با سلام
دوستان من با چند دکتر طب سنتی در مورد شکر صحبت کردم ، از دیدگاه طب سنتی طبع شکر سرد هست ، و خوردن شکر باعث سردی می شود اما زمانی که شکر حرارت می بیند طبع سرد شکر از بین می رود و به سمت طبع گرم متمایل می شود لذا علت تامه در گرم کردن شربت ، حل شدن شکر در آب نیست ، بلکه تغییر طبع شکر می باشد .
علت مخلوط کردن عسل در شربت هم بخاطر معتدل کردن( نه گرم و نه سرد) طیع آب شکر می باشد ( به عت طبع معتدل عسل)
حال نکته مهم:
از آنجا که زنبود موجودی خونسرد بوده پس غذایی که به زنبور داده می شود بسیار حائز اهمیت است تا از طبعی گرم و معتدل برخوردار باشد.
توجه شود که عسل نیز به عنوان مهمترین و بهترین محصول زنبور دارای طبع معتدل می باشد .
*********************************************
چند خط نکاتی در مورد طبع در طب سنتی
[CENTER]معرفی انواع مزاج ها و طبع ها[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[JUSTIFY]طبیعت انسان ها با هم متفاوت است و اگر بخواهیم سبک زندگی سالم و روش دستیابی به سلامت واقعی را تجربه کنیم باید به جسم و روان ازدید طب سنتی یا طب مزاجی نگاه کنیم.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]از دیدگاه طب سنتی عوامل تشکیل دهنده جهان خلقت و بدن انسان 4 عنصر اصلی میباشد که به آنها ارکان گفته میشود ، این 4 رکن عبارتند از : اتش ( گرم و خشک ) ، هوا ( گرم و تر ) ، اب ( سرد و تر ) ، خاک ( سرد و خشک ).[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]مزاج همان طبع است و آنرا نباید با رکن اشتباه بگیرید ، مزاجغلبه یکی از رکن ها بر بدن انسان یعنی غلبه گرمی ، سردی ، خشکی یا تری میباشد.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]انواع مزاج ها : مزاج اصلی یا جبلی ، صفراوی ، دموی ، بلغمی ، سوداوی ، معتدل ، معتدل گرم و تر ، معتدل سرد و تر ، معتدل گرم و سرد.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج اصلی یا جبلی : هر فرد از بدو تولدش دارای حرارت و رطوبت غریزی میباشد که به آن مزاج اصلی یا جبلی میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج صفراوی : رکن آتش غالب است ، این افراد مزاجی گرم و خشک دارند و آنها را صفراوی میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج دموی : رکن هوا غالب است ، این افراد مزاجی گرم و تر دارند و آنها را دموی میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج بلغمی : رکن آب غالب است ، این افراد مزاجی سرد و تر دارند و آنها را بلغمی میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج سوداوی : رکن خاک غالب است ، این افراد مزاجی سرد و خشکدارند و آنها را سوداوی میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج معتدل : تمام ارکان نسبتاً در حالت تعادل هستند و این افراد را مزاج معتدل میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج معتدل گرم و تر : ارکان آتش و هوا غالب بر سایر ارکان هستند ، این افراد مزاجی گرم دارند و انها را مزاج معتدل گرم و تر میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج معتدل سرد و تر : ارکان آب و خاک غالب بر سایر ارکان هستند ، این افراد مزاجی سرد دارند و انها را مزاج معتدل سرد و تر میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزاج معتدل گرم و سرد : ارکان هوا و آب غالب بر سایر ارکان هستند ، این افراد مزاجی تر دارند و انها را مزاج معتدل گرم و سرد میگویند.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]هرچیزی مزاجی دارد : این نکته قابل توجه است که هر چیز در این عالم هستی دارای مزاج است ؛ حیوانات ، گیاهان، فصول ، سنین و اعضاء بدن که به ترتیب به آنها اشاره میشود.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» حیوانات : هر موجود بسته به نوع فعالیت و خلقتش دارای مزاج خاص خود است ، مثلاً گرگ مزاج گرم وخشک دارد ، شیر مزاج گرم و تر دارد و عنصر آتش در او برتری دارد ، مورچه سوداست ، زنبور صفراست و الاغ از جنس بلغم است و …[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» گیاهان : گیاهانی که خوردن و لمس آنها موجب گرمی ، تشنگی یا ایجاد خارش وسوزش میشود گرم وخشک میگویند ، گیاهانی که خوردن آنها موجب ایجاد گرمی میشود را گیاهان گرم و تر و گیاهانی که موجب رفع حرارت بدن شده و رفع تشنگی میکنند سرد و تر مینامند ، گیاهانی که از گرمی بدن میکاهند اما تشنگی را برطرف نمیکنند و یا دربدن ایجاد خشکی و لاغری میکنند سرد و خشک میگویند و …[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» فصول : فصل بهار مزاج گرم وتر ، فصل تابستان مزاج گرم و خشک ، فصل پاییز مزاج سرد وخشک و فصل زمستان مزاج سرد و تر دارد.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» ساعات شبانه روز : صبح ( بهار ) مزاج گرم و تر ، ظهر ( تابستان ) مزاج گرم وخشک ، عصر ( پاییز ) مزاج سرد وخشک و شب ( زمستان ) مزاج سرد و تر دارد.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» سن انسان : در انسان مزاج اصلی از تولد تا 30 سالگی ( بهار ) مزاج گرم و تر ، از جوانی 30 تا 35 سالگی ( تابستان ) مزاج گرم و خشک ، از میانسالی 35 تا 60 سالگی ( پاییز ) مزاج سرد وخشک و از پیری پس از 60 سالگی ( زمستان ) مزاج سرد و تر است.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
[JUSTIFY]» مزه ها : مزه شیرین ( مزاج گرم ) ، مزه تلخی ( مزاج گرم و خشک ) ، مزه ترشی ( مزاج سرد و خشک ) ، مزه شوری ( مزاج گرم و خشک ) ، مزه تندی ( مزاج گرم و خشک ) ، مزه گس ( مزاج سرد و تر ) میباشد.[/JUSTIFY]
[JUSTIFY] [/JUSTIFY]
منبع :
http://www.drakbary.com/
http://www.tim.ir/
http://www.tandorostan.org/
http://www.timclinic.ir/
http://irancook.ir
نکته ی بسیار مهم و ضروری در مورد شربت
مدیر انجمن: mellifera
-
- کاربر ویژه سایت زنبورعسل
- پست: 245
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲, ۴:۵۰ ق.ظ
- محل اقامت: مازندران - تنکابن
- تشکر کرده: 170 دفعه
- تشکر شده: 276 دفعه
- تماس:
نکته ی بسیار مهم و ضروری در مورد شربت
حضرت زهرا سلام الله علیها:
اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی علیه السلام را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.
[LEFT]امالی(صدوق) ص182[/LEFT]
اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی علیه السلام را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.
[LEFT]امالی(صدوق) ص182[/LEFT]
- naragh
- کاربر فعال سایت زنبورعسل
- پست: 52
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱, ۴:۰۵ ب.ظ
- محل اقامت: نراق
- تشکر کرده: 1 دفعه
- تشکر شده: 19 دفعه
- تماس:
Re: نکته ی بسیار مهم و ضروری در مورد شربت
سلام دوست عزيز
يك سوال آيا شهدي كه داخل گياهان است داغ شده؟
يك سوال آيا شهدي كه داخل گياهان است داغ شده؟
bee
-
- کاربر ویژه سایت زنبورعسل
- پست: 245
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲, ۴:۵۰ ق.ظ
- محل اقامت: مازندران - تنکابن
- تشکر کرده: 170 دفعه
- تشکر شده: 276 دفعه
- تماس:
Re: نکته ی بسیار مهم و ضروری در مورد شربت
با سلام
آقا نراق عزیز تمام سعی ما این است که شربتی تولید کنیم تا به شهد طبیعی نزدیک بوده ( چه از نظر طبع و چه از نظر محتوا) تا در استفاده از زنبور ها در بهینه ترین حالت از انها بهربرداری کنیم . لذا دوست عزیز ساخته طبیعت و فارق از دست بشر ، این شهد گوارا تر از هر چیز برای زنبور دارای طبعی شبیه محصول زنبور یعنی عسل است.
دوست عزیز شهد ساخته گل از متریال هایی طبعی که همگی دارای طبع معتدل و نزدیک به گرم هستند ساخته شده و پس از طی مکانیزمی دارای این طبع شده است، گرم کردن آبشکر و یا به قول شما داغ کردن ابزاری است برای ما، تا این شربت آبشکر مصنوعی رو از نظر طبع و محتوا نزدیک به شهد طبیعی کنیم .....
دوست عزیز لازم هست بگم اون چند خطی که شما بطور خلاصه خوندید حاصل سه ماه و نیم تحقیق و مشاوره با چند دکتر طب سنتی که هر کدام از این دکتر ها در کار خودشان استادی به تمام معنی هستند و....و این طور نبود که نتیجه فکر دو دقیقه ای باشه دو ست عزیز ....
آقا نراق عزیز تمام سعی ما این است که شربتی تولید کنیم تا به شهد طبیعی نزدیک بوده ( چه از نظر طبع و چه از نظر محتوا) تا در استفاده از زنبور ها در بهینه ترین حالت از انها بهربرداری کنیم . لذا دوست عزیز ساخته طبیعت و فارق از دست بشر ، این شهد گوارا تر از هر چیز برای زنبور دارای طبعی شبیه محصول زنبور یعنی عسل است.
دوست عزیز شهد ساخته گل از متریال هایی طبعی که همگی دارای طبع معتدل و نزدیک به گرم هستند ساخته شده و پس از طی مکانیزمی دارای این طبع شده است، گرم کردن آبشکر و یا به قول شما داغ کردن ابزاری است برای ما، تا این شربت آبشکر مصنوعی رو از نظر طبع و محتوا نزدیک به شهد طبیعی کنیم .....
دوست عزیز لازم هست بگم اون چند خطی که شما بطور خلاصه خوندید حاصل سه ماه و نیم تحقیق و مشاوره با چند دکتر طب سنتی که هر کدام از این دکتر ها در کار خودشان استادی به تمام معنی هستند و....و این طور نبود که نتیجه فکر دو دقیقه ای باشه دو ست عزیز ....
حضرت زهرا سلام الله علیها:
اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی علیه السلام را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.
[LEFT]امالی(صدوق) ص182[/LEFT]
اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی علیه السلام را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.
[LEFT]امالی(صدوق) ص182[/LEFT]
چه کسی حاضر است؟
کاربران حاضر در این انجمن: Bing [Bot] و 19 مهمان