معاشقه و نر هاي غيرتي

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

معاشقه و نر هاي غيرتي

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]ماکزیمم خط سیر زندگی و اوج حیات توام است با صرف انرژی فراوان. تولید مثل برای هر دو جنس بسیار با اهمیت می باشد . سرمایه گذاری در مسئله تولید مثل با در نظر گرفتن صفات مطلوب و کارامد زادگان ، فوق العاده مهم می باشد . انتخاب که بیشتر از جانب جنس ماده صورت می گیرد با وسواس خاص گونه همراه است . بروز صفات ثانویه جنسی و سعی در پر جلوه نمودن این صفات از ویژگی های خاص معاشقه است . معاشقه حیوانات .

گاهی رقابت در بدست آوردن جنس با ارزش تر که غالباً ماده است به عنوان یک منبع کمیاب و با ارزش با درگیری های فیزیکی همراه است که نتیجه وابسته به صفات ثانویه است .

اهمیت معاشقه در این است دو جنس بخصوص جنس نر توانایی ها و قابلیت های خود را در انتقال صفاتی مطلوب به زادگان ( از نظر گونه ) را نمایش دهد و این اطمینان را به سرمایه گذار دیگر می دهد که وی دارای صفات و نقاط قوت عالی است که در زادگانشان نیز وجود خواهند داشت و فرزندان آنها نیز خواهند توانست ژن والدین شان را بپراکنند .

تکامل و انتخاب طبیعی همسو با معاشقه به نفع کسانی عمل می کند که بتوانند در معاشقه موفق باشد و نتیجه را به نفع خود رقم بزنند . البته همیشه استثناهایی نیز وجود دارند که بسیار کم و این عده معمولاً مغلوبند .

معاشقه برای زنبوران بسیار کوتاه مدت و آن برای زنبوران نر بسیار غمناک است . ملکه پس از تولد تا زمانی که به بلوغ جنسی برسد درون کندو و توسط زنبوران کارگر محصور است به غیر از لحظه جفت گیری و پرواز شناسایی که قبل از جفت گیری صورت می پذیرد ملکه فرصتی برای خروج نخواهد داشت . زمان معاشقه ، ملکه به سوی آسمان پرواز می کند و همزمان فرمون QMP را برای جلب زنبوران نر ، ترشح می کند . هدف ملکه مکان های خاصی است که قبلاً توسط زنبوران نر با فرمون Marking Pheromon علامت گذاری شده است . زنبوران نر به دنبال ملکه پرواز می کنند . زنبوران نری که قابلیت پرواز های سریع و مرتفع تر را دارند زود تر به ملکه می رسند و جفت گیری می کنند . این است معاشقه زنبوران ، معاشقه بواسطه فرمون و پرواز .

پس از لقاح است که زنبور نر آلت تناسلی خود را از دست می دهد و می میرد . نظرات زیادی پیرامون باقی ماندن آلت تناسلی زنبور نر در واژن ملکه و مرگ او وجود دارد . مثلاً: باقی ماندن الت تناسلی سدی است برای واپس زدگی اسپرم پس از اتمام جفت گیری .یا اینکه زنبور نر برای جلوگیری از بروز همخونی در جفت گیری های متعدد باید بمیرد و یا اینکه این مانع برای زنبور بعدی به عنوان خوانی است از چند خوان جفت گیری که تنها در صورت قابلیت می تواند این مانع را بر طرف کند .

علاوه بر صحه گذاشتن بر مواردی که ذکر شد ، به نظر می رسد همانطور که جلب نظر جنس مخالف نیاز به صرف انرژی و سرمایه گذاری دارد ، حراست از نوع سرمایه و زادگان نیز نیاز به توجه دارد . از جنبه رفتار شناسی زنبوران نر جهت حفظ و حمایت از اسپرم های خود و اینکه جفت گیری مختص خودشان باشد و اسپرم زنبور نر دیگری با اسپرم های داخل واژن مخلوط نشود اقدام به قرار دادن مانعی بر سر راه جفت گیری بعدی کرده اند . اما نیاز کلنی به تخم ریزی بیشتر ملکه و نیاز ملکه به جفت گیری بیشتر و ذخیره اسپرم بیشتر باعث شده این حقه آئینی زنبوران نر غیرتی به تدریج از نظر تکاملی کم اهمیت جلوه کند و کارایی اصلی خود را از دست بدهد و یا اینکه حقه مناسبی برای این هدف زنبوران نر نباشد و احتمالاًکاربرد های دیگری طی سیر زمان پیدا کرده باشد .
منبع:gentlebee.blogfa.com
[/JUSTIFY]


چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان