جشنواره عسل تهران اسفند 93
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
فرهنگسرای اشراق
اسفند 93
مقدمه :
اشاعه ی فرهنگ تولید ومصرف محصولات غذایی سالم درجامعه وهم چنین تضمین وگواهی سلامت محصولات وفرآورده های غذایی مورد مصرف درهرکشوری مهم ترین شاخص پایداری سلامت اجتماعی واقتصادی به شمار می رود واین مسئله نه تنها از حیث کمی وکیفی بلکه از نظر الگوهای مصرف شاخص های اقتصادی واجتماعی نیز اهمیت بسیار دارد . لذا اگر بتوانیم در مسیر ارتقاء وتوسعه فرهنگ مصرف مواد غذایی سالم قدم درستی برداریم شاهد نتایج مثبت آن دربخش کلان جامعه خواهیم بود .
به همین منظور هر سال درکشور شاهد برنامه هایی درجهت فرهنگ سازی مصرف فرآورده های سالم غذایی درقالب برنامه های فرهنگی و آموزشی هستیم که جشنواره "عسل" ازجمله این طرح ها می باشد .
فرهنگسرای اشراق از نظر جغرافیایی واقع در منطقه 4 با بیشترین وسعت در مناطق تهران می باشد. در سال های توسعه و صنعتی شدن رفته رفته عسل طبیعی کم شده است و فضایی نیاز است تا عسل طبیعی به مردم معرفی و رسانده شود.
جشنواره عسل یکی از نام آشناترین وپرصدا ترین جشنواره های فرهنگی هنری برای شهروندان محسوب می شود جشنواره ای که سنت وآیین ایرانی در آن نهفته است بهانه ای شده است برای اجرای بسیاری از اتفاقات وبرنامه های خلاق که هم مردم هم مسئولان وفرهنگیان شهرتهران هر سال انتظار آن را دارند برگزار کردن جشنواره ای شبیه عسل در سایر کشورها کاری بسیار سهل وعادی است ولی می توان ادعا کرد جشنواره عسل فرهنگسرای اشراق مدل بومی اسلامی فستیوال های بین المللی که در نوع خود هم از نظر چهارچوب وارزشهای دینی و هم از نظر محتوا، فرم وشکل اجرا کم نظیر می باشد.
پیشینه ی اجرا:
جشنواره عسل بعداز اجرای موفق گذشته از جنبه های مختلف می تواند به عنوان یک الگو، بااستانداردهای مشخص وقابل توسعه وتعمیم برای سایر برنامه های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
- برگزاری جشنواره عسل در یکی از بهترین "باغ های ایرانی" شهر تهران که بیش ازصد سال قدمت دارد (به روایت کارشناسان میراث فرهنگی)بر زیبایی و اثربخشی جشنواره افزوده است.
- جشنواره گذشته با پذیرفتن حدود پانصد هزار نفرمخاطب به عنوان بازدید کننده توانسته است گامی موثر درجهت توسعه فرهنگ تغذیه سالم بردارد .
-حضور30 استان با عسل، سوغات ، صنایع دستی ، زبان ، موسیقی ، نمایش آئینها که خود جشنواره ای دردل جشنواره عسل می باشد تنوع بسیار خوب وجذابیت زیادی را برای مخاطبان با سلیقه های مختلف بوجود می آورد.
ضرورت طرح:
عسل همیشه و از قدیمالایام مورد توجه و احترام همگان بوده است و بر روی پاپیروس از مصر در حدود ۳۵۰۰سال پیش به خواص طبی آن اشاره گردیده است. در قدیم مصریها و یونانیها مردگان خود را با عسل مومیایی میکردند. دکتر عبداللطیف مصری در یکی از اهرام جیزه در داخل تابوت جسد کودکی را پیدا کرد که با عسل مومیایی شده بود. اسکندر مقدونی در بابل مرد و جسدش با عسل مومیایی شده و برای دفن کردن به مقدونیه فرستاده شد
قبل از کریستالسازی شربت نیشکر و تهیه شکر، عسل تنها ماده غذایی بود جهت طعمدهی، شیرینکنندگی یا تغییر مزهیداروهامورداستفادهبودهاست. قدمتاستفادهازعسلدرمصرحداقلبه۲۲۰۰تا۲۶۰۰سال قبل از میلاد مسیح میرسد. مصریان قدیم از عسل دست کم به صورت ۹۰۰فراورده بهره میبردهاند. محصول سالانه عسلدرجهانحداقل۳۰۰٫۰۰۰تن است.
در قرآن یک سوره به نام زنبور عسل(سوره نحل)وجود دارد.
خداوند در قرآن میفرماید:
و پروردگار تو به زنبور عسل وحی (الهام غریزی) کرد که از پارهای کوهها و از برخی درختان و از آنچه داربست (و چفتهسازی) میکنند، خانههایی برای خود درست کن سپس از همه میوهها بخور، و راههای پروردگارت را فرمانبردارانه، بپوی. (آن گاه) از درون (شکم) آن، شهدی که به رنگهای گوناگون است بیرون میآید. در آن، برای مردم درمانی است. راستی در این (زندگی زنبوران) برای مردمی که تفکر میکنند نشانه (قدرت الهی) است.
امیرالمومنین علی بن ابیطالب میفرماید: همانا زنبور عسل از هر گلی زیباترینش را بر میگزیند. از او دو گوهر گرانقدر تولید میشود" در یکی از آن دو (عسل) شفای درد مردم ودر دیگری نور و روشنایی (موم) است.
در ایران هم ابوعلی سینا ۱۰۰۰سال پیش در کتاب قانون خود نسخههای زیادی بر پایه عسل و موم آن تجویز کردهاست.
عسل در کشور ایران و در بسیاری از مناطق با زندگی مردم آمیخته است. فرآورده هایی که از این محصول به دست میآید جایگاه ویژهای برای ذائقه ایرانی دارد و از نظر مادی هم بسیار ارزشمند است. همچنین ایران رتبه هشتم تولید عسل جهان را داردکه شامل:
1- بر اساس منبع جمع آوری شهد گل و نوع گیاهی که زنبور عسل از آن شهد جمع آوری می کند :
معمولاً زنبورهای عسل، شهد را از چندین گیاه جمع آوری می نمایند، ولی در بعضی مناطق کوهستانی ممکن است یک گیاه به صورت غالب در منطقه وجود داشته باشد که مورد استفاده زنبور عسل واقع شده، در این صورت می توان عسل طبیعی بدست آمده را به نام گیاه فوق نامید مانند:
عسل آویشن، عسل گون، کنار (سدر). گاهی نیز ممکن است محل استقرار کلنی های زنبور عسل در نزدیک مناطق وسیع کشاورزی که یک محصول در آن کاشت می شود قرار گیرد، در اینصورت عسل طبیعی بدست آمده را می توان به نام آن محصول نامگذاری نمود، مانند عسل مرکبات، شبدر، اسپرس. در بعضی از مناطق نیز گیاه خاصی غالب نمی باشد و عسل طبیعی به دست آمده می تواند حاوی چندین شهد گل باشد که اصطلاحاً عسل چند گلییا عسل مخلوط می گویند و گاهی نیز زنبوردار، عسل طبیعی مناطق مختلف را با تکنیک های خاص با هم ترکیب می کند که آن را عسل چهل گیاه می نامند.
2- بر اساس منطقه اسکان کلنی های زنبور عسل (محل تولید) :
در این تقسیم بندی، منطقه جغرافیایی ملاک نام گذاری این محصول است، مانند عسل سبلان، کردستان، آذربایجان، تکاب، لار، جنگل های شمال کشور، طالقان، دماوند.
3- متناسب با زمان تولید :
الف) عسل بهاره، مثل عسل مرکبات و عسل اقاقیا که زنبور عسل در اوایل بهار جمع آوری می کند.
ب) عسل تابستانی که گاهی از اوقات آن را عسل پاییزه نیز می نامند و زمان جمع آوری آن اواسط تابستان یا حتی اوایل پاییز است مثل عسل آویشن، اسپرس، عسل گون.
و از جهت رنگ :
1- اقاقیا، سفید روشن مانند آب است2- افرا، لیمویی رنگ3- اسپرس، زرد طلایی4- انواع میوهها، زرد متمایل به قهوهای 5- شبدر سرخ، زرد تمایل به قرمز6- زیرفون، زرد متمایل به سبز7 - گل قاصد، زرد تیره8- نارون، قهوهای9- صنوبرو زبان گنجشک، سبز تیره تا سیاه10- بهار نارنج زرد طلايي11- جنگلهاي مازندران زرد مايل به سبز12-آويشن عقيقي قرمز13-اکلیل کوهی کهربائی روشن یا سفید14-عسل کاج جنگلهاي اروپا متمايل به قهوه اي15-مرکبات زرد شفاف16-اوکالیپتوس تیره 17-تمشک وحشی-زلال کشت شده-سفید رنگ18- آفتابگردان زرد طلایی 19-گندم سیاه زرد تیرهیا قهوه ای تیره20- مریم گلی کهربائی روشن یا تیره زرین21-بلوط تیره22- اسطو خودوس زرین23-اکلیل کوهی کهربائی روشن یا سفید24-درخت ثمردار : قهوه ای روشن25-صنوبر : تیره26-خلنگ : قهوه ای متمایل به قرمز
اهداف طرح:
1-سعی در ایجاد تنوع و شادی در زندگی مردم
2-ترویج فرهنگ استفاده و آشنایی با خواص درمانیعسل
3-ایجاد بستر مناسب برای ابراز شادمانی در شکل جمعی
4-آشنایی با فرهنگ اقوام به ویژه شهرهای دارای عسلطبیعی
5-معرفی گونههای مختلف عسل ایران
6-تلاش در جهت تعامل با مراکز اشتغال محور
7-معرفی الگوهای مناسب تغذیه ای به شهروندان
8-تغییر رفتار شهروندان در حوزه تغذیه برای داشتن یک زندگی سالم
بخشهای جشنواره:
1.بخش نمایشگاهی " دراین بخش تقسیم بندی استانی خواهد بود بدینصورت که غرفه های عسل ، صنایع دستی، سوغات ، اجراهای هنری آن استان و... دریک پکیج تنظیم خواهد شد تا بتوان یک استان را با همه ی مولفه ها وویژگی های استانی وقومی آن معرفی کرد. "
. 2بخش کودک " دراین بخش علاوه بر معرفی خواص عسل وفرآورده های آن به کودکان سعی می شود درصورت امکان مراحل تولید عسل وهمینطور ویژگی های استان های مربوط به کودکان آموزش داده شود . " " دراین بخش طراحی غالب متناسب باعنوان جشنواره وسایلی نیزبا لحاظ نمودن نشانه های عسل به بچه ها ارائه خواهد شد . "
3. مسابقات خانوادگی
4. رادیو
5. نمایشگاه تخصصی هنری " عکس ، کاریکاتور و... "
6. کارگاهها وهمایشها
7. برنامه های هنری میدانی
8. محصولات فرهنگی " نشریه ، بروشور ، تندیس و..."
9.بخش غذا "دراین بخش برگزاری مسابقات آشپزی ، کارگاه های تغذیه ، طب سنتی ، گیاهان دارویی ، نشریات وکتب نامه صنایع دستی و... درنظر گرفته شده است . "
10. بخش هنرهای تجسمی به صورت فستیوال
زمان جشنواره:
دهه اول اسفندماه 1393
سازمان های مشارکت کننده:
1- جهاد کشاورزی
2- سازمان زیباسازی شهرداری
3- شهرداری منطقه 4
4- صدا و سیما
5- انجمن عکاسان
6- دانشگاه سوره
7- اتحادیه زنبوردارن
فرصت های تبلیغاتی جشنواره نیم میلیونی عسل
الف –تبلیغات گسترده :
1- تبلیغات شهری
- نصب 28 پرتابل شهری در شهر تهران
- نصب تبلیغات برروی عرشه پل رسالت از غرب به شرق
- نصب پوستر در فرهنگسراهای 22 گانه تهران
- نصب پوستر در خانه های فرهنگ تهران
- نصب پوستر در کتابخانه های مرتبط با شهرداری تهران
- نصب تبلیغات مختلف محیطی در کل فضاهای فرهنگسرا
2- مترو
- نصب لمینت درداخل واگن مترو
- نصب تابلوهای تبلیغاتی درداخل مترو
- نصب پوستر در داخل ایستگاهای مترو
- پخش تیزر در نمایشگرهای داخل واگن های مترو
3- فضای مجازی
- ساخت فلش بنر و قراردادن دربرخی سایت های مهم
- درج خبر در سایت ها و خبرگزاری ها
4- جراید
- درج خبر درروزنامه های کثیر الانتشار
5- پیامک
- ارسال پیامک به بانک اطلاعاتی مختلف بر حسب ساکنین منطقه
6- صداوسیما
- حضور شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیو( شبکه خبر، واحد مرکزی خبرو...
7- شهرداری
- به دلیل الویت دار بودن این جشنواره تبلیغات وسیعی از طرف شهرداری برای این جشنواره می شود.
برخی آدرس ها تبلیغات محیطی
ردیف |
نام پرتابل |
منطقه |
آدرس پرتابل |
ابعاد پایه پرتابل |
1 |
فرهنگسرای ملل |
1 |
قیطریه میدان پیروز |
345*3 |
2 |
درب شهرداری منطقه دو |
2 |
شهرک قدس |
385*3 |
3 |
فرهنگسرای هنر(ارسباران) |
3 |
سید خندان خ جلفا پایین تر از فرهنگسرای ارسباران |
385*3 |
4 |
فرهنگسرای رسانه |
3 |
خیابان پاسداران خ گل نبی خ ناطق نوری |
345*3 |
5 |
مترو فرهنگسرای اشراق |
4 |
روبه روی درب مترو فرهنگسرای اشراق |
345*3 |
6 |
فرهنگسرای اشراق |
4 |
روبه روی درب فرهنگسرای اشراق |
345*3 |
7 |
شهروند آزادگان |
4 |
روبه روی فروشگاه شهروند آزادگان |
345*3 |
8 |
بوستان صدف |
4 |
پاسداران، بوستان صدف |
345*3 |
9 |
میدان اشرق |
4 |
میدان اشرق |
345*3 |
10 |
جعفری پناه |
4 |
تقاطع خیابان جشنواره و خیابان جعفری پناه |
345*3 |
11 |
بوستان نور |
4 |
شهرک حکیمیه، روبه روی بوستان نور |
345*3 |
12 |
امید |
4 |
شهرک امید |
345*3 |
13 |
مقابل سازمان( بسیج) |
6 |
خ مطهری بعد از چهارراه سهروردی روبروی سازمان بسیج |
340*270 |
14 |
تونل 1 |
6 |
بزرگراه شهید حکیم شمال به جنوب کردستان |
345*3 |
15 |
تونل 3 |
6 |
بزرگراه شهید حکیم غرب به شرق |
385*3 |
16 |
تونل 5 |
6 |
بزرگراه شهید حکیم غرب به شرق |
385*3 |
17 |
تونل 7 |
6 |
بزرگراه شهید حکیم غرب به شرق |
345*3 |
18 |
تونل 9 |
6 |
بزرگراه شهید حکیم شرق به غرب |
385*3 |
19 |
تونل 11 |
6 |
بزرگراه شهید حکیم شرق به غرب |
385*3 |
20 |
تونل 13 |
6 |
بزرگراه شهید حکیم شمال به جنوب |
385*3 |
21 |
میدان آرژانتین |
6 |
ضلع شمال شرقی میدان آرژانتین روبروی درب غربی پایانه |
385*3 |
22 |
16 آذر(درب دانشگاه تهران) |
6 |
بلوار کشاورز خیابان 16 آذر نرسیده به خیابان انقلاب |
345*3 |
23 |
درب سازمان (بر بلوار) |
6 |
بلوار کشاورز نبش خیابان دائمی |
345*3 |
24 |
عرشه پل تونل رسالت |
6 |
بزرگراه شهید حکیم شرق به غرب |
4*28 |
25 |
فرهنگسرای قران (1) |
10 |
خ قزوین نرسیده به میدان شمشیری نبش خیابان کاظمی |
345*3 |
26 |
خانه فرهنگ ابوسعید |
11 |
چهار راه ابو سعید |
345*3 |
27 |
فرهنگسرای رازی |
11 |
میدان قزوین خ قزوین خ شهید رامین مرادی تقاطع خیابان هلال احمر |
345*3 |
28 |
فرهنگسرای سالمند(امید) |
13 |
میدان امام حسین خ 17 شهریورخ خشکبارچی بوستان خیام |
345*3 |
29 |
فرهنگسرای بهاران |
17 |
میدان ابوذر انتهای 20متری ابوذر انتهای سجادجنوبی میدان بهاران |
345*3 |
امکانات اختصاصی به حامیان مالی
ردیف |
شرح خدمت |
اسپانسر انحصاری |
اسپانسر عادی |
1 |
درج لوگو در 28 پرتابل شهری |
* |
* |
2 |
درج لوگو در عرشه پل رسالت |
* |
* |
3 |
درج لوگو در پوستر نصب شده در کلیه فرهنگسراهای تهران |
* |
* |
4 |
درج لوگو در پوستر نصب شده در کلیه خانه های فرهنگ تهران |
* |
* |
5 |
درج لوگو در پوستر نصب شده در کلیه کتابخانه های مرتبط با شهرداری |
* |
* |
6 |
درج لوگو در لمینت داخل واگن مترو |
* |
* |
7 |
درج لوگو در تابلوهای تبلیغاتی داخل مترو |
* |
* |
8 |
درج لوگو در پوسترها داخل ایستگاههای مترو |
* |
* |
9 |
پخش تیزر مراسم در نمایشگرهای داخل واگن های مترو |
پخش تیزر همراه با تیزر جشنواره |
فقط درج لوگو |
10 |
درج لوگو در تبلیغات فضای مجازی |
* |
* |
11 |
درج لوگو در وب سایت رسمی جشنواره |
* |
* |
12 |
پوشش رسانه ای گسترده در کلیه خبرگزاری ها و روزنامه های معتبر کشور |
* |
|
13 |
پوشش رسانه ای در برخی خبرگزاری ها و روزنامه های معتبر کشور |
|
* |
14 |
مصاحبه رسمی با مدیر ارشد حامی و انتشار رسانه ای |
* |
|
15 |
دعوت از مدیران و میهمانان ویژه در افتتاحیه و اختتامیه |
5 نفر |
2 نفر |
16 |
سخنرانی مدیرعامل محترم در مراسم افتتاحیه |
* |
|
17 |
اختصاص غرفه |
VIP |
عادی |
18 |
اختصاص کارتخوان به تعداد عرفه ها (مختص بانک ها) |
* |
|
19 |
اختصاص فضا برای استقرار عابربانک سیار (مختص بانک ها) |
* |
|
20 |
درج لوگوی بر روی سر در همه غرفه ها |
* |
|
21 |
درج لوگوی بر روی استیج مراسم افتتاحیه و اختتامیه |
* |
* |
22 |
اختصاص استند بر روی استیج در مراسم افتتاحیه و اختتامیه |
* |
|
23 |
درج لوگو بر روی کلیه اقلام تبلیغاتی اهدایی در مدت برگزاری جشنواره به مسئولین کشوری و لشگری، نمایندگان محترم دولت، مجلس ، مدیران شهری، مدعوین و مردم |
* |
|
24 |
درج لوگو بر روی نایلکس های خرید |
* |
|
25 |
امکان ارائه هدایای تبلیغاتی حامیان به برندگان مسابقات جشنواره و میهمانان ویژه |
* |
* |
25 |
امکان بهره مندی تبلیغاتی از فضاهای فوق العاده فرهنگسرا |
* |
|
26 |
اختصاص فضای تبلیغاتی پیشنهادی از طرف اسپانسر در حد امکان |
* |
|
27 |
هزینه در بزرگترین رویداد شهری تهران در دهه اول اسفند (میلیون تومان) |
1000 |
100 |
باتشکر
فروشگاه لوازم زنبورداری جهانی واقع در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی یکی از مجهزترین فروشگاههای لوازم زنبورداری در منطقه شمال غرب کشور می باشد که در زمینه تولید و عرضه لوازم و تجهیزات و محصولات زنبوداری به صورت عمده و خرده فروشی با زنبوداران عزیز همکاری داشته و توانسته است با پشتکار و بروز رسانی مداوم و تهیه ملزومات زنبوداری درجه یک رضایت زنبوداران عزیز را فراهم آورد.
این فروشگاه توانسته است انواع لوازم زنبوداری تولید داخل و خارجی را برای اولین بار در سطح منطقه و کل ایران عرضه نموده و نمایندگی فروش اکثر تولید کنندگان داخلی را کسب نماید.
این فروشگاه جهت سهولت در خرید و تهیه ملزومات زنبوداری و بروز رسانی اطلاعات زنبوداران اقدام به راه اندازی کاملترین سایت زنبورعسل و فروشگاه لوازم زنبوداری نمموده است.
آدرس اینترنتی سایت زنبورعسل ایران
فروشگاه لوازم زنبوداری
آدرس :آذربایجان شرقی مرند فروشگاه لوازم زنبوداری جهانی 09144929484
سایت زنبور عسل ایران (لوازم زنبورداری جهانی) از سال 1388 با هدف ترویج و اشتراک گذاری مطالب زنبورداری توسط مدیر سایت مهندس امین جهانی از شهرستان مرند پایه گذاری گردید تا زنبورداران بتوانند در کنار هم از تجربیات یکدیگر استفاده نمایند . امید است با استفاده از مطالب ارائه شده در سایت گامی در جهت مدرنتر شدن صنعت زنبورداری برداشته باشیم.