یکی از صادرات کشور ایران به دیگر نقاط دنیا ، عسل می باشد . این میزان به گزارش سایتهای خبری برای هر سال چیزی در حدود 12میلیون دلار بوده است .
خریداران عسل را به 2 گروه می توان تقسیم کرد . گروه اول جوانان و میانسالان (30-40سال) و گروه دوم افراد مسن (40 به بالا). نحوه مصرف عسل در این 2 گروه، مختلف است . جوانان و میانسالان عسل را به عنوان ماده ای مغذی به همراه صبحانه، میان وعده، انواع دسر و تقویت کننده ها (مانند معجون ، شیر پسته و ...) مصرف می کنند. در این گروه عسل بیشتر به عنوان ماده تقویت کننده جسم و ذهن و نیرو ساز مصرف می شود. در گروه دوم شیوه مصرف متفاوت تر است و علاوه بر مصرف به صورت طعم دهنده برای وعده های مختلف غذایی، به تنهایی نیز به جهت سود بردن از خواص بیشمار و جنبه های درمانی نیز مصرف می گردد. مسلما شیوه مصرف و نگرش هر گروه در نحوه انتخاب، خرید و نگهداری تاثیر زیادی دارد.خریداران و مصرف کنندگان برای انتخاب عسل مصرفی خود به چند نکته توجه می کنند. نکته اول میزان خلوص محصول است. این به این معنی است که افزودنیهای دیگری (همجون شکر ، آب ، طعم دهنده ، نگهدارنده و ...) درون آن وجود نداشته باشد.
مورد دوم، طبیعی بودن عسل است که از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عسل طبیعی بواسطه تغذیه زنبور عسل از شهد انواع گیاهان (یا یک نوع گیاه خاص که در منطقه نگهداری کندوها وجود دارد) و ذخیره سازی آن در کندو تهیه می شود. این روش تهیه عسل زمان و هزینه زیادی را برای کندو داران و پرورش دهندگان زنبور عسل دارا می باشد. برخی از زنبورداران برای تغذیه زنبور ها از مخلوط آب و شکر استفاده می کنند، که این مسئله باعٍث نگرانی مصرف کننده ها در خصوص کم شدن خواص عسل می شود. هرچه عسل خاص تر و مرغوب تر باشد (از گیاهان کمیاب و یا فصلی و ... تهیه شده باشد)، قیمت آن نیز بیشتر است .
بسته بندی و ارائه یک چنین محصولی به بازار مصرف، نیازمند دقت فراوان و توجه به مصرف کننده است. با توجه به تنوع قیمت عسل در بازار ( از حداقل 5000 تومان تا 50000 تومان برای 800 گرم ) و طبقه بندی مخاطبان مختلف در هر طبقه اجتماعی-اقتصادی، می توان برای بسته بندی عسل پیشنهادهای زیادی را در نظر گرفت.
طراحی ساختار بسته بندی برای عسل | اثر برگزیده در دومین جشنواره طراحی بسته بندی مواد غذایی با رویکرد صادرات در بخش ایده پردازی . طراح : ایمان آل مظفر
پیشنهاد اول: (مخاطب با سن بالاتر از 40 سال، آشنا به خواص مختلف عسل، طبقه اجتماعی A و B، مصرف کننده روزانه عسل)
این مخاطب، محصول عسل را به درستی می شناسد و مرغوبیت آن را به خوبی تشخیص می دهد. برای او فاکتور خلوص و ظبیعی بودن محصول بسیار اهمیت دارد. ار آنجایی که عسل را در سبد تغذیه ای روزانه خود دارد، محصول مورد نیاز خود را در حجم بیشتر طلب می کند (800 و 1 کیلو گرم). برای او عسل یک محصول ارزشمند و لوکس محصوب می شود. ساختاری برای بسته بندی عسل صادراتی برای این نوع مخاطب طراحی و ارائه شد که تداعی کننده فرم کندوی عسل در حالت طبیعی است.
طراحی ساختار بسته بندی برای عسل | اثر برگزیده در دومین جشنواره طراحی بسته بندی مواد غذایی با رویکرد صادرات در بخش ایده پردازی . طراح : ایمان آل مظفر
لانه های کوچکی که زنبورها برای ذخیره عسل می سازند به صورت تجمعی از شش ظلعی هاست. فرم کلی به دست آمده، ذهن مصرف کننده را به سمت طبیعی بودن و خلوص محتوی هدایت می کند. استفاده از متریال شیشه به این جهت است که خریدار بتواند رنگ و غلظت محصول را به خوبی تشخیص دهد. حجم به دست آمده به گونه ای است که مصرف کننده می توامد آن را پس از خرید به راحتی در طولانی مدت نگهداری کرده و مصرف کند . لیبل های طراحی شده برای معرفی برند و اطلاعات تغذیه ای و ...، یاد آور محیطهای طبیعی زیست زنبور عسل (جنگل ، کوهستان ، دشت و ...) هستند. استفاده از درب چوبی بر روی بسته بندی برای ایجاد این حس بسیار موثر بود. این بسته بندی خریدار را به سمت آنچه که در ذهنش برای محصول عسل در نظر دارد هدایت می کند.
جوان بمانید ، قوی تر شوید | طراحی و ایده پردازی برای بسته بندی عسل و ارائه راه کار ارتباطی خلاق . اثر برگزیده در دومین جشنواره طراحی بسته بندی مواد غذایی با رویکرد صادرات در بخش ایده پردازی . طراح : ایمان آل مظفر
پیشنهاد دوم: (مخاطب جوان و میانسال، عسل را به عنوان یک ماده مغذی می شناسد، گه گاهی عسل خرید می کند، طبقه اجتماعی-اقتصادی C1)
این نوع مصرف کننده شناخت خیلی زیاد و دقیقی از محصول عسل ندارد. به عنوان یک کالای اساسی بر سر سفره به آن نگاه نمی کند. عسل را در حجمهای زیاد خریداری نمی کند. حساسیت خیلی زیادی در مورد محصولی که خریداری می کند نداشته و چند فاکتور اولیه (برند، بهداشتی بودن، تاریخ مصرف و ...) را کنترل می کند. عسل مصرفی خود را از انواع فروشگاههای زنجیره ای، سوپر مارکتها و فروشگاههای کوچک تهیه می کند.
با توجه به رفتار خرید و مصرف در چنین مخاطبانی، ارتباط محصول با مصرف کننده باید سریع برقرار شود. میزان هزینه باید کاهش پیدا کند تا توان خرید این نوع مخاطب در نظر گرفته شود. از این رو برای ساختار می توان از شیشه های موجود و رایج برای بسته بندی بهره برد (هرچند که بهتر است شیشه دارای یک طرح منحصر به صاحب برند باشد).
برای ایجاد یک پل ارتباطی قوی میان محصول و مصرف کننده راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از این راه حل ها، بر انگیختن احساسات مخاطب است. در طراحی این لیبل ها با زبانی طنز گونه و صمیمی، خواص ذاتی موجود در عسل را به عنوان یک مزیت برای برندWallabee (برند فرضی) معرفی می شوند. از مهمترین خواص عسل می توان به تقویت کنندگی قدرت ذهن و بدن و ضد پیری و جوان نگهدارنده پوست اشاره کرد. ایجاد یک مزیت، تفاوت و یا برتری محصولات و موادغذایی نسبت به یکدیگر کار دشواری است. ارتباط احساسی با مصرف کننده و ایجاد یک بینش متفاوت نسبت به محصول می تواند به عنوان راه کاری برای ارائه موفق یک محصول در بازار باشد. بسته بندی هایی که متمایز هستند، همواره مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرند.
جوان بمانید ، قوی تر شوید | طراحی و ایده پردازی برای بسته بندی عسل و ارائه راه کار ارتباطی خلاق . اثر برگزیده در دومین جشنواره طراحی بسته بندی مواد غذایی با رویکرد صادرات در بخش ایده پردازی . طراح : ایمان آل مظفر
این تمایز زمانی در ساختار، رنگ، تصویر و ... (USP- Unique Selling Proposition) صورت می گیرد و زمانی منجر به طراحی محصولی می شود که احساسات مخاطب را هدف بگیرد. (ESP- Emotional Selling Proposition)
استفاده از 2 ویژگی عسل (مقوی و جوان نگهدارنده) به عنوان راه کار اصلی طراحی مد نظر قرار گرفت. تاکید بر تصویر و خاصیت محصول در درجه اول دیداری، می تواند مخاطب را به سرعت جذب کرده و پیام را به او منتقل کرده و احساسات او را تحت تاثیر قرار بدهد.
ایمان آل مظفر
پاییز 1391
منبع:http://alemozaffar.com
فروشگاه لوازم زنبورداری جهانی واقع در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی یکی از مجهزترین فروشگاههای لوازم زنبورداری در منطقه شمال غرب کشور می باشد که در زمینه تولید و عرضه لوازم و تجهیزات و محصولات زنبوداری به صورت عمده و خرده فروشی با زنبوداران عزیز همکاری داشته و توانسته است با پشتکار و بروز رسانی مداوم و تهیه ملزومات زنبوداری درجه یک رضایت زنبوداران عزیز را فراهم آورد.
این فروشگاه توانسته است انواع لوازم زنبوداری تولید داخل و خارجی را برای اولین بار در سطح منطقه و کل ایران عرضه نموده و نمایندگی فروش اکثر تولید کنندگان داخلی را کسب نماید.
این فروشگاه جهت سهولت در خرید و تهیه ملزومات زنبوداری و بروز رسانی اطلاعات زنبوداران اقدام به راه اندازی کاملترین سایت زنبورعسل و فروشگاه لوازم زنبوداری نمموده است.
آدرس اینترنتی سایت زنبورعسل ایران
فروشگاه لوازم زنبوداری
آدرس :آذربایجان شرقی مرند فروشگاه لوازم زنبوداری جهانی 09144929484
سایت زنبور عسل ایران (لوازم زنبورداری جهانی) از سال 1388 با هدف ترویج و اشتراک گذاری مطالب زنبورداری توسط مدیر سایت مهندس امین جهانی از شهرستان مرند پایه گذاری گردید تا زنبورداران بتوانند در کنار هم از تجربیات یکدیگر استفاده نمایند . امید است با استفاده از مطالب ارائه شده در سایت گامی در جهت مدرنتر شدن صنعت زنبورداری برداشته باشیم.