میشه ژله ایرانی تولید کرد

سوالات در مورد پرورش و نگهداری زنبورعسل و تغذیه و برداشت و انتقال زنبورستان و کوچ زنبورستان

مدیر انجمن: mellifera

نمایه کاربر
65006500
کاربر نیمه فعال سایت
کاربر نیمه فعال سایت
پست: 7
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴, ۳:۲۴ ب.ظ
محل اقامت: قم
تشکر شده: 3 دفعه
تماس:

میشه ژله ایرانی تولید کرد

پست توسط 65006500 »

من خودم سال پیش اقدام به تولید ژله کردم و چکیده یافته هام رو که به اونها یقین دارم مطرح میکنم :

1- نژاد : شما به انسانها نگاه کنید آیا همشون یک نوع استعداد دارن؟ در هوش و کار باهم متفاوت نیستن؟ افغانی ها( به طور کل چشم بادامی ها) پرکارترند یا عربها و آفریقاییها؟؟
شما یک کار ساده رو بدید به 10 نفر یکی 10 دقیقه ای انجام میده و یکی 8 دقیقه و یکی 5 دقیقه و یکی 2 دقیقه! چرا ؟ چون بعضی ها دستشون و پاشون تند هستش.
چرا یک گاو رسمی ما در روستاهای کوهستانی هر روز 2تا 4 کیلو بیشتر شیر نمیده ولی گاو معروف هلنید 60 لیتر؟ مرغ رو نگاه کنید، یک نژادش گوشتیه و یک نژادش تخمی ، تازه تخمی ها هم خودشون ضعیف و قوی دارن و ...

در زنبور هم همینه بعضی نژادها عسل آوره و بعضی هاشون بچه ده و بعضی هاشون هم ژل ریز .

چینی ها اومدن حدود 30 تا 40 سال روی نژاد ژله ریز کار کردن و مدام و پی در پی اصلاح نژاد کردن تا از برداشت مرحله ای 20 گرم به مرحله 150 گرم رسیدن.

2- صحرا و تغذیه : مادری که به بچه اش شیر میده به اندازه تغذیه ای که میکنه کیفیت و کمیت شیرش افزایش پیدا میکنه ( دکتر متخصص میگفت : مادر شیرده باید روزی 6 لیوان شیر پرچرب و 20 عدد رطب بخوره) . یا برای هر قطره منی که از مرد خارج میشه 1000 قطره خون نیازه و خروج منی رس بدن مرد رو میکشه و اگر بُنیه مرد(نژاد ) و تغذیه اش قوی نباشه قادر به تولید منی زیاد نیست .

غده های مغز زنبور هم اگر بخواد تولید ژله بکنه احتیاج به مواد مغذی داره تا غده هاش رو کار بندازه و این حاصل نمیشه مگر به گرده و تاحدودی عسل . لذا به هر میزان که گرده باکیفیت و زیاد باشه ژله تولیدی مرغوبتر و بیشتر خواهد بود.
درصورت کمبود کیفی و کمی گرده در طبیعت باید از طریق کیک ها و خمیرهای جانشین مناسب ( که مورد تحقیق و آزمایش مراکز معتر بوده باشه) تاحدودی مشکل تغذیه را جبران کرد

3- مدیریت : شامل چند بخش میباشد( نوع کندو ، روش تغذیه ، پیوند زدن و ....) که مهمترینشون رو خدمتون عرض میکنم.
برای هر کندوی ژله ساز اگر شما 1 تا 3 کندوی کمک کننده داشته باشید این باعث افزایش محصول خواهد شد، یعنی اینکه هر روز از یکی از این کندوها 1 تا 2 قاب نوزاد ژله ریز مقاب کندوی ژله ساز بریزید تا این نوزادان داخل کندو شده و روی شاخونها کار کنند
به عبارت دیگه : کندوی شما همیشه باید آنقدر نوزاد داشته باشد که گروهی از آنها مشغول تغذیه لاروهای کارگر خود کندو باشن و گروهی هم مشغول تغذیه لاروهای ملکه و این نیازمند زنبورهای فعا و تند و فرض با بُنیه قوی و غذای خوب و به تعدا د زیاد هست.

از بین این سه عامل بنده عامل نژاد و سپس غذا و سپس مدیریت رو به ترتیب موثر میدانم


مطلب آخر : اما کیفیت ژله های چینی ، این بستگی به کیفیت گرده ( یاخمیر و مکلهایی) داره که زنبور استفاده کرده اگر از گرده بیدمشک (مثلا) استفاده کرده ژله بسیار مرغوب خواهد بود و اگر از گرده کلزا ( مثلا) استفاده کرده باشه کیفیت گرده پایین خواهد بود . همین امر باعث تنوع در قیمت و درجه بندیهای ژله میشه.


نمایه کاربر
ahmad5
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
کاربر ویژه سایت زنبورعسل
پست: 211
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۱, ۱۱:۵۴ ب.ظ
تشکر کرده: 6 دفعه
تشکر شده: 255 دفعه
تماس:

Re: میشه ژله ایرانی تولید کرد

پست توسط ahmad5 »

سلام، شما چقدر ژله برداشت کردید؟ از چه روشی؟
دوری و دوستی
موضوع جدید ارسال پست

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 11 مهمان