مدیریت تولیدگوسفند

گاو شيري،گاو گوشتي،گاوميش،گوسفند،اسب،شتر،بز،حيوانات خانگي

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
3357
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 113
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰, ۷:۱۳ ب.ظ
محل اقامت: نیشابورخراسان رضوی
تشکر کرده: 157 دفعه
تشکر شده: 142 دفعه
تماس:

مدیریت تولیدگوسفند

پست توسط 3357 »

[JUSTIFY]مدیریت تولید مثل در گوسفند -
مدیریت تولید مثل در گوسفند وبزیکی از مهمترین راههای موفقیت در صنعت پرورش گوسفند مدیریت تولید مثل میش ها می باشد که دارای اثرات چشمگیر بر روی میزان درآمد پرورش دهندگان دارد. برای این منظور روش های مختلفی پیشنهاد شده است که در زیر به معرفی برخی از این روش ها و مزایای آنها می پردازیم.
1) همزمان سازی فحلی میش هاروش‏های مختلفی به منظور همزمان سازی فحلی در میش وجود دارد که از جمله می توان به استفاده از سیدر، اسفنج و تزریق پروستاگلاندین اشاره کرد. بسته به شرایط هر کدام از این روش ها می توانند مفید واقع شوند. با این حال استفاده از سیدر نسبت به سایر روش ها کاربرد گسترده تری دارد و تحت شرایط مختلف قابل استفاده می باشد.
طول مدت استفاده از سیدر 12 الی 14 روز می باشد و در روز آخر بعد از خارج سازی سیدر از واژن بسته به هدف مقدار مورد نیاز هورمون PMSG به عضله ران میش تزریق و ظرف مدت 24 ساعت بعد میش فحل شده و آماده باروری می شود.
مزایا :از مزایای این روش یکسان سازی شرایط گله می باشد ( آبستنی، آبستنی سنگین، میش تازه زا، بره های شیر خوار) از اینرو مدیریت تغذیه و نگهداری آنها بسیار آسان و دقیق خواهد بود ( چون جیره میش آبستن سنگین با میش تازه زایمان کرده از نظر کیفیت و حجم فرق می کند). علاوه بر این در صورت تمایل دامدار به دو بار زایش در یک سال میتوان از این تکنیک به منظور فحل آوردن میش ها استفاده کرد. قابل ذکر است که در دو ماه اول سال نسبت به فصل گرما میزان باروری میش ها بالاتر می باشد.
2) استفاده از تلقیح مصنوعی
با استفاده از این تکنیک می ‏توان از تعداد قوچ‏های موجود در گله کاست ( تقریبا 60 درصد) بگونه‏ای که به ازای هر 100 راس میش 5 راس قوچ نگه داشت. با استفاده از این روش می‏توان بعد از همزمان سازی فحلی، میش‏ها را با اسپرم قوچ مورد نظر بارور کرد. در ضمن می توان بره های ماده را در سنین 10 الی 5/10 ماهگی نیز بارور کرد. علاوه بر این با استفاده از این تکنیک می توان فاصله 2 زایمان میش را از 12 ماه به 8 ماه کاهش داد.
مزایا :
با استفاده از این تکنیک می توان زمان تولد بره ها رامحاسبه نمود و بهترین زمان را در این رابطه انتخاب کرد. قابل ذکر است که در استان مرکزی 10 الی 20 بهمن بهترین زمان تولد می باشد. این امر سبب می‏شود که زمان عرضه بره ها در اردیبهشت ماه که قیمت گوشت به سبب کمبود بره و گوساله پرواری بسیار بالاست باشد.
همچنین در حال حاضر با توجه به اینکه در تیرماه اکثر بره‏ها را از شیر می گیرند با کاهش قیمت مواجه میشویم که با استفاده از این تکنیک می توان بر این مشکل غلبه کرد.
از سوی دیگر با تلقیح میش ها در زمان خاص می توان زمان زایش را با روزهای خاص مانند عید قربان که تقاضا جهت بره کم وزن بالا می رود هماهنگ نمود.
این تکنیک از بعد تغذیه ای نیز قابل توجه است یه گونه ای که در ابتدای سال که گله به مرتع می رود و بره ها قابلیت هضم علوفه را دارند می توان از علوفه و گیاهان تازه روییده شده مراتع استفاده کرد.[/JUSTIFY]
پیوست ها
مدیریت تولید مثل در گوسفند
مدیریت تولید مثل در گوسفند
boz1.JPG (46.85 کیلو بایت) مشاهده 2937 مرتبه


mojtaba besharati

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 5 مهمان