آشنایی با آموزش مهارت های شنوایی برای کودکان دچار آسیب شنوای

هر چی که دوست داشتی.مطالب جالب و خواندنی و...........

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
youka
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
بهترین کاربر سایت زنبورعسل
پست: 183
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶, ۵:۰۰ ب.ظ
تشکر شده: 1 دفعه
تماس:

آشنایی با آموزش مهارت های شنوایی برای کودکان دچار آسیب شنوای

پست توسط youka »

براساس تعريف انجمن شنوايي و گفتار آمريكا( ASHA) در سال 1984،‏‏توان بخشي شنوايي عبارت از مجموعه ي از خدمات و شيوه هايي براي آسان نمودن ارتباط دريافتي و بياني مناسب در افراد دچار كاهش شنوايي است .(آلپينر.1993) تيم توان بخشي شنوايي كه شامل: شنوايي شناس‏‏‎‎، آسيب شناس گفتار و زبان،روان شناس،مددكار،معلم كودك دچار آسيب شنوايي،گروه هاي توان بخشي ديگرچون: فيزيوتراپيست،كاردرمانگر) ذهني و جسمي ) و...،والدين كودك و متخصصين گروه پزشكي به ويژه متخصص گوش و حلق و بيني ،نورولوژيست و چشم پزشك مي باشد كه خدماتي مانند:ارزيابي و تجويز سمعك يا ديگر وسايل كمك شنوايي،مشاوره،آموزش ارتباط،روش هاي ارتباطي شامل:زبان اشاره،روش شفاهي ،روش دو زبانه و...،تربيت شنوايي ، آموزش زبان،گفتار خواني،لب خواني و توليد گفتارو...ارائه مي گردد. در اين ميان آموزش مهارت هاي شنيداري از جايگاه خاصي بر خوردار است،براي آموزش مهارت هاي شنوايي ،برنامه های مختلفي توسط محققين مختلف وجود دارد،كه هدف مشترك همه ي آن ها افزايش درك شنيداري گفتار و توجه شنيداري به محركات گغتاري ، توانايي تمايز محركات شنيده شده و رشد آن مهارتها و تشويق فرد كم شنوا در به كار گيري آن در زندگي روزمره در ارتباز با افراد شنوا مي باشد. مکاتب آموزشی ویژه کودکان کم شنوا: در حال حاضر سه مکتب آموزشی خاص برای کودکان کم شنوا در جهان وجود دارد که عبارتند از: 1-مکتب: Manualism طرفداران این مکتب اعتقاد دارند که در آموزش کودکان کم شنوا یک چیز را نمی توان نادیده گرفت و آن هم استفاده از علائم دست ( زبان اشاره ) می باشد.این گروه بسته به میزان باور و اعتقاد به استفاده از باقیمانده شنوایی به چندگروه American sign language (ASL)،Total communication(TC)، Bilingual-Bicultural(Bi-Bi)تقسیم می شوند. -2مکتب Oralism ( بياني:( طرفداران این مکتب معتقدند که استفاده همزمان از حواس بینایی و شنوایی برای آموزش مهارت های مختلف از جمله زبان و گفتار به کودک کم شنوا ضروری است غير از زبان اشاره .در این شیوه آموزشی بر لب خوانی و گفتار خوانی تاکید زیادی می شود. -3مکتب Auralism :این گروه از درمان گران به تشخیص زود هنگام کم شنوایی و حداکثر استفاده از باقیمانده شنوایی کودک کم شنوا تاکید و توجه زیادی دارند.از نظراین گروه فراگیری زبان وگفتار،اصولا پدیده ای شنیداری است . رشد و توسعه آن جز از طریق تحریک و تقویت مناسب و به موقع با سمعك و چكاب دوره اي توسط اديولوژيست ( شنوايي شناس ) و شروع تربيت شنيداري بلافاصله پس از دريافت سمعك و سپس گفتاردرماني و مشاوره والدين امكان پذير نمي باشد . لازم به ذكر است كه, اين تقسيم بندي را در متون مختلف علمي بصورت كلي زير در مورد انواع روشهاي تربيت شتيداري خاص كودك كم شنوا صرف ( بدون مشكل ديگر بجز كم شنوايي ) مي توان مشاده كرد : 1. روش آكوستيكي ( ارايه ‌ توسط گلدشتاين )‌ . 2- روش تك حسي ( ودنبرگ )‌ : تاكيد به شنوايي در كم شنوايي عميق . 3- روش كارهارت (در مورد كودكان و بزرگسالان ) . 4 - روش كرشمر : روش شنوايي – زباني (‌توسعه زبان باشنوايي ) . 5- روش وربوتونال :‌تاكيد بر اجزاء گفتاري و صرفي . 6- روش نيوشا ( DASL ) : تاكيد بر ريز مهارتهاي شنوايي 7- روش اربر :‌ تاكيد بر محاوره طبيعي / رويكرد نيمه سازمان يافته / تمرين روي يك محارت خاص . 8- روش محاوره طبيعي . تعریف آموزش مهارت های شنوایی: ایجاد شرایط ارتباطی خاص برای کودکان کم شنوا یا نا شنوا برای دستیابی به توانایی های در درک شنیداری گفتار که کودکان شنوا بدون مداخله دیگران آن ها را کسب می کنند . .این آموزش ها سبب افزایش باقیمانده شنوایی نمی شود اما باعث می شود تا توانایی فرد در استفاده از اصوات موجود افزایش یابد ،یعنی تبدیل توانایی های بالقوه به بالفعل . اما بايد توجه داشت كه تربيت شنيداري در كودكان كم شنوا جزو قابليتهاي آموزشي طولاني مدت (Long Term Potentials ) است و اصطلاحا توانبخشي صورت مي گيرد نه درمان . اهداف آموزش مهارت های شنوایی به کودکان دچار آسیب شنوایی: -1افزایش مهارت های ارتباط. -2افزایش اعتماد به نفس نسبت به شنیده ها ) كليه ورودي هاي قابل شنيدن در محدوده كم شنوايي كودك ). -3افزایش گنجینه ی واژگان. 4- تشخیص اجزا زنجیری و زبر زنجیری گفتار . 5- سرعت بخشیدن به روند زبان آموزی. - 6افزایش ظرفیت تولید گفتار. -7 به کار گیری شنوایی و بینایی به طورهمزمان جهت برقراری ارتباط -8 استفاده صحیح از کلمات در نوشتار. فواید آموزش مهارت های شنوایی به کودکان دچار آسیب شنوایی: - 1پیشگیری از اثرات سوء آسیب شنوایی. - 2 سرعت بخشیدن به روند زبان آموزی . - 3افرایش ظرفیت تولید گفتار. 4- افزایش اعتماد به نفس کودک درمورد شنیده هایش. 5- امکان تشخیص اجزا زنجیری و زبر زنجیری گفتار. 6 - تقويت روابط عمومي دربين همسالان . = عوامل مؤثر بر پیشرفت کودک درآموزش مهارت های شنوایی: - محتوای , نوع و الگوي ( تعداد و مدت زمان هر جلسه ) برنامه آموزشی . - ویژگی های کودک . - نوع و ميزان كم شنوايي . - باقیمانده شنوایی و میزان دریافت اطلاعات توسط سیستم تقویت کننده - نوع وسیله کمک شنوایی - سن کودک - سن كشف کم شنوایی - سن تجويز سمعك - سن شروع برنامه هاي توانبخشي ( تربيت شنيداري – گفتاردرماني ) - داشتن انگیزه برای دریافت آموزش و همكاري جهت ادامه و پيگيري روند توانبخشي . - وضعیت خانواده - - شخصیت کودک ، ویژگی های فردی کودک - وضعيت فرهنگي / اقتصادي و تحصيلي والدين جهت پيگيري روند توانبخشي در منزل و كلاسهاي حضوري . کاندیداتوری : در کودکان هر زمان که آسیب شنوایی رخ دهد و میزان آسیب هر چقدر که باشد کاندید برای آموزش می شوند .آموزش در کودکان قبل از دوره زبان آموزی با بعد از دوره ی زبان آموزی متفاوت می باشد.برنامه کودکان با کم شنوایی ملایم و متوسط با کودکان با کم شنوایی شدید و عمیق متفاوت است. بزرگسالانی که در کودکی دچار آسیب شنوایی شده اند ودر بزرگسالی جهت آموزش مهارت های شنوایی مراجعه کرده اند کاندید نمی شوند،چون زمان زیادی از آسیب شنوایی آن هاگذشته است و احتمال موفقیت بسیار کم است. افراد مبتلا به مشکلات سیستم شنوایی مرکزی نیز کاندید این آموزش ها می باشند.استفاده از نوع خاصی از آموزش مهارت های شنوایی برای مشکلاتی غیر از آسیب شنوایی مانند:آفازی،اختلال حافظه،اختلال یادگیری،عقب ماندگی ذهنی و...وجود دارد. سطوح مهارت هاي شنوايي: -1آگاهي ازصدا و كشف آن(Detection):كشف صدا به معناي آگاهي از وجود آن است. و زمانی صورت می گیرد که صدا در محدوده ی شنوایی انسان قرار گیرد.برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید
یعنی از نظر فرکانسی در محدوده ی 20000-20 هرتز باشد و از نظر شدت انرژی لازم برای تحریک سیستم شنوایی فرد را داشته باشد. -2تمایز گذاری اصوات(Discrimination) :تمایز در واقع قدرت تفاوت گذاری بین اصوات مختلف است.حس شنوایی با توجه به خصوصیات فیزیکی متفاوت اصوات پیام های عصبی مختلف را تولید می کند،که فرد را قادر می سازد تا بین اصوات مختلف تفاوت قائل شود. -3شناسایی اصوات(Identification) :عبارت است از تشخیص صحیح اصوات از یک دیگر به نحوی که فرد هر یک را کاملا تشخیص دهد.در این مرحله فرد علاوه بر تمایز گذاری بین اصوات باید هر یک از آن ها را به صورت جدا گانه تشخیص دهد. -4درک گفتار(Comprehention):هدف از انجام تمامی تمرینات در این مرحله،توسعه ی فرایند های مغزی مربوط به حس شنوایی است.به طوری که باید سعی نمود توانایی های درکی بالقوه را تبدیل به توانایی های بالفعل کرد.


موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 7 مهمان