راه هاي افزايش مصرف عسل در ايران

مطالب و مقالات ارسالی در مورد زنبورعسل و زنبورداری که توسط دوستان و کاربران ارسال شده است.
پرورش ملکه زنبورعسل,اصلاح نژاد,اصلاح نژاد,بيماريها وافات زنبورعسل,بازديد كندو و نگهداري,تجهيزات زنبورداري,لغات انگليسي زنبورعسل,اخبار و متفرقه,
شكل شناسي و فيزيولوژي,تغذيه زنبورعسل وزمستان گذراني

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
mellifera
مدیر سایت زنبورعسل ایران
مدیر سایت زنبورعسل ایران
پست: 4166
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۰ ق.ظ
محل اقامت: آذربایجان شرقی-مرند
تشکر کرده: 4565 دفعه
تشکر شده: 2800 دفعه
تماس:

راه هاي افزايش مصرف عسل در ايران

پست توسط mellifera »

[JUSTIFY]ماهنامه دام کشت و صنعت، شماره 101

راه هاي افزايش مصرف عسل در ايران

نويسنده: تهيه و تدوين: شركت تعاوني زنبورداران/شاهين علم كوه (چالوس)

اگر نگاهي كوتاه به مقدار مصرف سرانه ي عسل ساير كشورها داشته باشيم، متوجه خواهيم شد كشورهاي توسعه يافته عموما با رژيم غذايي سالم داراي طول عمر بيشتر و سالم تري هستند و هميشه به فكر تهيه مواد غذايي مصرفي روزانه با خواص بسيار عالي بوده و همچون ديگر مايحتاج زندگي، به فكر كيفيت بوده نه بها و كميت. يكي از غذاهاي كامل مصرفي شان عسل بوده و به نسبت كشورهاي در حال توسعه چندين برابر عسل مصرف مي كنند.
اين امر دلايل خاصي دارد كه اميد است با لحاظ كردن آن در كشور عزيزمان، ما نيز در زمره بيشترين مصرف كنندگان عسل قرار گيريم كه تحقق آن مستلزم حمايت همه جانبه ي دولت از توليدكنندگان است. عواملي كه مصرف كنندگان را ترغيب مي كند تا به عسل و ديگر محصولات زنبور عسل روي آورند عبارتند از:
الف) اهتمام دولتمران در حمايت از توليدكنندگان از قبيل:
1ـ در اختيار نهادن مراتع، باغات و جنگل هاي ييلاقي و قشلاقي براي امكان ادواري زنبورها (با توجه به چهار فصل بودن كشورمان)
2ـ تامين تجهيزات پيشرفته صنعت زنبورداري از كشورهاي پيشرفته با تخصيص يارانه
3ـ انحصاري كردن بسته بندي عسل و ديگر محصولات زنبورداري به صورت منطقه اي كه فقط و فقط بايد توسط توليدكنندگان و دست اندركاران صنعت زنبورداري صورت پذيرد، نه اينكه عسل را همانند ديگر محصولات غذايي كه توسط انسان تهيه و توليد شده و بسته بندي نموده، برايش تاريخ توليد تعيين نمايند (اين در حالي است كه زمان توليد عسل زنبور براي صنايع بسته بندي مشخص نيست تا تاريخ توليد آن را حك نمايند) متاسفانه مشاهده مي گردد براي عسل تاريخ انقضاء با مهلت كوتاه در نظر مي گيرند. اين در حالي است كه عسل طبيعي تنها ماده ي غذايي است كه با حفظ شرايط خاص سال ها سالم مي ماند.
4ـ در نظر گرفتن يارانه هاي ويژه تغذيه اي و دارويي (تغذيه زمستاني- تحريكي= مواد اوليه) زنبورها به زنبورداران، تامين اعتبار مورد نياز بانكي، كه عامل تشويق افزايش توليد و استقبال جوانان به اين صنعت مي گردد.
چهار عامل فوق كه مسئوليت آن به عهده دولتمردان مي باشد، موجب مي گردد توليدكنندگان به فكر افزايش كيفي و كمي عسل باشند كه باعث عرضه بيشتر عسل طبيعي شده و نياز مصرف كنندگان را كه با اعتمادسازي به وجود آمده، تامين مي كند.
ب) وظيفه ي ملي رسانه هاي گروهي، توليدكنندگان و متوليان سلامت جامعه در اطلاع رساني از خواص غذايي و دارويي عسل و ديگر محصولات زنبور عسل كه در اين مورد صدا و سيما كه رسالت اصلي فرهنگ رساني را به عهده دارد و سردمدار اصلي اطلاع رساني مي باشد مي تواند نقش به سزايي داشته باشد كه خود عامل اصلي اعتمادسازي مصرف كنندگان مي شود.
ج) مبارزه اصلي با پديده ي شوم توليد، بسته بندي و عرضه عسل تقلبي (دست ساز) كه عموما متقلبين به صراحت و بدون هيچ گونه واهمه از برخورد جدي با آنان، رسما به فعاليت پرداخته و متاسفانه هر روز به تعدادشان افزوده مي شود كه اين كار مستلزم همكاري هموطنان در شناسايي، معرفي و تحويل آن به مقامات قضايي و در نهايت با برخورد شديد و صدور حكم قاطع باعث نابودي خيانت كاران به جامعه مي شود.
د) روشن كردن قضيه شكرك زدن عسل براي مصرف كنندگان.
همان طوري كه در شماره 98 ماهنامه به اختصار به عوامل شكرك زدن پرداختيم، مشاهده مي شود كه اكثر قريب به اتفاق مردم متاسفانه هنوز بر اين باورند كه عسل شكرك زده تقلبي بوده و برخي چنين عسلي را فاسد دانسته و از مصرف آن امتناع مي كنند. اين در حالي است كه نيمي از دلايل طبيعي بودن عسل، شكرك زدن آن است كه به علت وجود آنزيم ها و دياستازهاي موجود و به تناسب درجه حرارت محيط نگهداري و نوع شهد گياه در مدت زمان هاي متفاوت در نهايت شكرك خواهد زد كه متاسفانه به علت تبليغات گسترده دست اندركاران تهيه و توزيع عسل هاي تقلبي، به صورت باور غلط بين مردم رواج يافته كه عسل شكرك زده تقلبي مي باشد. اين در حالي است كه عسل تقلبي شكرك نمي زند. عسل طبيعي اگر پاستوريزه نشود كه اين امر باعث از بين رفتن بعضي از خواص آن مي باشد، به طور حتم شكرك خواهد زد.
اميد است با مساعي دولتمردان و دست اندركاران موجب تعالي سلامت جامعه شويم.
(جامعه سالم برگرفته از تفكر سالم مي باشد)

[/JUSTIFY]


نمایه کاربر
Hassannozarpour

Re: راه هاي افزايش مصرف عسل در ايران

پست توسط Hassannozarpour »

با سلام مصرف عسل برای هر شخص ضروری بوده ومی تواند موادویتامینی مورد نیاز بدنش را تامین کند وهر خانواده باید مصرف عسل را در سرانه خود بگنجاند واین امر به وسیله تهیه وپخش برنامه های مربوط به زنبورعسل ومصرف عسل توسط متخصصین تغذیه از طریق صداوسیما میسر می باشد تا مردم به مصرف بیشتر عسل تشویق شوند.
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 27 مهمان