چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

سوالات و پرسشهای متفرقه در مورد زنبورعسل

مدیر انجمن: mellifera

hony
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰, ۳:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی
تشکر کرده: 306 دفعه
تشکر شده: 559 دفعه
تماس:

چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط hony »

با سلام
مصاحبه زیر شاید برای عزیزان مفید باشه/
نحل منفرد : شنیدن این خبر برای ما هم غیر قابل باور بود اما سید روح الله رضویان - مدیر عامل شرکت تعاونی شهد نوشان شافی سپاهان - در گفتگو با نحل منفرد ضمن اعلام این خبر فیلم ها و تصاویری را ارائه کرد که باور آن را امکان پذیر می نمود. فیلمها توسایت ایشون نبودن با تماسی که گرفته شد اعلام کردن بزودی این کارو خواهند کرد/


نحل منفرد : آقای رضویان سلام علیکم.

رضویان : علیکم السلام.

نحل منفرد : لطفا خود را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟

رضویان : بسم الله الرحمن الرحیم من سید روح الله رضویان هستم.

نحل منفرد : در مورد شغلتان توضیح بدهید به چه کاری مشغول هستید؟

رضویان : شغلم بسته بندی عسل های تک گیاه دارویی و زنبورداری است.

نحل منفرد : اسم مجموعه شما چیست؟

رضویان : شرکت شهد نوشان شافی .

نحل منفرد : چه سمتی در این شرکت دارید و چند سال است که به این کار مشغول هستید؟

رضویان : مدیر عامل شهد نوشان هستم.از زمانی که یادم می آید . من در پرورش زنبور عسل شاید از کلاس دوم و سوم دبستان همراه پدرم بودم.

نحل منفرد : پس در واقع شما یک زنبوردار هستید؟

رضویان : بله زنبورداری شغل اصلی من است. به مرور بسته بندی عسل را شروع کردیم و با کمک دوستان متخصص در زمینه طب سنتی و طب جدید روی عرضۀ عسل های تک گیاه کار می کنیم .

نحل منفرد : شما فقط تولیدات خودتان را عرضه می کنید یا تولیدات سایر زنبوردارها هم از طریق شرکت شما عرضه می شود؟

رضویان : ما تولیدات همۀ زنبوردارهایی را که زیر نظر ما کار می کنند را عرضه می کنیم و به آنها ایده می دهیم که به کدام مناطق با چه پوشش گیاهی ای بروند و چه عسلی را تولید کنند .

نحل منفرد : پس در واقع یک گروه کاری هستید که زنبورداران عضو این گروه با یک سیاست واحد عسل را تولید و عرضه می کنند.

رضویان : بله

نحل منفرد : آیا برای تحویل گرفتن عسل از این زنبوردارها ملاک های خاصی را دارید؟

رضویان : بله مهم ترین ملاک ما طبیعی بودن عسل است . تعریف ما از طبیعی بودن هم سخت گیرانه تر از استانداردهای ثبت شده در ایران و حتی جهان است. به عنوان مثال استانداردهای جهانی وجود 5% ساکارز را در عسل تأیید می کنند اما 95% از خرید عسل در مجموعه ما باید ساکارز زیر 3% داشته باشد .

نحل منفرد : در خصوص قند احیاء چطور؟

رضویان : قند احیاء باید بالای 73 باشد و می توانم ادعا کنم بیش از 80 درصد از خرید عسل مجموعه حتی ساکارز زیر 2% را دارد.

نحل منفرد : اگر از زنبورداران خوانندۀ وبلاگ ما کسانی باشند که احساس کنند عسل تولیدی آنها چنین کیفیتی را دارد و بخواهند آن را به شما عرضه کنند آیا آن را خواهید پذیرفت؟

رضویان : بعد از آزمایشاتی که روی عسل آنها انجام می دهیم بله . البته باید بگویم که در مورد عسل هایی نظیر عسل کنار ( سدر) ملاک اصلی میزان ساکارز نیست بلکه از روی میزان قند احیاء کیفیت آنها را می سنجیم.

نحل منفرد : آیا همه زنبورداران شما چنین عسل هایی را تولید می کنند؟

رضویان :امروز زنبورداران ما به جایی رسیده اند که چنین عسلی را تولید کنند . هدف بزرگ تر ما در شهد نوشان آن است که تولید عسل را به سمت تولید عسل ارگانیک ببریم. عسل ارگانیک عسلی است که آلودگی شیمیایی نداشته باشد. مصرف داروهای شیمیایی نظیر کنه کش ها و آنتی بیوتیک ها در زنبورستان تولید کنندۀ آن به حداقل خود برسد. اگر لازم باشد این داروها مصرف شوند تنها در برهه های خاصی از سال باشد تا در زمان برداشت عسل باقیماندۀ آنها در آن وجود نداشته باشد . البته هدف مطلوب آن است که اصلا از این داروها در کلنی ها استفاده نشود و اگر نیاز به استفاده از دارو برای زنبورها بود از داروهای طبیعی و ارگانیک استفاده کنیم. مثلا از کنه کش هایی مثل اسید اگزالیک( Oxalic acid: H2C2O4 )یا تیمول ( عصاره آویشن ) برای مقابله با کنه واروآ استفاده شود.

نحل منفرد : یعنی زنبوردارها می توانند از داروهایی استفاده کنند که ترکیبات شیمیایی مضر که قابلیت آلوده کردن عسل را دارند در آنها به کار نرفته باشد؟

رضویان : بله منظور این است که داروها ، حاوی مواد سمی نباشد. بسیاری از داروهایی که امروز در زنبورداری استفاده می شود نظیر نوارهای آپیستان ، بای وارول یا سمومی مثل فابکوزین و نوارهای چینی حاوی سموم شیمیایی هستند.

نحل منفرد : یعنی آلودگی آنها در عسل باقی می ماند؟

رضویان : بله البته می شود گفت تأثیر نوار هایی مثل آپیستان کمتر است اما نوارهای چینی یا سمومی مثل فابکوزین آلودگی بیشتری در عسل باقی می گذارد. متأسفانه در بسیاری از مناطق نظیر شمال کشور به وفور از اینها استفاده می شود. در بقیه مناطق هم آرام آرام در حال شایع شدن است . اگر زنبورداران تمایل داشته باشند ما می توانیم آنها را راهنمایی کنیم تا از داروهای طبیعی نظیر اسید اگزالیک استفاده کنند که قیمت آنها بسیار ارزان تر است و در عسل آلودگی باقی نمی گذارند.

نحل منفرد : از نظر تأثیر گذاری روی کنه چطور آیا این مواد ارگانیک که فرمودید همان تأثیر گذاری را دارد؟

رضویان : بله اگر درست مدیریت کنند همان تأثیر گذاری را دارد . استفاده از این مواد زمان بندی مشخصی را نیاز دارد و روش خاص خود را دارد. در ضمن استفاده از داروهایی با دز سم بالا شاید کنۀ زیادی را از بین ببرد اما کنه های باقیمانده بسیار مقاوم خواهند شد. طی چند سال ، دیگر هیچ دارویی نمی تواند این کنه ها را از بین ببرد. در این حالت زنبورستان به مرور از بین می رود . لازم است زنبوردار در این مورد هوشیارانه عمل کند. ما می گوییم زنبورداری که دغدغه دارد که عسل طبیعی دست مردم بدهد و وجدان کاری دارد باید این را هم در نظر بگیرد که تنها طبیعی بودن خود عسل ملاک نیست مصرف چنین داروهایی را باید کنترل کند تا سموم وارد عسل نشوند. شما اگر بهترین غذا را بخورید اما داخل آن سم بریزید این غذا نه تنها فایده ندارد بلکه همۀ آن ضرر است بنابراین مصرف این داروها باید کنترل شود. ما این موارد را در نظر می گیریم و سیاست اصلی گروه این است که ان شاء الله زنبورداران تحت پوشش این موارد را رعایت کنند .

نحل منفرد : و این یعنی تولید عسل ارگانیک .

رضویان : بله.

نحل منفرد : گروه شما محصولات خود را با چه برند هایی و در کجا عرضه می کند؟

رضویان : گروه شهد نوشان شافی محصولات خود را با برند های متعددی عرضه می کند. به عنوان مثال محصولات ما در شهر مقدس مشهد با نام « عسل حکیم باشی » و در تهران دو واحد مجزا یکی با نام « عسل خدادادی » توسط استاد جمشید خدادادی و دیگری « عسل نحل منفرد » توسط آقای منفرد عرضه می شود. در قم محصولات با نام « عسل گنجینۀ طبیعت » توسط آقای شریفی و در استان اصفهان با نام « عسل شهدینۀ گل و گیاه » توسط آقای حکیم عرضه می شود . « عسل محمد » هم هست که آقای هاشمی آن را به مالزی صادر می کنند. البته این برند ها در شهر های دیگر هم نمایندگانی دارند.

نحل منفرد : خب ، علت اصلی مزاحمت ما برای شما این بود که مطلع شدیم اخیرا سفری را به کشور چین داشته اید و در آنجا دست آورد هایی را از زنبورداران چینی دیده اید که فکر می کنم ذکر آنها برای خوانندگان ما جالب باشد و شاید نکات آموزنده ای را هم برای زنبورداران داشته باشد؟

رضویان : ما در پاسخ به دعوتی که چند نفر از همکاران چینی داشتند سفری را به چین داشتیم که در آن از یکی از بزرگترین شرکت های فرآوری محصولات زنبور عسل در دنیا بازدید کردیم. این شرکت حدود 150 فرآورده را از محصولات زنبور عسل تولید می کرد. به عنوان مثال از ژلۀ روآیال 20 قلم محصول تولید می کردند. کرم های سفید کننده و شاداب کننده پوست از آن جمله بودند. شاید 60 فرآورده از بره موم تولید می شد. از عسل و گرده گل هم همینطور. از این شرکت بازدید کردیم و ما را برای بازدید از زنبورستان هایشان هم بردند که تقریبا از 20 زنبورستان بازدید شد. اکثر این زنبورستان ها در آن برهه - مرداد و شهریور - مشغول تولید ژلۀ روآیال و عسل بودند و در دورۀ قبل از آن نیز مشغول تولید گردۀ گل و عسل بوده اند.

نحل منفرد : کار زنبورداران چینی چه شباهت ها و چه تفاوت هایی با زنبورداران ما داشت مثلا آیا آنها هم زنبورها را در کشور به مناطق مختلف کوچ می دهند یا ثابت هستند؟

رضویان : آنطور که می گفتند هفت تا هشت بار در سال زنبورها را کوچ می دهند.

نحل منفرد : هفت تا هشت بار در سال !؟

رضویان : بله مسافت کوچشان هم شاید تا 3 برابر ما باشد چرا که وسعت کشور چین هفت برابر ایران است و به همین نسبت جا به جایی های طولانی تری هم دارند و شاید تا پنج هزار کیلومتر جا به جا می شوند. نکته خیلی جالبی که زنبورداران چینی داشتند این بود که تعداد کلنی های یک زنبورستان آنها از 280 کلنی تجاوز نمی کرد یعنی زنبورداری نبود که بیش از این تعداد کلنی داشته باشد . حتی این تعداد هم به ندرت دیده می شد. زنبورستان هایی را که ما سرکشی کردیم میانگین 150 کلنی داشتند.

نحل منفرد : یعنی این یک قانون است که بیش از این تعداد نمی توانند داشته باشند؟

رضویان : خیر قانون نیست . معتقدند تعداد بیش از این را نمی توانند مدیریت کنند. بر عکس زنبورداران ما که دوست داریم زنبور زیاد کنیم . با بیشتر شدن تعداد کلنی ها مدیریت روی آنها ضعیف می شود . آنها تعداد محدودی را نگه می دارند و جالب است که خانوادگی هم زنبورداری می کنند . زن و مرد و بچه همه باهم با زنبورها کوچ می کنند و روی آنها کار می کنند.

نحل منفرد : همه اعضاء خانواده همراه کندوها کوچ می کنند؟

رضویان : بله خودم حتی موردی را دیدم که همسر زنبوردار با وجود داشتن نوزاد شش ماهه سر زنبورها به همسر خود کمک می کرد. همه دست به دست هم روی زنبورها کار می کردند. فاصله های قانونی بین زنبورستان ها هم دقیقا رعایت می شد. جالب است بدانید چین از نظر تعداد کلنی های زنبور عسل مقام اول را در دنیا دارد. حدود 6.5 میلیون کلنی زنبور عسل دارند. ایران مقام دوم یا سوم را با 5.5 میلیون کلنی زنبور عسل دارد. یعنی تعداد کلنی های ما تنها یک میلیون کمتر از تعداد کلنی های چینی ها است.

نحل منفرد : از نظر تعداد کلنی خیلی تفاوت نداریم . شاید حدود 20 درصد تفاوت داریم.

رضویان : بله ولی از لحاظ وسعت صحراها آنها کشورشان هفت برابر کشور ما است و استعداد زنبورداری در آن کشور می توان گفت هفتاد برابر ما است.

نحل منفرد : منظور شما استعداد های طبیعی سرزمین چین است؟

رضویان : بله . مناطق حاصلخیز بسیار زیادی دارند. مزارع عظیمی دارند. مثلا نقل می کردند که مزارع کلزایی با مساحت 50 کیلومتر در 50 کیلومتر دارند. ژاپنی ها می آیند و گرده و عسل کلزای آنها را می خرند. عسل کلزا عسل بی کیفیت و زود رُسی است و طعم مطلوبی ندارد اما ژاپنی ها آن را به عنوان عسل و گرده ارگانیک می خرند چرا که در مناطقی نزدیک به مرز مغولستان کلزا کاری می شود که مناطق بکری هستند و آنجا آلودگی های صنعتی وجود ندارد . عمدتا از سموم کشاورزی هم برای کشت کلزا استفاده نمی کنند.

نحل منفرد : پنجاه کیلومتر در پنجاه کیلومتر یعنی مساحتی بیش از مساحت شهر تهران و حومه آن.

رضویان : نه اینکه یک منطقه این چنینی داشته باشند. حال توجه کنید که با چنین استعداد هایی برای پرورش زنبور و مساحت هفت برابری نسبت به کشور ما تعداد کلنی آنها تنها یک میلیون بیش از ایران است در حالی که ما از نظر حاصلخیزی صحرا ها یکی از فقیرترین کشورها هستیم و به قول پدرم ما در کوه ها از سنگ و صخره ها عسل تولید می کنیم.

نحل منفرد : پس از نظر افزایش تعداد کلنی ها کار ما هم بد نبوده؟

رضویان : این تنها یک ملاک است. اما همه عوامل نیست. مثلا زنبوردارها به کرات نقل می کنند که زنبورداری مثل قدیم نیست. برکت از صحرا ها رفته است. زنبورها مثل قدیم محصول نمی دهند. بله اوضاع مثل قبل نیست! چرا نیست؟ چون شلوغ شده است. هر منطقه ای یک گنجایشی برای پذیرش کلنی ها را دارد. بیش از این ظرفیت کشش ندارد. این سفره ای که برای چهار نفر پهن شده اگر ده نفر کنارش بنشینند همه گرسنه بلند خواهند شد . تعارف ندارد. سفره چهارنفره ، چهارنفر را سیر می کند قرار نیست که ده نفر در کنار یک سفره چهار نفره سیر شوند. قضیه زنبورداری امروز ما هم همین است. آنقدر شلوغ شده که پانصد متر به پانصد متر زنبورستان مستقر می شود. خب طبیعی است که برکت هم می رود. صحرا گنجایش ندارد . مگر مقدار شهد داخل گل چقدر است. حالا بدی آب و هوا و آمدن ریزگردها و ... را هم در نظر بگیرید. دیگر نور علی نور است.

نحل منفرد : یعنی تعداد کلنی های ما از گنجایش صحرا های ما فراتر رفته است.

رضویان : بله واقعا فراتر رفته و هر روز هم در حال افزایش است.

نحل منفرد : شاید پراکنش کلنی ها هم منطقی نیست. برخی از مناطق تعداد کلنی های فوق العاده بالایی دارد اما شاید مناطق بکری هم داریم که کسی آنها را نمی شناسد و زنبوردارها به آنجا مراجعه نمی کنند.

رضویان : بله مثلا جاهایی مثل سیستان و بلوچستان زنبورداری اصلا رونق پیدا نکرده است .

نحل منفرد : آیا در این مناطق صحرا هایی هم هست؟

رضویان : بله مثلا دامنه های تفتان یا خیلی مناطق دیگر شاید یکی از دلایل که زنبورداران هم به این مناطق نمی روند دوری راه است و مردم خود این مناطق هم زنبوردار کمتر دارند و نیاز به آموزش در این زمینه دارند. در برخی مناطق دیگر بیش از حد ظرفیت تعداد کلنی ها افزایش یافته است به طوری که به دلیل پایین آمدن بهره وری دیگر زنبورداری در آنجا جوابگوی هزینه ها نیست.

نحل منفرد : پس در چین بهره وری زنبورداران از تعداد کمتر کلنی ها در یک زنبورستان بسیار بیش از ما با تعداد بیشتر کلنی در زنبورستان بود.

رضویان : بله . آنها با توجه به کیفیت صحرا و شرایط اقلیمی خوبی که دارند طمع نمی کنند که بگویند حال که شرایط مساعد است هزار کلنی نگهداری کنم . خیر . میانگین 150 کلنی دارند اما از زنبور کار می کشند . زنبور را هم از دو طبقه بیشتر اجازه نمی دهند که افزایش جمعیت داشته باشد. می گفتند بارکردن و پیاده کردن آن سخت می شود. در همین حالت دو طبقه هم بین طبقات پنجره ملکه قرار داده اند . در طبقه بالا عسل و ژله روآیال تولید می شود و طبقه پایین به تخم گذاری ملکه اختصاص می یابد. وقتی ما می خواستیم این زنبور ها را بازدید کنیم تصورمان این بود که این زنبور 20 قابی است. در را که از روی کندو برداشتند دیدیم در طبقه بالا 7 قاب دارد. طبقه را هم که از روی کندو برداشت دیدیم طبقه پایین هم تنها 6 یا 7 قاب داشت. چوبی را هم به عنوان مانع قرار داده بودند که زنبور در فضای خالی گنده بافی نکند. چیز بسیار عجیبی که آنجا دیدیم در مورد تولید ژلۀ روآیال بود. میانگین تولید ژله در ایران حتی یک گرم از هر کندو هم نیست. شاید هم بسیار کمتر از این ها باشد. میانگین تولید عسل طبیعی هم در چند سال اخیر بین 7 تا 8 کیلو از هر کندو بوده است. نکته عجیب و باور نکردنی در آنجا که اگر به چشم خودم ندیده بودم باور نمی کردم این بود که میانگین تولید ژله روآیال چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو گرم است. واقعا اگر من با چشم خودم روش تولید آنها را ندیده بودم این موضوع را باور نمی کردم.

نحل منفرد : آقای رضویان این مقداری که شما می فرمایید خیلی زیاد است. کمی به قول خودتان هم باور پذیر نیست . چطور همچین چیزی ممکن است؟

رضویان : واقعا باور پذیر نیست . و من هم می گویم اگر خودم به آنجا نرفته و زنبورستان های متعدد را در آنجا ندیده بودم به هیچ عنوان باور نمی کردم.

نحل منفرد : آیا امکانات خاصی برای این کار به کارگیری می شود؟

رضویان : هیچ امکانات خاصی ندارند . فقط بحث تبحر نیروی انسانی است. یعنی اگر ما یک هزارم این ها تولید ژله داشتیم توان فراهم کردن امکانات بسیار پیشرفته تری را برای این کار داریم. مثلا از دستگاه ساکشن می توان برای تخلیه ژله از سلول ها استفاده کرد. اما آنها کاملا سنتی و تنها با استفاده از نیروی انسانی این کار را انجام می دادند. به عنوان مثال در یکی از زنبورستان ها شخصی که برای تولید ژله پیوند می زد...

نحل منفرد : یعنی از روش پیوند زدن استفاده می کنند و حتی از ابزارهایی مثل دستگاه های پرورش ملکه جنتر یا کوپولارو نیز استفاده نمی شود؟

رضویان : اصلا قاب جنتر نداشتند. نوعی نوارهای پلاستیکی حاوی سلول های مصنوعی ملکه را داشتند. و روی هر نوار دو ردیف سی و دو تایی از سلول های مصنوعی قرار داشت. روی هر قاب پیوند هم چهار ردیف از این نوارها را قرار می دادند. یعنی یک قاب پیوند شامل 256 سلول مصنوعی می شد.

نحل منفرد : این کندو ها ملکه هم داشتند یا یتیم بودند؟

رضویان : تمام کندوها ملکه داشتند. البته ملکه در طبقه پایین قرار داشت و به خاطر وجود پنجره ملکه نمی توانست به طبقه بالا بیاید.

نحل منفرد : پس پنجره ملکه برای این است که ملکه نتواند به این سلول ها دسترسی داشته باشد تا قادر به از بین بردن نوزادان ملکه داخل آنها نشود.

رضویان : بله یکی از دلایل استفاده از پنجره ملکه همین بود.

نحل منفرد : این کندو ها بچه ده نمی شدند؟

رضویان : خیر با چنین مشکلی مواجه نبودند.

نحل منفرد : برای مانع شدن از خروج ملکه از کندو جلوی در پرواز هم پنجره ملکه قرار داده بودند؟

رضویان : خیر اصلا مشکل بچه ده شدن زنبورها را نداشتند که بخواهند چنین کاری کنند. در یکی از زنبورستان ها شخصی با سرعت مشغول زدن پیوند بود. ازش سؤال کردیم که در روز چند پیوند می زند؟ گفت در روز هفت تا هشت هزار پیوند می زند.

نحل منفرد : یک نفر این تعداد پیوند را می زند؟

رضویان : بله یک نفر. فوق العاده سرعت دست بالایی داشت. خطای بسیار کمی هم داشت.

نحل منفرد : اصلا چنین چیزی ممکن است؟

رضویان : بله . ما آن را دیدیم. ممکن است. چند دقیقه ای که آنجا ایستاده بودیم جلوی خود ما بیش از 500 پیوند زد.

نحل منفرد : آیا عکس و فیلمی هم از عملکرد آنها تهیه کردید؟

رضویان : بله از همه فعالیت هایشان فیلم هایی را تهیه کردیم . در یک چادر نشسته بودند و شخصی مشغول برداشت ژله از داخل حجره های مصنوعی بود. و شخص دیگری مشغول زدن پیوند بود و بلافاصله قابهای آماده را جایگزین قاب های پیوندی می کردند که ژلۀ آن برداشت شده بود.

نحل منفرد : آیا فیلم های شما برای خوانندگان ما هم قابل دیدن هست؟

رضویان : بله قابل دیدن است. اصلا این فیلم ها را گرفتیم که زنبوردارها آنها را ببینند و با روش ، پشت کار و مدیریت آنها آشنا شوند و نمونه ای از نیروی انسانی ماهر آنها را ببینند.

نحل منفرد : با این روش هر کندو چقدر ژله تولید می کرد؟

رضویان : همانطور که گفتم پنج تا هشت کیلو ژله به طور میانگین از هر کندو تولید می شد. ما از هر کندو پنج تا هشت کیلو عسل می گیریم . آنها از هر کندو پنج تا هشت کیلو ژله برداشت می کنند.

نحل منفرد : واقعا غیر قابل باور است.

رضویان : بله برای ما غیر قابل باور است . این تازه در حالی بود که به جز ژله عسل خوبی هم از همین کندو ها برداشت می کردند. نوعی اکستراکتورهای دوقابی داشتند که حتی شیر هم نداشت و روی زمین قرار می گرفت . همانجا کنار کندو اکستراکتور را می گذاشتند و در کندو را باز کرده قاب عسل را بر می داشتند و مستقیم داخل اکستراکتور می گذاشتند. عسل ها هم نوعاً پولک نشده بود.

نحل منفرد : زنبور عسل داخل اکستراکتور را غارت نمی کرد؟

رضویان : اصلا زنبور کاری نداشت. نگاه هم نمی کرد.

نحل منفرد : این نشان دهنده آن است که صحراهایشان خیلی غنی است؟

رضویان : هم غنی است و هم خلوت است. یعنی وقتی یک زنبورستان در جایی مستقر است دست کم دو کیلومتر طولی با زنبورستان دیگر فاصله دارد.

نحل منفرد : این صحرا چه نوع صحرایی بود. کشتزار بود؟

رضویان : صحرایی که ما رفتیم جنگل بود. برداشت عسل هم بیشتر از دو نوع گل بود که یکی شبیه به عناب بود و دیگری گیاهی بوته ای شبیه به دم روباهی بود که گلی خوشه ای داشت. از پایین گل ها باز می شد و تا به بالا برسد شاید بیش از 40 روز گل داشت.

نحل منفرد : حتما نژاد خاصی از زنبور را هم دارند؟

رضویان : نژاد زنبورهایشان نژادی ترکیبی از ایتالین و چینی بود. ما این نژاد را به اینجا هم آوردیم . البته امسال نتیجه خاصی از آن در اینجا ندیدیم. می توان گفت که مؤثر ترین عامل در کار آنها صحرای غنی بود.

نحل منفرد : و البته پشت کار و مهارت نیروی انسانی.

رضویان : بله . اصلا ثابت شده است که صحرا در تولید فرآورده های زنبورعسل نقش اول را دارد. نژاد زنبور شاید عامل سوم باشد. عامل اول صحرا بعد از آن مدیریت و بعد از آنها نژاد زنبور مؤثر است.

نحل منفرد : غیر از تولید بالای ژله روآیال چیزهای جالب دیگری هم داشتند؟

رضویان : بله. تولید عسل هم در همان زنبورستان هایی که مشغول تولید ژله بودند به طور میانگین نزدیک به 50 کیلو بود.

نحل منفرد : 50 کیلو!؟

رضویان : بله. حدود 15 کیلو هم گرده گل تولید می کردند.

نحل منفرد : پس ارقام میانگین تولید آنها اصلا قابل مقایسه با ما نیست و اینطور که می فرمایید امکانات ساده تری نیز نسبت به ما دارند؟

رضویان : بله . مثلا از آنها سؤال کردیم که چرا از اکستراکتور دو قابی استفاده می کنید؟ گفتند: چون ما خانوادگی کار می کنیم و مسئولیت گرفتن عسل با خانم هاست می خواهیم اکستراکتور تا حد امکان سبک باشد که آنها اذیت نشوند.

نحل منفرد : آنچه که در فیلم های شما دیده می شود نشان می دهد زنبورهای بسیار آرامی هم دارند؟

رضویان : زنبور نه به ما کاری داشت و نه به عسل گیری آنها ، فوق العاده صحرا عالی بود و زنبور آرام.

نحل منفرد : زنبوری که از آنجا آوردید ، اینجا هم همانطور آرام بود یا خیر؟

رضویان : امسال که هنوز جوابی از آن نگرفته ایم باید سال آینده بررسی بیشتری روی آن انجام دهیم.

نحل منفرد : در مورد فرآورده های تولیدی از محصولات زنبور عسل در آنجا می شود توضیح بیشتری بفرمایید؟

رضویان : اول بگویم که در آنجا به دلیل تولید بسیار بالای محصولات قیمت تمام شده آن بسیار پایین بود. مثلا قیمت عسل آنها به پول خود ما در حال حاضر(مهرماه 92) از 3500 تومان شروع می شد و عسل هایی که تولید خیلی پایینی داشتند نهایتاً 8000 تومان بودند.

نحل منفرد : عسل طبیعی یا عسل تغذیه ای؟

رضویان : در منطقه ای که ما بازدید کردیم همه عسل هایشان طبیعی بود. اصلا در کار عسل تغذیه ای نبودند و نیازی به این کار نداشتند. بیشتر بحثشان بین طبیعی و ارگانیک بود نه بین طبیعی و شکری. با توجه به این قیمت پایین محصولات و تولید بالای آنها به فکر فرآوری محصولات افتاده بودند و فرآورده های بسیار متنوعی تولید می کردند. مثلا عسل را پودر می کردند. از آن صابون یا کرم تولید می کردند. عسل را با محصولات دیگری مثل پودر هسته انگور یا پودر جینگ سینگ یا خیلی چیزهای دیگر مخلوط می کردند. مکمل های مختلفی هم از آن تولید می کردند. این شرکتی که از آن بازدید می کردیم بیشتر کارش تولید مکمل ها بود. مکمل های دارویی.

نحل منفرد : مکمل دارویی یعنی چه می توانید مثالی بزنید؟

رضویان : یعنی محصولاتی که دارو نیستند اما کاربرد درمانی دارند. مثل قرص های تقویتی یا محصولات جلوگیری کننده از بیماری ها.

نحل منفرد : در زمینه تکنولوژی پرورش زنبور عسل نکات جالب دیگری هم مشاهده کردید؟

رضویان : نکته مثبت کار آنها این بود که تعداد کلنی ها را آنقدر زیاد نمی کردند که وقتی به یک صحرای خوب می رسند نتوانند از پس آن بر بیایند. با اینکه 150 کلنی در یک زنبورستان بیشتر وجود نداشت اما 4 نفر مشغول به کار روی همین 150کلنی بودند.

نحل منفرد : آقای رضویان این روش هایی که فرمودید آیا اینجا برای زنبوردارهای ما قابل آموزش هست. آیا فکری در این رابطه کرده اید؟

رضویان : بله ما به فکر هستیم. اما مشکل اصلی این است که ما صحرا هایی شبیه به آنها نداریم.

نحل منفرد : خب اگر ما مثل آنها نتوانیم بازده داشته باشیم لا اقل یک دهم که می توانیم داشته باشیم؟

رضویان : بله. ما سالهای خوب را هم داریم. همین امسال زنبوردارهایی را داشتیم که با داشتن 1000 کلنی در زنبورستان کل آنها بچه ده شدند. اگر می توانستند آن را مدیریت کنند و نیروی انسانی لازم را داشتند در همین شرایط حداقل می توانستند 10 کیلو ژله و یک تن گرده استحصال کنند. اما به دلیل تعداد کلنی بالا و نداشتن نیروی انسانی کافی تنها توانستند که شاخون ها را از بین بروند و زنبورشان هم خراب شد.

نحل منفرد : آیا چینی ها حاضرند به اینجا بیایند و این روش ها را به ما آموزش بدهند؟

رضویان : چینی ها بسیار استقبال می کردند و خودشان ما را بردند و اینها را به ما نشان دادند. آنها برای آموزش مشکل ندارند . بحث این است که نیروی آنها باید به اینجا بیاید و مستقر شود که آن هم هزینه های خاص خودش را دارد.

نحل منفرد : الآن در بازار ایران قیمت مصرف کننده ژله روآیال چقدر است؟

رضویان : در حال حاضر ژله ایرانی میانگین کیلویی چهار میلیون تومان است و با قیمت شش تا هشت میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد.

نحل منفرد : پس اگر زنبوردار ما بتواند حتی کسری از تولید ژلۀ چینی ها را داشته باشد یک افزایش تصاعدی در درآمدش اتفاق می افتد؟

رضویان : من به همان آقایی که مثالش را زدم و 1000 کلنی داشت گفتم که اگر می توانستی حداقل ده کیلو ژله از کندوهایت بگیری و حتی آن را کیلویی 3 میلیون تومان بفروشی از همین ، 30 میلیون تومان به درآمدت افزوده می شد در حالی که شاید کلاً 30 میلیون درآمد از عسل نداشته ای. همه اینها به خاطر این است که مدیریت ما ضعیف است. وقتی صحرا راه بیافتد گاهی زنبور در ده روز رشد تصاعدی را خواهد داشت و این شرایطی است که زنبوردار از آن عقب می ماند.

نحل منفرد : خب در پایان اگر توصیه ای برای ما و زنبوردارها دارید بفرمایید؟

رضویان : توصیه من آن است که به جای آنکه تعداد کلنی ها را افزایش دهند ، مدیریت روی زنبورستان را تقویت کنند و لازم است این مدیریت علمی باشد . به قول یکی از پیشکسوت های زنبورداری به جای آنکه زنبور ها را روی زمین پهن کنید و بگویید به به چقدر تعداد کندو ها زیاد است ، طبقات کندوهایتان را اضافه کنید.

نحل منفرد : یعنی کندوهای قوی تری داشته باشیم با تعداد کمتر.

رضویان : با این روش تولید زنبورستان بسیار بیشتر می شود . لازم است مدیریت زنبورستان هم مدیریتی علمی و با برنامه ریزی باشدتا ان شاء الله نتیجه مطلوب حاصل شود. و توصیه می کنیم داروهای ارگانیک که ارزان قیمت تر هستند را استفاده کنند. اگر بخواهند عسل سالم تر تولید کنند و با این تولید خدمت بیشتری به جامعه کرده باشند و هزینه ها را کاهش دهند باید از این نوع داروها استفاده نمایند.
آخرین ويرايش توسط 1 on hony, ويرايش شده در 0.


نمایه کاربر
Kismar
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 830
تاریخ عضویت: شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲, ۸:۵۸ ب.ظ
محل اقامت: تهران...بجنورد
تشکر کرده: 335 دفعه
تشکر شده: 779 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط Kismar »

سلام امیوارم همه زنبورداران کشور ما روشهای گفته شده را به کار بسته و باعث رونق کسب و کار خود شوند تصویرتصویرتصویر
*[I]** زنبورستان کیسمار استان خراسان شمالی شهر ستان شیروان***09123386142
...........
[/I]
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط ehsanklop »

سلام
با این روش امکان نداره 5 کیلو ژله از یک کندو گرفته بشه . مقدار ژله ای که کارگرها ترشح میکنن محدود هست همچنین درصد سلولهایی که پیوند میزنن . تازه اگه تو کندو بیشتر از توان کلنی سلول بزاریم مقدار ژله ای که تو هر سلول میریزن کمتر میشه . بنابراین از هر کندو شاید 100 گرم ژله بدست بیاد اونم اگه همه چی خیلی خیلی خوب باشه .
به نظر من چینی ها سر این دوستمون شیره مالیدن و گولش زدن . من شخصا فکر میکنم اگه 5 کیلو حقیقت داشته باشه با ماده خاصی زنبورا رو تغذیه میکنن تا بتونن ژله تولید کنن . مثه شکر که میدن برا عسل شکری . اینم به نوعی میشه گفت ژله شکری . دقت کنید قیمت ژله چینی تو بازار یک سوم ژله طبیعی هست بنابراین مسلما نامرغوبه . ادم عاقل جنس خوب رو به قیمت بنجل نمیفروشه
نمایه کاربر
nargmosa
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 162
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱, ۳:۳۳ ب.ظ
محل اقامت: گچساران
تشکر کرده: 149 دفعه
تشکر شده: 68 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط nargmosa »

با سلام دنیا تو کار این چینیها موندن این قبلا مطالعه کرده بودم با توجه به این نوشته ها ( تغذیه مصنوعی نمیدن ) ولی عسل آنها کیلوی سه تا چهار هزار تومان اون به پول کشور ما به پول خودشون که حدودا مجانیتصویر وقتی یه کندو 5 تا 8 کیلو ژله میدهد حتما 300 تا 400 کیلو عسل تولید میکند هر یه کندو یه کارخونه است اون وقت این همه سازمان غذا ودیگر سازمانهی جهانی نگران نسل زنبور عسل هستند تصویر تصویر تصویر
نمایه کاربر
amirfiruzy
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 128
تاریخ عضویت: شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۳:۵۳ ب.ظ
محل اقامت: اذربایجان شرقی -بستان اباد
تشکر کرده: 40 دفعه
تشکر شده: 72 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط amirfiruzy »

من هم عقلم قبول نميکنه ولي هيچ کاري نشد نداره شايد هم درست باشه مثلا ما به صورت ميانگين توليد کندوهامون بيشتر از 15 کيلو برا هر کندو نميرسه ولي مثلا تو کانادا ميانگين برداشت 50 کيلو هست
جناب نحل منفرد گفته بود فيلم برداري کرده اگه امکان داره فيلماشو بذارين ما هم استفاد کنيم
hony
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰, ۳:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی
تشکر کرده: 306 دفعه
تشکر شده: 559 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط hony »

سلام
خدمت دوستان عزیز و محترم
برا منم این مسئله جالب بود طی پیگیری که کردم این شرکت یه شرکت معتبر تو چین هستش بنام ژسینگ تانگ (انسان، طبیعت، زنبور) خود کسی که رفته چین از نزدیک پروسه استخراج رو دیده و حتی در ایران این ژاله رو مورد آزمایش قرار داده و از لحاظ کیفیت هیچ مشکلی نداشته/ و علت پاین بودن قیمت رو بالا بودن تولید و خریداری جنس های نامرغوب توسط تاجرهای ایرانی اعلام کردند چون چین همه جوره جنس تولید میکنه و همچنین ژاله رویال های نامرغوب هم به دلیل تاریخ مصرفشون هستش که تاجرهای ما ازاین نوع محصولات بسیار استقبال میکنند/ به گفته آقای رضویان زنبورهای تولید کننده ژاله رویال چینیها با زنبورهای تولید کننده عسلشون فرق داشتن که خود چینی ها این قضیه رو به ایشون اونجا گفته بودن/ و همچنین از هیچ ماده یا مکمل جهت تغذیه استفاده نمی کردند / کسی که رفته چین و میدونه میانگین تولید ژاله در ایران برا هر کندو حتی به یک گرم هم نمیرسه فکر نکنم همینجوری هرچیزی رو کیلویی قبول کنه / ایشون از ملکه های چینی هم آوردن اینجا تا بیشتر بررسی کنند / فیلم هاشون قراره به دستم برسه تا بیشتر اطلاعات کسب کنیم/ درضمن در کانادا زنبورستانی که زیر 50 کیلو میانگین تولید عسلش باشه ورشکسته اعلام میشه/ با تشکر
avrinasal
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 405
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ۱۱:۲۴ ق.ظ
محل اقامت: تبريز.
تشکر کرده: 35 دفعه
تشکر شده: 638 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط avrinasal »

با سلام خدمت دوستان عزیز چین یه مملکتی هست با بیش از یک ونیم میلیارد جمعیت پس شر ایطشون مثل ما نیست برای ادامه حیاط در چنین مملکتی باید تلاش شبانه روزی کرد تا از گشنگی نمیری و از قافله عقب نمونی اونها ادمهای فعالی هستند مثل ما نیستند که از زیر کار در برند یا یه کاری رو شروع نمیکنند و اگرم شروع کردند تمومش میکنند و از اون کارم اصلا خسته نمیشند بر عکس ماها بلخره چه جنس باکیفیت و چه بی کیفیت بلخره تولید میکنند این تاجرهای ما هستند که عاشق قیمتهای پایین و جنس بی کیفیت هستند تا سود بیشتری کنند پس تقصیر اونها نیست تاجر هر چی سفارش بده اونها هم اون رو اماده میکنند جنس خوب دارای قیمت خوبی هم هست در مورد تولید ژل هم باید بگم که بله درسته میشه در یک سال حدود 5 کیلو از هر کندو ی قوی ژل تولید کرد به شرطی که اول اراده قوی داشته باشی بعد مهارت کافی برای تولید بعد منطقه که در اون تولید میکنی دارای شرایط بخصوص باشه یعنی جریان شهد و گرده همیشه برقرار باشه و در این صورت میتونید شما هم تولید کنید منتهی کیفیت چنین ژلی از ژل طبیعی پایین است من خودم که تا!!! هم تولید داشتم و شاید بتونم با یکم کوشش در اینده به میانگین چینیها برسونم هیچ کاری نشود نداره اگر در یه کاری همت کنی به اونی که میخوای میرسی و دلیل موفق بودن چینی ها هم همینه اراده اهنین +سعی و کوشش زیاد +کم توقع بودن +داشتن دانش کافی یه چیزی تو مایه های گارگران افغانی فعال در کشور که هر کاری بگی میکنندو از نیروی کار ما بیشتر کار میکنند انشالله بلکه ما هم بتونیم شاید در اینده پا تو کفش چینیها بگذاریم و یه چیز هم در مورد انالیز ژل بگم که متاسفانه که در ایران هیچ استانداردی برای ژل تعریف نشده و مکان دقیقی هم برای انالیز وجود نداره و اگرم باشه بصورت مختصر پس نمیشه به کیفیت واقعی چنین ژلی پی برد متذکر میشم که بیشتر ژل های عرضه شده در بازار چینی میباشند و دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و یه چیز دیگه ای هم در مورد چینیها بگم که دوستان این چینیها ادمهای فوقالعاده بخیلی هستند و همینجوری اصرار کارشون رو در اختیار بقیه قرار نمیدند چه برسه به اموزش اون و تازه بزارند فیلم برداری کنی اونم ....... باورش خیلی سخته البته از مراحل برداشت چرا امکان داره چون همه جا پره از این فیلمها ولی از مراحل اصلی تولید امکان نداره در مورد تولید انبوه ژل در ایران هم عارضم که در این اشفته باز ار و نبود زیر ساختهای عرضه تولید بیشتر فعلا فایده نداره چون هیچ گونه حمایت وتبلیغی در این مورد وجود نداره و مردم اشنایی در مورد این ماده فوق العاده با ارزش ندارند و دلالان وعرضه کننده هاو خریداران کلی این ماده به خاطر سود بیشتر به خرید جنس بی کیفیت گرایش دارند و فعلا جایگاه خودش رو به اون حد پیدا نکرده بر خلاف چینو سایر کشورها موفق باشید
آخرین ويرايش توسط 1 on avrinasal, ويرايش شده در 0.
[CENTER][B][COLOR=#C00000][FONT=Arial Black]به دنیای زنبور عسل و زندگی سالم خوش آمدید[/FONT][/COLOR][/B]
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]
[/HIGHLIGHT][/CENTER]
نمایه کاربر
amirfiruzy
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 128
تاریخ عضویت: شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۳:۵۳ ب.ظ
محل اقامت: اذربایجان شرقی -بستان اباد
تشکر کرده: 40 دفعه
تشکر شده: 72 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط amirfiruzy »

با سلام و تشکر از همه دوستان
کسي تو ایران خريدار ژله سراغ داره ما سال ديگه اگه توليد کرديم رو دستمون نمونه
و کسي از قيمت خبر داره
اگه تضميني بخرن من سال ديگه توليد کنم
hony
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰, ۳:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی
تشکر کرده: 306 دفعه
تشکر شده: 559 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط hony »

avrinasal نوشته شده:با سلام خدمت دوستان عزیز چین یه مملکتی هست با بیش از یک ونیم میلیارد جمعیت پس شر ایطشون مثل ما نیست برای ادامه حیاط در چنین مملکتی باید تلاش شبانه روزی کرد تا از گشنگی نمیری و از قافله عقب نمونی اونها ادمهای فعالی هستند مثل ما نیستند که از زیر کار در برند یا یه کاری رو شروع نمیکنند و اگرم شروع کردند تمومش میکنند و از اون کارم اصلا خسته نمیشند بر عکس ماها بلخره چه جنس باکیفیت و چه بی کیفیت بلخره تولید میکنند این تاجرهای ما هستند که عاشق قیمتهای پایین و جنس بی کیفیت هستند تا سود بیشتری کنند پس تقصیر اونها نیست تاجر هر چی سفارش بده اونها هم اون رو اماده میکنند جنس خوب دارای قیمت خوبی هم هست در مورد تولید ژل هم باید بگم که بله درسته میشه در یک سال حدود 5 کیلو از هر کندو ژل تولید کرد به شرطی که اول اراده قوی داشته باشی بعد مهارت کافی برای تولید بعد منطقه که در اون تولید میکنی دارای شرایط بخصوص باشه یعنی جریان شهد و گرده همیشه برقرار باشه و در این صورت میتونید شما هم تولید کنید من خودم که تا!!! هم تولید داشتم و شاید بتونم با یکم کوشش در اینده به میانگین چینیها برسونم هیچ کاری نشود نداره اگر در یه کاری همت کنی به اونی که میخوای میرسی و دلیل موفق بودن چینی ها هم همینه اراده اهنین +سعی و کوشش زیاد +کم توقع بودن +داشتن دانش کافی انشالله بلکه ما هم بتونیم شاید در اینده پا تو کفش چینیها بگذاریم انشالله و یه چیز هم در مورد انالیز ژل بگم که متاسفانه که در ایران هیچ استانداردی برای ژل تعریف نشده و مکان دقیقی هم برای انالیز وجود نداره و اگرم باشه بصورت مختصر پس نمیشه به کیفیت واقعی چنین ژلی پی برد و یه چیز دیگه ای هم در مورد چینیها بگم که دوستان این چینیها ادمهای فوقالعاده بخیلی هستند و همینجوری اصرار کارشون رو در اختیار بقیه قرار نمیدند چه برسه به اموزش اون و تازه بزارند فیلم برداری کنی اونم ....... باورش خیلی سخته البته از مراحل برداشت چرا امکان داره چون همه جا پره از این فیلمها ولی از مراحل اصلی تولید امکان نداره در مورد تولید انبوه ژل در ایران هم عارضم که در این اشفته باز ار و نبود زیر ساختهای عرضه تولید بیشتر فعلا فایده نداره چون هیچ گونه حمایت وتبلیغی در این مورد وجود نداره و مردم اشنایی در مورد این ماده فوق العاده با ارزش ندارند و دلالان وعرضه کننده هاو خریداران کلی این ماده به خاطر سود بیشتر به خرید جنس بی کیفیت گرایش دارند و فعلا جایگاه خودش رو به اون حد پیدا نکرده بر خلاف چینو سایر کشورها موفق باشید
سلام
منظورتون از مرحله اصلی تولید چیه؟ اماده اموزش دادن هم هستن/
avrinasal
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 405
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ۱۱:۲۴ ق.ظ
محل اقامت: تبريز.
تشکر کرده: 35 دفعه
تشکر شده: 638 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط avrinasal »

سلام اقا رضا به خیلی از حرفهای که میشنوی و میبینی اهمیت نده من از داخل ماجرا کمو بیش خبر دارم قضیه اینجوریهاکه نوشته شده نیست در ضمن بخیل نیستیم که هر کی دوست داشت میتونه بره آموزش ببینه وتولید کنه من از خدام هست که به اون توان برسیمولی قبل از این حرفها باید زیر ساختها درست بشه زنبوردار هنوز عسل پارسالش دستش مونده و نمیتونه بفروشه چه برسه به ژل کدوم تعاونی خریداره ؟ کی میخره ؟همشون دنبال جنس تقلبی میگردند تا سود بیشتر بکنند اینهاست مشکل اصلی ما تا نظارت نباشه استاندار د سازی نباشه تعاونیهای زنبور داری که سی چند ساله خواب هستنند فعال نباشه فرهنگسازی نشه نمیشه و امکان پذیر نیستباید از ریشه اصلاح بشه
[CENTER][B][COLOR=#C00000][FONT=Arial Black]به دنیای زنبور عسل و زندگی سالم خوش آمدید[/FONT][/COLOR][/B]
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]
[/HIGHLIGHT][/CENTER]
hony
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰, ۳:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی
تشکر کرده: 306 دفعه
تشکر شده: 559 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط hony »

avrinasal نوشته شده:سلام اقا رضا به خیلی از حرفهای که میشنوی و میبینی اهمیت نده من از داخل ماجرا کمو بیش خبر دارم قضیه اینجوریهاکه نوشته شده نیست در ضمن بخیل نیستیم که هر کی دوست داشت میتونه بره آموزش ببینه وتولید کنه من از خدام هست که به اون توان برسیمولی قبل از این حرفها باید زیر ساختها درست بشه زنبوردار هنوز عسل پارسالش دستش مونده و نمیتونه بفروشه چه برسه به ژل کدوم تعاونی خریداره ؟ کی میخره ؟همشون دنبال جنس تقلبی میگردند تا سود بیشتر بکنند اینهاست مشکل اصلی ما تا نظارت نباشه استاندار د سازی نباشه تعاونیهای زنبور داری که سی چند ساله خواب هستنند فعال نباشه فرهنگسازی نشه نمیشه و امکان پذیر نیستباید از ریشه اصلاح بشه
با سلام و احترام خدمت آقای اصغر پور
موارد ذکر شده شما در مورد زیر ساختهای زنبورداری صحیح وبجاست/ نظر بنده از نوشتن این مطلب این نیست که هر چیزی رو که میشنوم زود باور کنم و بزارم توسایت، بله مشکلات زیاده و این یک حقیقته، ولی میتونیم حداقل یک گام رو به جلو رو در پیش رو داشته باشیم/ اگر منتظر این باشیم که همه چیز اصلاح بشه شاید کمی دور از انتظار و باور باشه / با تشکر
آخرین ويرايش توسط 1 on hony, ويرايش شده در 0.
avrinasal
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 405
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ۱۱:۲۴ ق.ظ
محل اقامت: تبريز.
تشکر کرده: 35 دفعه
تشکر شده: 638 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط avrinasal »

با سلام و سپاس دوست گرامی من تمامی حرفهای شما رو باور میکنم ومیدونم که بیدی نیستید که با این بادها بلرزید ولی این مطالب گفته شده و بحث شده جزء مشکلات کنونی صنعت زنبورداری ما میباشد من این مطالب رو برا کسایی گفتم که یا تجربه کافی ندارند و یا به عنوان مهمان از این سایت دیدن میکنند و باور کنید که من از نزدیک به واسطه کارم با کسایی اشنایی دارم که از چینیها هم میتونند بیشتر تولید داشته باشند ولی به جهت نبود همین زیر ساختها متاسفانه سکوت اختیار کرده و راه رو برای چینیها باز گذاشتند ما مشکلات زیاد داریم شاید تو هیچ حوزه ای این همه مشکل نباشه که ما در این صنعت با ان مواجه هستیم من به جرات میتونم بگم که ما و این سایت جزء فعالترین کسایی هستیم که داریم به این صنعت کمک میکنیم ما میتونیم و کسایی رو هم داریم ولی اخه بدون حمایتو نبود بستر مناسب نمیشه الان زنبوردار داریم به خاطر 5 ملیون وام اظطراری داره به همه جا و همه کس رو میندازه ولی موفق نشده اخه این چجوری بیاد تولید داشته باشه و بتونه تواین بازار بی درو بی پیکر دوام بیاره و بگه که من تولیدم این قدره فایده ای نداره الان میدونید چرا عسل فروش خوبی نداره به خاطر این که عسلهای دست ساز اجازه نمیده چون همه کسایی که دستشون تو این کار هست دوست دارند به خاطر ارزون بودنش این عسل رو خریداری کنند و عسل خوب هم دست زنبوردار باد کرده حالا فکر کنید ژل تولید بشه چی میشه ........ جا برا بحث زیاده هر چی بگی کم گفتی چون واقع تو این بخش کلا کم کاری شده وتمامی ارگانهای ذیربط در حق این صنعت کوتاهی کردند واقعا ما زمان رو از دست دادیم بگذریم به هر حال موفق باشید
[CENTER][B][COLOR=#C00000][FONT=Arial Black]به دنیای زنبور عسل و زندگی سالم خوش آمدید[/FONT][/COLOR][/B]
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]
[/HIGHLIGHT][/CENTER]
نمایه کاربر
ehsanklop
مدير تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير  تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 1211
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰, ۹:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: دزفول
تشکر کرده: 640 دفعه
تشکر شده: 1323 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط ehsanklop »

avrinasal نوشته شده:با سلام و سپاس دوست گرامی من تمامی حرفهای شما رو باور میکنم ومیدونم که بیدی نیستید که با این بادها بلرزید ولی این مطالب گفته شده و بحث شده جزء مشکلات کنونی صنعت زنبورداری ما میباشد من این مطالب رو برا کسایی گفتم که یا تجربه کافی ندارند و یا به عنوان مهمان از این سایت دیدن میکنند و باور کنید که من از نزدیک به واسطه کارم با کسایی اشنایی دارم که از چینیها هم میتونند بیشتر تولید داشته باشند ولی به جهت نبود همین زیر ساختها متاسفانه سکوت اختیار کرده و راه رو برای چینیها باز گذاشتند ما مشکلات زیاد داریم شاید تو هیچ حوزه ای این همه مشکل نباشه که ما در این صنعت با ان مواجه هستیم من به جرات میتونم بگم که ما و این سایت جزء فعالترین کسایی هستیم که داریم به این صنعت کمک میکنیم ما میتونیم و کسایی رو هم داریم ولی اخه بدون حمایتو نبود بستر مناسب نمیشه الان زنبوردار داریم به خاطر 5 ملیون وام اظطراری داره به همه جا و همه کس رو میندازه ولی موفق نشده اخه این چجوری بیاد تولید داشته باشه و بتونه تواین بازار بی درو بی پیکر دوام بیاره و بگه که من تولیدم این قدره فایده ای نداره الان میدونید چرا عسل فروش خوبی نداره به خاطر این که عسلهای دست ساز اجازه نمیده چون همه کسایی که دستشون تو این کار هست دوست دارند به خاطر ارزون بودنش این عسل رو خریداری کنند و عسل خوب هم دست زنبوردار باد کرده حالا فکر کنید ژل تولید بشه چی میشه ........ جا برا بحث زیاده هر چی بگی کم گفتی چون واقع تو این بخش کلا کم کاری شده وتمامی ارگانهای ذیربط در حق این صنعت کوتاهی کردند واقعا ما زمان رو از دست دادیم بگذریم به هر حال موفق باشید

سلام به همه دوستان
من تعجب میکنم که به این امار چینی ها اعتماد میکنید از کندو 5 کیلو ژله طبیعی بدست نمیاد . اگه میشد قبلا کشورهای پیشرفته در زنبورداری دنیا مثل امریکا استرالیا و برزیل و ارژانتین و .... اینکار رو انجام میدادن .
ژله چینی هم مثل عسل و همه چیزشون تقلبیه . مردمی هستن پست بخیل تنگ نظر و متقلب . قبلا بت پرست بودن الان همون رو هم قبول ندارن کمونیست شدن دیگه اصلا منکر خدا میشن . عسل تقلبی شون مدام تو بنادر کشورهای دیگه توقیف میشه چرا که فاقد کیفیت هست . ژله شون هم مطمان هستم وازلینی کرمی چیزی قاطیش میکنن .
hony
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰, ۳:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی
تشکر کرده: 306 دفعه
تشکر شده: 559 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط hony »

ehsanklop نوشته شده:
avrinasal نوشته شده:با سلام و سپاس دوست گرامی من تمامی حرفهای شما رو باور میکنم ومیدونم که بیدی نیستید که با این بادها بلرزید ولی این مطالب گفته شده و بحث شده جزء مشکلات کنونی صنعت زنبورداری ما میباشد من این مطالب رو برا کسایی گفتم که یا تجربه کافی ندارند و یا به عنوان مهمان از این سایت دیدن میکنند و باور کنید که من از نزدیک به واسطه کارم با کسایی اشنایی دارم که از چینیها هم میتونند بیشتر تولید داشته باشند ولی به جهت نبود همین زیر ساختها متاسفانه سکوت اختیار کرده و راه رو برای چینیها باز گذاشتند ما مشکلات زیاد داریم شاید تو هیچ حوزه ای این همه مشکل نباشه که ما در این صنعت با ان مواجه هستیم من به جرات میتونم بگم که ما و این سایت جزء فعالترین کسایی هستیم که داریم به این صنعت کمک میکنیم ما میتونیم و کسایی رو هم داریم ولی اخه بدون حمایتو نبود بستر مناسب نمیشه الان زنبوردار داریم به خاطر 5 ملیون وام اظطراری داره به همه جا و همه کس رو میندازه ولی موفق نشده اخه این چجوری بیاد تولید داشته باشه و بتونه تواین بازار بی درو بی پیکر دوام بیاره و بگه که من تولیدم این قدره فایده ای نداره الان میدونید چرا عسل فروش خوبی نداره به خاطر این که عسلهای دست ساز اجازه نمیده چون همه کسایی که دستشون تو این کار هست دوست دارند به خاطر ارزون بودنش این عسل رو خریداری کنند و عسل خوب هم دست زنبوردار باد کرده حالا فکر کنید ژل تولید بشه چی میشه ........ جا برا بحث زیاده هر چی بگی کم گفتی چون واقع تو این بخش کلا کم کاری شده وتمامی ارگانهای ذیربط در حق این صنعت کوتاهی کردند واقعا ما زمان رو از دست دادیم بگذریم به هر حال موفق باشید

سلام به همه دوستان
من تعجب میکنم که به این امار چینی ها اعتماد میکنید از کندو 5 کیلو ژله طبیعی بدست نمیاد . اگه میشد قبلا کشورهای پیشرفته در زنبورداری دنیا مثل امریکا استرالیا و برزیل و ارژانتین و .... اینکار رو انجام میدادن .
ژله چینی هم مثل عسل و همه چیزشون تقلبیه . مردمی هستن پست بخیل تنگ نظر و متقلب . قبلا بت پرست بودن الان همون رو هم قبول ندارن کمونیست شدن دیگه اصلا منکر خدا میشن . عسل تقلبی شون مدام تو بنادر کشورهای دیگه توقیف میشه چرا که فاقد کیفیت هست . ژله شون هم مطمان هستم وازلینی کرمی چیزی قاطیش میکنن .
سلام دوست گرامی آقا احسان
من هم در حیرتم از اینگونه نگاه شما به نظر من رحمانیت خداوند برا همه هست چینی و غیره چینی نداره ولی همت آدمها دست خودشون هست/ اگر باور ندارید نمیشه 5 کیلو ژله برداشت کرد که خود شخصی که رفته چین همچین باوری داشت قبل از اینکه خودش با چشم های خودش ببینه فیلمش قراره به دستم برسه و کسی که فیلم برداری کرده هیچ قصد و غرضی نداره حتی از مراحل تولیدشم فیلم برداری کرده بنده خودم هم فیلمهارو ندیدم ولی قراره به دستم برسه تا ببینیم چه خبره/ با تشکر
آخرین ويرايش توسط 2 on hony, ويرايش شده در 0.
نمایه کاربر
AKBAR2
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 352
تاریخ عضویت: شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲, ۹:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: بابلسر
تشکر کرده: 15 دفعه
تشکر شده: 308 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط AKBAR2 »

سلام من شنیدم که زله چینی لارو نر چرخ شده هست حالا چقد واقعیت داره نمیدونم
hony
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 476
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰, ۳:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی
تشکر کرده: 306 دفعه
تشکر شده: 559 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط hony »

AKBAR2 نوشته شده:سلام من شنیدم که زله چینی لارو نر چرخ شده هست حالا چقد واقعیت داره نمیدونم
سلام
تا جایی که میدونم به عنوان ژله نه، ولی همون لاروهای که گفتید در خود چین طرف دارهای زیادی داره/
آخرین ويرايش توسط 1 on hony, ويرايش شده در 0.
نمایه کاربر
amirfiruzy
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 128
تاریخ عضویت: شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۳:۵۳ ب.ظ
محل اقامت: اذربایجان شرقی -بستان اباد
تشکر کرده: 40 دفعه
تشکر شده: 72 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط amirfiruzy »

با سلام خدمت دوستا یه فیلمی رو پیدا کردم خواستم شما هم استفاده کنین آدرسش رو میزارم دانلود کنین
کپی کنین تو دانلود منیجر - ( راستش صفحه دانلودشو ندارم )


http://u18.fileup.ir/l/f/2176932/52c437 ... yMTM/b3231
نمایه کاربر
amirfiruzy
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 128
تاریخ عضویت: شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۳:۵۳ ب.ظ
محل اقامت: اذربایجان شرقی -بستان اباد
تشکر کرده: 40 دفعه
تشکر شده: 72 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط amirfiruzy »

آپلودش کردم میتونید دانلود کنین
http://amirfiruzy.fileup.ir/d/2176932
نمایه کاربر
Kismar
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 830
تاریخ عضویت: شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲, ۸:۵۸ ب.ظ
محل اقامت: تهران...بجنورد
تشکر کرده: 335 دفعه
تشکر شده: 779 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط Kismar »

اخیرا مدیریت محترم سایت یک مقاله ای را در خصوص تولید صنعتی ژل در کشور چین ارائه کردن...در این مقاله عنوان شده بود که در کشور چین در 1 سال کشاورزی از هر کلنی 6 تا 8 کیلو ژل رویال برداشت میشود...آیا در کشور عزیز ما ایران ما نمیگیم 6 کیلو..ما میگیم 1 کیلو ژل رویال برداشت کرد؟ تصویر
*[I]** زنبورستان کیسمار استان خراسان شمالی شهر ستان شیروان***09123386142
...........
[/I]
نمایه کاربر
Kismar
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 830
تاریخ عضویت: شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲, ۸:۵۸ ب.ظ
محل اقامت: تهران...بجنورد
تشکر کرده: 335 دفعه
تشکر شده: 779 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط Kismar »

در یک فیلم در کشور چین در یک کندو که.... (حدودا)7.... قاب جمعیت داره دو قاب ...که روی هر قاب 3 ردیف و در هر ردیف حدود 30 عدد فنجانک بصورت دوبل را جاسازی کردن که حدودا هر قاب 180 و در هر کندو 360 فنجانک وجود داره.....که تقریبا 90 درصد انها توسط زنبورها ژله گذاری شده بود......با این حساب هر نوبت در شرایط عالی از 360 فنجانک میشه حدود 100 گرم ژله برداشت کرد و در طول هر ماه7 نوبت این کار را تکرار کرد که میشه حدود 700 گرم و اگه 3 تا6 بار در بهار و تابستان کوچ داشته باشن در بهترین شرایط 2 تا 4 کیلو برداشت ژله خالص دارن.......و این عالیه...حالا اگه لاروهای توی ژله ها رو با ژله چرخ کنن براحتی به رکورد 8 کیلو ژله از هر کلنی میرسن..در حال حاضر دو نوع ژله رو چینها به بازار عرضه میکنن ...یک نوع درذجه 1 و خالصشه که مصرف خوراکی و دارویی داره و درجه دو ان که مخلوط ژله با لارو چرخ شده است مصرف صنعتی داره تصویربزرگترین امتیاز چینیها نسبت به ایرانیها حمایت دولت ..پشتکار... اقلیم منطقه و صحراهای بسیار غنی انهاست که 6 ماه درسال گرده و شهد بسیار عالی دارن و از ان به بهترین وجه ممکن بهرهبرداری میکنن....
در صورت مساعد بودن شرایط در ایران در طی یک دوره 45 روزه میشه از یک کلنی قوی 4 نوبت و در هر نوبت تا 72 فنجانک ژله رویال خالص برداشت کرد تصویر تصویر
آخرین ويرايش توسط 2 on Kismar, ويرايش شده در 0.
*[I]** زنبورستان کیسمار استان خراسان شمالی شهر ستان شیروان***09123386142
...........
[/I]
نمایه کاربر
Kismar
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 830
تاریخ عضویت: شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲, ۸:۵۸ ب.ظ
محل اقامت: تهران...بجنورد
تشکر کرده: 335 دفعه
تشکر شده: 779 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط Kismar »

AKBAR2 نوشته شده:سلام من شنیدم که زله چینی لارو نر چرخ شده هست حالا چقد واقعیت داره نمیدونم

احتمالا همینه که شما میفرمائید چون هر چی فکر میکنم و حساب میکنم جور در نمیاد....
*[I]** زنبورستان کیسمار استان خراسان شمالی شهر ستان شیروان***09123386142
...........
[/I]
نمایه کاربر
Kismar
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 830
تاریخ عضویت: شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲, ۸:۵۸ ب.ظ
محل اقامت: تهران...بجنورد
تشکر کرده: 335 دفعه
تشکر شده: 779 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط Kismar »

تصویر
تصویراین یک قاب ژله برداشت شده که روی هر شاخه آن 30 فنجانک دوبل نصب شده که حدود 240 فنجانک.... داره از یک کلنیه .....خودتان حساب کنید چقدر ژله میشه از ان برداشت کرد

البته من ژل رویال برداشت کردم اما نه این شکلی تصویر
*[I]** زنبورستان کیسمار استان خراسان شمالی شهر ستان شیروان***09123386142
...........
[/I]
avrinasal
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 405
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ۱۱:۲۴ ق.ظ
محل اقامت: تبريز.
تشکر کرده: 35 دفعه
تشکر شده: 638 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط avrinasal »

Kismar نوشته شده:تصویر
تصویراین یک قاب ژله برداشت شده که روی هر شاخه آن 30 فنجانک دوبل نصب شده که حدود 240 فنجانک.... داره از یک کلنیه .....خودتان حساب کنید چقدر ژله میشه از ان برداشت کرد

البته من ژل رویال برداشت کردم اما نه این شکلی تصویر



با سلام دوست عزیز این یکی از روشهای تولید ژل هست که به سبک چینی هم معروفه با این روش میتوان ژل به مقدار زیاد تولید کرد به شرطی که منطقه دارای شهد و گرده خوبی باشه و یکمی هم دانش این کار رو داشته باشی منظور از دانش مهارت زیاد در پیوند زدن + تغذیه تحریکی زنبور و روش کار هست موفق باشی
[CENTER][B][COLOR=#C00000][FONT=Arial Black]به دنیای زنبور عسل و زندگی سالم خوش آمدید[/FONT][/COLOR][/B]
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]
[/HIGHLIGHT][/CENTER]
avrinasal
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 405
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ۱۱:۲۴ ق.ظ
محل اقامت: تبريز.
تشکر کرده: 35 دفعه
تشکر شده: 638 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط avrinasal »

Kismar نوشته شده:
AKBAR2 نوشته شده:سلام من شنیدم که زله چینی لارو نر چرخ شده هست حالا چقد واقعیت داره نمیدونم

احتمالا همینه که شما میفرمائید چون هر چی فکر میکنم و حساب میکنم جور در نمیاد....



با سلام من رو ژل رویال کار زیاد کردم حتی رو ژل های چینی ...و ایرانی و به نتایج خوبی هم رسید م ولی به دلایلی نمیتونم بگم چون باعث مشکلاتی میشه ولی لارو توش نداره البته نمونه هایی که من آنالیز کردم بقیه رو نمیدونم ولی به جرات میتونم بگم که ژل های چینی فاقد کیفیت لازمه هستند موفق باشید
[CENTER][B][COLOR=#C00000][FONT=Arial Black]به دنیای زنبور عسل و زندگی سالم خوش آمدید[/FONT][/COLOR][/B]
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]
[/HIGHLIGHT][/CENTER]
نمایه کاربر
saman
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
مدير افتخاري تالار گفتگوي سايت زنبورعسل ايران
پست: 835
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰, ۱۱:۴۶ ب.ظ
محل اقامت: استان کرمانشاه- شهرستان پاوه.بخش نوسود
تشکر کرده: 157 دفعه
تشکر شده: 864 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط saman »

سلام
دوستان مطمن باشید چینی ها مثل بقیه کالاهاشون ژلشونم تقلبیه. از یه کندو 8 کیلیو عسل طبیعی گرفتن اونم تو سالی که پر عسل باشه حرف معقولیه ولی 8 کیلو ژله گرفتن تابلو
که یه کلکی دارن میزنن.ژلشونم همون حکایت عسلشونه که چند سال پیش وارد شد و علاوه بر بی خاصیت بودنش سمی هم بود.یا حکایت نوارهاشونه که همشون تقلبین یا دوزش انقد بالاس زنبورهارو هم میکشه یا انقد پایبینه که کنه ها رو مقاوم میکنه.
نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط mellifera »

saman نوشته شده:سلام
دوستان مطمن باشید چینی ها مثل بقیه کالاهاشون ژلشونم تقلبیه. از یه کندو 8 کیلیو عسل طبیعی گرفتن اونم تو سالی که پر عسل باشه حرف معقولیه ولی 8 کیلو ژله گرفتن تابلو
که یه کلکی دارن میزنن.ژلشونم همون حکایت عسلشونه که چند سال پیش وارد شد و علاوه بر بی خاصیت بودنش سمی هم بود.یا حکایت نوارهاشونه که همشون تقلبین یا دوزش انقد بالاس زنبورهارو هم میکشه یا انقد پایبینه که کنه ها رو مقاوم میکنه.

اقا سامان حرفاي شما كاملا درسته اما اين رو هم بايد در نظر بگيرين كه كالاهاي توليدي چيني چندين درجه داره از درجه يك داره تا درجه اخر كه اون درجه اخريا مياد داخل كشورمون به لطف تاجرايي كه فقط به فكر سود بيشتر هستن.
درجه يك چيني هم وجود داره كه اينقدر بازارهاي كل دنيا رو از ان خودشون كردن.
نمایه کاربر
barbod-beee
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 302
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳, ۱۱:۲۷ ق.ظ
تشکر کرده: 27 دفعه
تشکر شده: 154 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط barbod-beee »

تا اونجای که من شنیدم و خوندم. می گن از هر 3-5 شاخون یک گرم ژل برداشت می شه. میانگین هر 4 تا (من خودم تا الان اینکار رو نکردم)

8 کیلو یعنی 8000 گرم
8000 گرم ضرب در 4 می شه 32000

یعنی باید تو هر کندو 32000 تا پیوند موفق را انجام بدیم.

اصلا قبول کندو قادر هست این مقدار شاخون پرورش بده. چقدر وقت می بره؟
اگر فرض کنیم مراحل پیوند زدن ، برداشت و مراقبت از شاخون ها به ازای هر شاخون فقط یک دقیقه یعنی برای تولید این مقدار شاخون نیاز به 32000 دقیقه یا به عبارتی 533 ساعت کار هست. اگر هر آدم چینی بگیم روی حتی 16 ساعت هم کار کنه 33 روز کار برای تولید این مقدار ژله لازم هست.

آقا با این روشهای که ما شنیدیم و مشناسیم به هیچ وجه امکان پذیر نیست. اعداد بالا خیلی خوشبینانه گفته شده در صورتی خودتون می دونید عملا نمی شه به این آمار دست یافت.

سه حالت احتمال داره.
1- همه ما سر کاریم
2- احتمالا از روش متفاوتی استفاده می کنن که ما نمی دانیم
3- تقلب می کنن.
[CENTER][B][COLOR=#FF0000]باید کاری کنیم درصد ساکاروز روی همه بسته بندی ها با نظارت دولت یا اتحادیه نوشته بشه. این هم به نفع عسل تغذیه هست هم عسل خالص و به ضرر عسل تقلبی [/COLOR][/B][/CENTER]
نمایه کاربر
barbod-beee
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 302
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳, ۱۱:۲۷ ق.ظ
تشکر کرده: 27 دفعه
تشکر شده: 154 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط barbod-beee »

amirfiruzy نوشته شده:آپلودش کردم میتونید دانلود کنین
http://amirfiruzy.fileup.ir/d/2176932

این فیلم رو حتما ببینید. من همین الان دیدم و به حرفی که در پست قبلی زدم ...
الان دیگه می گم شاید بشه!

اینم آدرس سایت چینی : http://www.chinabeehome.com//

آقا کی چینی بلده کمک کنه. بریم چوچانگ رو بیاریم.
[CENTER][B][COLOR=#FF0000]باید کاری کنیم درصد ساکاروز روی همه بسته بندی ها با نظارت دولت یا اتحادیه نوشته بشه. این هم به نفع عسل تغذیه هست هم عسل خالص و به ضرر عسل تقلبی [/COLOR][/B][/CENTER]
avrinasal
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 405
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ۱۱:۲۴ ق.ظ
محل اقامت: تبريز.
تشکر کرده: 35 دفعه
تشکر شده: 638 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط avrinasal »

barbod-beee نوشته شده:تا اونجای که من شنیدم و خوندم. می گن از هر 3-5 شاخون یک گرم ژل برداشت می شه. میانگین هر 4 تا (من خودم تا الان اینکار رو نکردم)

8 کیلو یعنی 8000 گرم
8000 گرم ضرب در 4 می شه 32000

یعنی باید تو هر کندو 32000 تا پیوند موفق را انجام بدیم.

اصلا قبول کندو قادر هست این مقدار شاخون پرورش بده. چقدر وقت می بره؟
اگر فرض کنیم مراحل پیوند زدن ، برداشت و مراقبت از شاخون ها به ازای هر شاخون فقط یک دقیقه یعنی برای تولید این مقدار شاخون نیاز به 32000 دقیقه یا به عبارتی 533 ساعت کار هست. اگر هر آدم چینی بگیم روی حتی 16 ساعت هم کار کنه 33 روز کار برای تولید این مقدار ژله لازم هست.

آقا با این روشهای که ما شنیدیم و مشناسیم به هیچ وجه امکان پذیر نیست. اعداد بالا خیلی خوشبینانه گفته شده در صورتی خودتون می دونید عملا نمی شه به این آمار دست یافت.

سه حالت احتمال داره.
1- همه ما سر کاریم
2- احتمالا از روش متفاوتی استفاده می کنن که ما نمی دانیم
3- تقلب می کنن.

با سلام دوست عزیز تعجب نکنید روش اونها سعی و تلاششون هست البته خود نژاد نیز در تولید بیشتر دخیله و در ضمن در طول یک سال این رقم ژل رو بدست میارند البته خاطر نشان میشم که ژله تولید ی با این روش دارای کیفیت پایین نسبت به شاخون طبیعی زنبور می باشد حالا مال چینیها هم که کلا کیفیت پایین هست بدلیل تغذیه بی ارزش که میدند و رطوبت بالای کشورشون+ تقلبلتی که امان داره بکنند و حتی نگهداری اون خدا میمونه چندین ماه این ژلها بیرون میمونند در حالی که باید ژل پس از برداشت فورا درون فریز قرار داده بشه کیفیت محصول مهمه و تاثیر گذاریش . هدف کیفیت هست نه مقدا ر زیاد تولید اون . من بارها گفتم و میگم اگه از دوستان زنبورداری خودمون تلاش و همت داشته باشه نژاد خوبی برای تولید ژل در اختیار د اشته باشه +دانش این کار رو بلد باشه بیشتر از چینیها هم میتونه تولید کنه ولی مهم فروش اون هست به این قسمتشم توجه داشته باشید که چینیهابا جنس بی کیفیتشون بازار رو قبضه کردند و با قیمتهای نازل همه رو به سوی خود کشیده اند متاسفانه حتی تولید کننده های مطرح خودمون رو . پولش ارزون باشه هر چی میخواد باشه فقط شبیه ژل باشه نه نظارتی و نه.............بگذریم جالب اینجاست که همه هم ادعا دارند که تولید خودشون هست در حالیه که نمیدونند اصلا این ژل چیه و چجوری میشه تولید کرد موفق باشید
آخرین ويرايش توسط 1 on avrinasal, ويرايش شده در 0.
[CENTER][B][COLOR=#C00000][FONT=Arial Black]به دنیای زنبور عسل و زندگی سالم خوش آمدید[/FONT][/COLOR][/B]
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]
[/HIGHLIGHT][/CENTER]
نمایه کاربر
barbod-beee
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 302
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳, ۱۱:۲۷ ق.ظ
تشکر کرده: 27 دفعه
تشکر شده: 154 دفعه
تماس:

Re: چینی ها از هر کندو 5 تا 8 کیلو ژلۀ رویآل برداشت میکنند

پست توسط barbod-beee »

آقای اصغرپور اگر ما بتونیم 8 کیلو از هر کندو برداشت کنیم خوب اگه کیلوی 2.5 میلیون رو بیاریم 500 هزار تومن هم بصرفه هست. یعنی تا یک پنجم قیمت فعلی می تونه بصرفه باشه.

در ضمن فکر می کنم اون فیلم تبلیغ دستگاه مکش (جمع آوری) ژل رویال بود. که البته وقت گیر ترین مرحله از کار هست.
آخرین ويرايش توسط 1 on barbod-beee, ويرايش شده در 0.
[CENTER][B][COLOR=#FF0000]باید کاری کنیم درصد ساکاروز روی همه بسته بندی ها با نظارت دولت یا اتحادیه نوشته بشه. این هم به نفع عسل تغذیه هست هم عسل خالص و به ضرر عسل تقلبی [/COLOR][/B][/CENTER]
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 11 مهمان