شود، طعم و عطری شیرین، غلیظ و قوی دارد. این نوع از عسل ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد که بر سر سفره‌ها دیده می‌شود و در طبخ خوراکی‌های شیشه‌ای و براق کاربرد فراوانی دارد. گفته می‌شود طعم آن برای مدت طولانی زیر دندان می‌ماند.

نام علمی: Oxydendrum arboretum

لاله صنوبرلاله صنوبر (Tulip Poplar)
لاله صنوبر درختی بسیار زیبا، مفید و بلند با گل‌های سبز و زرد بزرگ و البته درختی فراموش نشدنی است. گل‌های آن در ماه می شکوفه می‌دهند. عسل لاله صنوبر در سرتاسر جنوب نیوانگلند تا جنوب میشیگان و جنوب خلیج می‌سی‌سی‌پی تولید می‌گردد. رنگ این عسل قهوه‌ای تیره اما طعم آن برخلاف آنچه از عسل‌های تیره انتظار می‌رود، چندان غلیظ نیست. کاربردهای فراوانی در طبخ غذاها و نان‌ها دارد.

نام علمی: Liriodendron tulipifera

عسل توپلوتوپلو (Tupelo)
عسل توپلو در جنوبی‌ترین بخش‌های ایالات متحده تولید می‌شود. درخت توپلو دارای گل‌های سبز تودرتویی است که تبدیل به میوه‌های نرم توت‌مانندی می‌شوند. اکثر درختان توپلو در جنوب جورجیا و شمال غربی فلوریدا رشد کرده‌اند که در ماه می و اپریل بیشترین عسل توپلو را یعنی چیزی در حدود چندین تن عسل سفید و زرد روشن تولید می‌کنند. عسل تولید شده از این درختان طعمی ملایم و خوشایند دارد که هرگز شکرک نمی‌زند. درختان توپلو در زمره گیاهان و حیوانات حمایت شده قرار دارند که در معرض خطر انقراضند و نیازمند حمایت بشردوستانه.

نام علمی: Nyssa ogeche

منبع : shahdestan.ir


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 26 مهمان